جستجو
سبد خرید

موهای پرپشت و زیبا داشته باشید. (روش‌های خانگی تقویت مو)

فهرست مطالب

پروتــــز مــــو

مناسب لایف استایل شما

فروشگــــــــــاه مــــــوبــا

روزها
ساعت‌
دقیقه
ثانیه

جشنــــواره تخفیــفـــــــ

موهای پرپشت، زیبا و براق، از مهم‌ترین عناصر زیبایی در انسان‌ها محسوب می‌شود. با توجه به اهمیت این موضوع و نگرانی بسیار از افراد راجع به ریزش مو، تصمیم گرفتیم در این مطلب ضمن بررسی عواملی که باعث ریزش و کم پشتی موها می‌شود راه‌های طبیعی و روش‌های خانگی برای حفظ سلامت و پرپشت شدن موها پیشنهاد ‌دهیم. به این امید که با رعایت این نکات بتوانید موهای پرپشت، زیبا و براق داشته باشید و دیگر به فکر روش‌های ترمیم مو نباشید.

چه عواملی موجب کم پشت شدن موها می‌شوند؟

۱- کمبود ویتامین‌ها و پروتئین‌ها و برخی از مواد معدنی

بسیاری از متخصصان تغذیه کمبود ویتامین و برخی از مواد معدنی را عامل اصلی نارسایی در بدن می‌دانند این نارسایی ممکن است موجب بروز بیماری‌های متعددی از جمله ریزش مو و کم‌پشت شدن موهای سر شود. ویتامین‌های A،E،B،C از مهم‌ترین ویتامین‌های اثرگذار در داشتن موهای پرپشت سالم و شاداب هستند.

۲- عوامل ژنتیکی و هورمون‌های جنسی

بسیاری از متخصصان پوست‌ و مو بر این باورند که عوامل ژنتیکی و هورمون‌های جنسی از مهم‌ترین دلایل ریزش مو در مردان و زنان است.

۳- کم‌خونی

کم‌خونی در بدن ممکن است باعث ضعیف شدن ریشه موها و درنتیجه ریزش زود هنگام موها شود. بنابراین برای داشتن موهای پرپشت لازم است با مصرف مواد غذایی حاوی آهن مثل گوشت و ماهی به برطرف شدن مشکل کم‌خونی بدن کمک کنیم.

۴- رادیکال‌های آزاد

رژیم غذایی نامناسب که فاقد اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 هستند، استعمال سیگار و آلودگی هوا از عواملی هستند که موجب فعال‌شدن رادیکال‌های آزاد می‌شوند. این رادیکال‌های آزاد معمولا بر سلامت عمومی بدن تاثیر می‌گذارند و ممکن است سلامت موها را به خطر اندازند.

۵- استفاده از مواد آرایشی و ابزارهای حالت‌دهنده مو

استفاده زیاد از ابزارهای حرارتی مثل سشوار مو، اتوی مو و… و همچنین مواد آرایشی و حالت‌دهنده مو مثل کرم مو، واکس مو، ژل مو و … به مرور زمان موجب ریزش و کم پشت شدن موها می‌شوند.

۶- عدم توجه به نکات نگهداری از مو

رفتارهایی مثل دوش آب داغ، خشک کردن موها با حوله یا ابزارهای حرارتی، محکم بستن موها، شانه کشیدن نادرست موها، قرار گرفتن زیاد زیر نور خورشید و … موها را دچار شکستگی و خشکی کرده و ممکن است باعث ریزش مو شود.

* چگونه از خشکی مو جلوگیری کنیم؟
* آیا می‌دانید مدل بستن موها ممکن است باعث ریزش مو شود؟

۷- مصرف دارو

مصرف برخی از داروها مثل قرص‌های ضد بارداری، قرص‌های رقیق‌کننده خون، داروهای نقرس و قرص‌های هورمونی و ضد افسردگی معمولا با ریزش مو همراه هستند.

* چه داروهایی منجر به ریزش مو می‌شوند؟

۸- استفاده از شامپوهای نامناسب

شامپوهای حاوی سولفات یا هر نوع دیگری از الکل تاثیرات مخرب زیادی روی ساقه موها می‌گذارند و سلامت مو را تهدید می‌کنند.

۹- مشکلات روحی

زندگی پرتنش و استرس زیاد عملکرد کلی سیستم بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد و یکی از اثرات آن ریزش موی سر افراد است.

۱۰- رژیم‌های سخت غذایی

رژیم‌های سخت غذایی که گرسنگی‌های زیاد و طولانی‌مدت برای بدن ایجاد می‌کنند، با صرف انرژی برای عملکردهای طبیعی بدن مثل تپش قلب، فعالیت‌های مغزی و دیگر ارگان های بدن، پوست و مو را دچار کبود مواد مغذی می‌کند.

* رژیم غذایی و کمبود مواد مغذی چه تاثیری بر ریزش مو دارند؟

۱۱- شست‌وشوی نامناسب موها

یکی از عواملی که موجب ریزش مو و کم پشت شدن موها می‌شود چرب بودن موها است. بهترین‌روش برای کنترل چربی موها شست‌وشوی مرتب موها و استفاده از شامپوهای مخصوص موهای چرب است. البته باید دقت کنیم که شست‌وشوی زیاد موها نیز سلامت مو را تهدید می‌کند و باعث از بین رفتن چربی طبیعی موها و شکننده شدن آن‌ها می‌شود.

راه‌های تقویت مو و داشتن موهای پرپشت

مشکل نازک و کم‌پشت شدن موها یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی است که تقریبا همه افراد را درگیر خود کرده است. رعایت نکات مراقبت از مو در بسیاری از موارد می‌تواند برای داشتن موهای پرپشت تاثیر زیادی داشته باشد. در این صورت دیگر نیازی به روش‌های ترمیم مو مثل پروتزمو یا کاشت مو نیست. در ادامه اثر عوامل مختلف بر تقویت و سلامت موها را بررسی می‌کنیم:

نقش تغذیه در داشتن موهای پرپشت (پرپشت شدن موها)

نقش تغذیه در سلامت موها آنچنان اهمیت دارد که بدون توجه به آن سایر مراقبت‌ها مو و حتی استفاده از داروهای تقویت مو تاثیر خود از دست می‌دهند. برای داشتن تغذیه مناسب و حفظ شادابی موها لازم است موارد زیر را رعایت کنید:

  • پروتئین‌ها:

بخشی از ساختار مو را پروتئین‌های تشکیل می‌دهند. به همین دلیل حتما در برنامه غذایی خود مواد پروتئینی کافی بگنجانید. مطالعات نشان می‌دهد مصرف کمتر از 7 درصد کالری پروتئین در روز باعث ضعیف شدن موها و تغییر در رنگدانه‌های مو می‌شود. پروتئین مورد نیاز روزانه می‌تواند با مصرف موادی مثل لبنیات ، گوشت‌های سفید و قرمز مثل ماهی، میگو، گوشت گوسفند و گوساله، حبوبات، سویا، تخم مرغ، آجیل و … تامین شود.

  • چربی‌های مفید:

حدود 3 درصد ساختمان تارهای مو از لیپید تشکیل شده است و کمبود چربی باعث بوجود‌ آمدن مشکلاتی چون خشکی مو، شکنندگی، شوره، پوسته پوسته شدن سر و در نهایت از دست دادن موهای پرپشت می‌شود. برای جلوگیری از این مشکلات سعی کنید اسیدهای چرب مفید مثل امگا 3 را در برنامه غذایی خود قرار دهید. از طریق مصرف دانه‌های روغنی مثل شاهدانه، سویا، گردو، تخم کدو، غلات سبوس دار، تخم مرغ، غزل آلا و میگو می‌توانید امگا 3 موردنیاز بدن را تامین کنید.

  • زینک یا روی:

روی یکی ازعناصر حیاتی برای رشد و ترمیم مو و داشتن موهای پرپشت است. انجام بسیاری از فرآیندهای ضروری در بدن نظیر تولید و ترکیب و نگهداری هورمون‌ها، تجزیه پروتئین و جذب ویتامین ها و مواد معدنی، به روی وابسته است. ریزش مو یکی از اصلی‌ترین نشانه های کمبود روی در بدن است. گوشت قرمز، غذاهای دریایی، جگر، جوانه گندم، تخمه کدو حلوایی، میگو، سفیده تخم مرغ، فرآورده های سویا از جمله مواد غذایی هستند که می توان برای دریافت این عصر استفاده کرد.

  • ویتامین H یا بیوتین:

کراتین، پروتئین پایه‌ و اصلی برای ساختمان مو، پوست و ناخن‌هاست، اما زیرساخت تولید کراتین در بدن را بیوتین‌ها تأمین می‌کنند. در واقع بیوتین چربی و کربوهیدرات غذاهای مصرف‌شده را شکسته و آنها را تبدیل به انرژی می‌کند و نقش مهمی در داشتن مو، پوست، ناخن‌های سالم دارد. مهم‌ترین مواد غذایی که مقادیر مناسبی از بیوتین را در خود جا داده‌اند، شامل جگرسیاه، قلوه، زرده تخم‌مرغ، بادام، بادام‌زمینی، گردو، دانه سویا، غلات سبوس‌دار، موز، گل‌کلم و قارچ می‌شوند. حرارت دهی به مواد غذایی حاوی بیوتین می‌تواند میزان بیوتین موجود در آن‌ها را کاهش دهد. ازاین‌رو، توصیه می‌شود آن گروه از ترکیبات غذایی که قابلیت خام‌خواری دارند و حاوی بیوتین هستند، بدون حرارت‌دهی مصرف شوند.

  • ویتامین C:

رادیکال‌های آزاد می‌تواند رشد مو‌ها را مسدود و باعث پیر شدن و از دست دادن مو‌های پرپشت شما شوند. ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که در رادیکال‌های آزاد از موها محافظت می‌کند. توت فرنگی، فلفل، گواو و میوه مرکبات منابع خوب ویتامین C هستند.

  • ویتامین D:

مطالعات نشان می دهد که این ویتامین می تواند در ایجاد فولیکول‌های مو تاثیرگذار باشد. ویتامین D در موادغذایی چون تخم‌مرغ، قارچ، شیر غنی شده و ماهی سالمون به وفور یافت می شود همچنین نور خورشید منبع خوبی برای دریافت این ویتامین محسوب می‌شود.

  • ویتامین E:

ویتامین E گردش خون در پوست سر را بهبود می‌بخشد و در سلامت و داشتن موهای پرپشت تاثیر به سزایی دارد. این ویتامین در موادغذایی چون آووکادو، آفتابگردان، بادام و اسفناج به وفور یافت می‌شود.

  • آهن:

برای تقویت رشد مو، غذاهای غنی از آهن مانند، اسفناج، سبزیجات رنگی، زرده تخم مرغ، استیک گوشت گاو، لوبیا چشم بلبلی و لوبیا سیاه را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. از آنجایی‌که کمبود آهن ممکن است منجر به ریزش مو شود، اطمینان حاصل کنید که میزان توصیه‌شده روزانه خود را با خوردن غذاهای غنی از آهن و مصرف مولتی ویتامین روزانه به دست می‌آورید.

  • آب:

مهم‌ترین ماده مورد نیاز بدن آب است. وقتی تشنه هستید فقط دهانتان نیست كه خشك شده، بلكه ‌موهايتان نیز بی‌آب است. بی‌آبی مزمن موجب خشكی پوست و پوسته، پوسته‌شدن كف سر می‌شود. در صورتی که موهایی که به اندازه کافی آب دریافت کرده باشند، سالم‌تر و درخشان‌تر خواهند بود.

  • ید:

ید موجود در مواد غذایی از عوامل مؤثر بر سلامت و داشتن موهای پرپشت است و کمبود آن رشد مو را کند می‌کند. غذاهای دریایی،‌ قارچ، مارچوبه، سیر، اسفناج و تخم کنجد سرشار از ید هستند.

* مواد غذایی مفید و مضر برای سلامت مو

نقش خواب کافی و کیفیت خواب در پرپشت شدن موها

  • داشتن حداقل ۷-۸ ساعت خواب روزانه به رشد سریع‌تر موها و داشتن موهای پرپشت کمک زیادی می‌کند.
  • علاوه بر خواب کافی ساعت خواب نیز مهم است. بهترین زمان خواب ساعت ۲۳ تا ۷صبح است.
  • در هنگام خواب بهتر است از بالش‌هایی با روکش سیلک یا ساتن استفاده کنید تا موها به راحتی روی آن حرکت کنند و کمتر دچار گره‌خوردگی شوند.
  • قبل از خواب حتما موهای خود را شانه بزنید.

تاثیر رنگ مو در پرپشت جلوه دادن موها

تابحال توجه کرده اید که بعد از رنگ کردن موها ظاهر آن‌ها هم بهتر می‌شود؟

بعد از رنگ کردن موها حجیم‌تر و ضخیم‌تر می شود، و تا مدتی ظاهر بهتری دارد. در واقع رنگ مو باعث تورم کوتیکول مو می‌شود و قطر و حجم آن را افزایش می‌دهد. یک‌بار در ماه ریشه‌های مو را رنگ کنید و هر دو تا سه ماه یک‌بار موهای خود را با رنگی روشن‌تر از رنگ طبیعی موهایتان هایلایت کنید. اگر می‌خواهید چهره خود را تغییر دهید، حتما رنگ روشن را برای موهای نازک استفاده کنید. رنگ‌های روشن مو را کلفت‌تر و ضخیم‌تر نشان می‌دهند، در صورتی‌که رنگ‌های تیره موها را نازک و ظریف نشان می‌دهند. با افزودن تعدادی هایلایت یا رنگ‌های روشن در اطراف صورت به موهای خود عمق دهید. حتی چند تار هایلایت در بین موها در پرپشت نشان دادن موها بسیار موثر است.

* بهترین و پرطرفدارترین رنگ موها و هایلایت مو در سال 2019 (سال 98)

اثر ورزش و فعالیت بدنی بر پرپشت شدن موها

  • با ورزش منظم گردش خون و متابولیسم بدن تنظیم می‌شود و همین موضوع به بهبود سلامت موها کمک بسیاری می‌کند.
  • تعریق پوست سر به هنگام ورزش کردن موجب باز شدن فولیکول‌های مو شده و فضای کافی را برای رشد موهای جدید و پرپشت شدن موها فراهم می کند.
  • متخصصین پوست و مو توصیه می‌کنند هفته‌ای ۳ مرتبه، روزانه ۳۰ دقیقه حرکات ورزشی مفید مثل پیاده‌روی یا یوگا ساده انجام دهید تا خودتان به خوبی شاهد تاثیرات مثبت آن بر روی زیبایی ظاهری و باطنی باشید.
  • در هنگام ورزش‌های آبی مثل شنا از کلاه‌های مخصوص استفاده کنید تا موهایتان کمتر در معرض کلر آب قرار گیرد.
  • ورزش مفرط در یک دوره زمانی طولانی، بدن را در حالت استرس قرار می‌دهد. زیرا غدد فوق کلیوی شروع به ترشح هورمون کورتیزول ( هورمون استرس) می‌کنند. استرس یکی از عوامل بوجود آمدن جریان TE است. در این وضعیت فولیکول‌های مو  به مرحله ایستایی نابه‌هنگام وارد می‌شود و ریزش مو زیاد می‌شود.
  • برای فعالیت‌های ورزشی سنگین حتما باید به تغذیه مناسب توجه داشته باشید چرا که فعالیت‌های بدنی سنگین بدون در نظر گرفتن تغذیه باعث ریزش مو می‌شوند.
  • بعد از هر نوع ورزشی، حتی ورزش‌های آبی موهای خود را با دقت بشویید.
  • از استفاده خودسرانه مکمل‌ها و هورمون‌های ورزشی بپرهیزید.

اثر روغن‌های معجزه‌گر برای داشتن موهای پرپشت و زیبا

  • روغن دانه انار:

روغن دانه انار حاوی اسید پونیسیک است و به همین دلیل، تارهای نازک با ریشه‌های ضعیف را تقویت و بازسازی می‌کند. اگر این روغن را با روغن زیتون ترکیب کنید، روغن رقیق‌تری به دست می‌آید و می‌توانید از فواید هر دو روغن، بهره ببرید.

  • روغن رزماری:

این روغن حاوی آهن، کلسیم و ویتامین B است که با تحریک پیاز مو، علاوه بر پرپشت کردن موها را شفاف و براق می‌کند.

  • روغن بادام شیرین:

ویتامین‌های A،B و E موجود در این روغن با تنظیم جریان خون در پوست موجب پرپشت شدن موها می‌شود. علاوه بر این موخوره موها را ترمیم کرده و به خاطر داشتن اسیدهای چرب، از موها در برابر اشعه فرابنفش محافظت می‌کند.

  • روغن آووکادو:

این روغن سرشار از انواع پروتئین، اسیدهای آمینه و ویتامین‌های A،D و E است. با استفاده از این روغن موها قوی و محکم می‌شوند و کمتر دچار ریزش یا موخوره می‌شوند. علاوه بر این موجب افزایش نرمی و لطافت موها می شود.

  • روغن زیتون:

آنتی اکسیدان و اسیدهای چرب امگا 3 موجود در این روغن، علاوه بر تقویت، موها را خوش‌حالت و براق می‌کند.

  • روغن سبوس برنج:

این روغن به دلیل داشتن ویتامین E موها را تقویت کرده و از شکنندگی آن جلوگیری می‌کند. روغن سبوس برنج هیچ بویی ندارد و شما می‌توانید بدون نگرانی برای پوست سر و مو استفاده کنید.

  • روغن شاهدانه:

اسید‌های آمینه، اسید های چرب امگا 3، پروتئین و مواد معدنی موجود در این روغن به سلامت مو و زیبایی آن کمک بسیار می‌کند.

  • روغن نارگیل:

استفاده از روغن نارگیل برای موها و ماساژ دادن موها با آن وضعیت جریان خون را در سر تقویت کردن و در پرپشت شدن موها تاثیرمعجزه‌آسایی دارد.

  • روغن کرچک:

این روغن به دلیل داشتن ویسکوزیته بالا و مقادیر زیادی ویتامین E و اسیدهای چرب مفید، موجب ضخیم‌تر شدن موها می شود. تاثیر این روغن به حدی است که برای جلوگیری از ضخیم شدن بیش‌از حد موها معمولا توصیه می‌شود روغن کرچک را به صورت ترکیبی با روغن نارگیل استفاده کنید.

  • روغن کاستر سیاه:

این روغن گردش خون در کف سر را تقویت می‌کند و رشد موها را افزایش می‌دهد همچنین با داشتن اسید چرب امگا۳ موها را تغذیه و تقویت می‌کند. این روغن را برای پرپشت کردن مژه و ابرو هم می‌توانید استفاده کنید.

* دستورالعمل‌های خانگی برای درمان خشکی مو

روش‌های درمانی برای مقابله با کم پست شدن موها

  • استفاده از شامپوهای مناسب با پوست سر و دارای مواد تقویتی
  • استفاده از لوسیون‌ها و سرم‌های تقویت مو
  • استفاده از داروهایی مثل محلول ماینوکسیدیل و قرص فیناستراید
  • استفاده از قرص زینک: روی به تقویت مو و ترمیم بافت‌های از بین رفته مو نیز کمک می‌کند و قرص زینک با داشتن مقدار زیادی روی می تواند یک مکمل غذایی مناسب برای جبران کمبود روی در بدن افراد و حفظ سلامت موهای آنان باشد.
  • مزوتراپی: در این روش درمانی، در چند مرحله مواد خاصی که جهت رشد و بازسازی ساختار فولیکول‌های مو لازم است، در پوست سر تزریق می شوند.
  • لیزر درمانی: لیزر کمک می‌کند که سیستم خون‌رسانی پوست سر تقویت شده و بدین ترتیب امکان رشد مجدد و تشکیل فولیکول‌های مو بیشتر شود. عمدتا از این روش برای پرپشت کردن و یا درمان ریزش موی سر مردان استفاده می‌شود.

البته استفاده از داروهای ذکر شده در این قسمت حتما باید با تجویز پزشک استفاده شود.

* روش استفاده از ماینوکسیدیل
* عوارض جانبی استفاده از ماینوکسیدیل

توصیه های طب سنتی برای تقویت و پرپشت شدن مو

  • استفاده از برگ حنا: یک مشت برگ حنای تازه یا مقداری پودر حنا را آب ترکیب کرده تا خمیر نرم و یک‌دست مثل ماست به‌دست آید. خمیر را چند ساعتی به حال خود رها کنید و بعد از آن خمیر حنا را به موهای خود بمالید. سر را با یک کلاه مخصوص بپوشانید و چند ساعتی صبر کنید. سپس موها را شامپو کرده و خوب با آب بشویید تا حنا کاملا از لا‌به‌لای موها خارج شود.برگ حنا علاوه بر حفظ سلامت مو به تقویت ریشه مو کمک شایانی می‌کند.
  • شست‌شوی موها با آب دانه‌های شنبلیله: 2 تا 3 قاشق غذاخوری دانه شنبلیله را به مدت ۱۰ ساعت در آب خیس کنید و سپس موهای خود را با این آب شست‌وشو دهید. استفاده از این روش نه تنها شوره سر از بین می‌برد بلکه به مرور باعث افزایش رشد مو‌ها نیز خواهد شد.
  • ماساژ دادن پوست سر: این کار با به جریان انداختن گردش خون در پوست کف سر باعث تقویت رشد موها می‌شود. شما می‌توانید این کار را همراه با یک روغن موثر مثل روغن کاستر یا روغن نارگیل یا روغن زیتون انجام دهید تا هم این کار راحت‌تر انجام شود و هم با یک تیر دو نشان بزنید.
  • شست‌وشوی مو با سرکه سیب: سرکه‌ سیب به غیر از بازگرداندن PH طبیعی پوست سر، فولیکول‌های مو را تحریک خواهد کرد، رشد مو را افزایش می‌دهد. برای استفاده از سرکه‌ سیب، قسمت‌های مساوی آب و سرکه‌ سیب را در یک کاسه‌ تمیز بریزید و بعد از شستن موهایتان با شامپو، موها را با آن آبکشی کنید.
  • شست‌وشوی موها با شامپو بذرکتان: تخم کتان را در یک بطری شامپو با آب مخلوط کنید و چهار روز صبر کنید. سپس این محلول را برای شست‌و‌شوی مو استفاده کنید و اجازه بدهید بیست تا سی دقیقه روی موهایتان بماند و سپس با آب ولرم بشویید.
  • شست‌وشوی موها با گل ختمی: گل ختمی حاوی ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌هایی است که می‌تواند سلامت مو و پوست سر را بهبود ببخشد و باعث پرپشت شدن موها شود. شکوفه‌های تازه آن را به روغن نارگیل اضافه کنید و ترکیب نمایید تا خمیر نرمی ایجاد شود. زمانی که این خمیر را بر روی پوست سر اعمال می‌کنید، قادر خواهید بود رشد موها را بعد از چند وقت مشاهده کنید. همچنین این ماده از بروز شوره سر جلوگیری می‌کند.
* پروتزهای مو چگونه شسته می‌شوند؟
* استفاده از پروتز مو برای خانم‌ها

????«جهان قلمرو زیبایی توست»????

کانال تلگرام شرکت آرایشی و بهداشتی موبا ????????

https://t.me/muba_ir

????وب‌سایت موبا????????

www.muba.ir

☎️ برای مشاوره تلفنی با کارشناسان موبا هم‌اکنون اقدام کنید:

۰۳۱-۳۳۱۲۳

ساعات کار:

همه روزه حتی روزهای تعطیل

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دلیل چرب شدن موی سر و روش‌های برطرف کردن و کاهش آن
موهای چرب به‌طور مداوم می‌تواند باعث ناراحتی و ناخوشایندی بسیاری...
۵ دلیل اصلی ریزش مو در آقایان
ریزش مو در آقایان به یکی از بیماری‌های رایج در...
چرا در فصل پاییز دچار ریزش مو می‌شویم؟
ریزش موی فصلی به خصوص ریزش مو در پاییز رایج‌ترین...
از روش درمان پلاسما جت چه می‌دانید؟
روش غیر جراحی پلاسما جت که اغلب تحت عنوان لیفت...
رنگ مو پاییزی برای حال و هوای پاییزی
بهترین وزیباترین رنگ مو پاییزی با فرا رسیدن فصل پاییز،...