جستجو
سبد خرید

بررسی علت سفید شدن مو در جوانی

فهرست مطالب

پروتــــز مــــو

مناسب لایف استایل شما

فروشگــــــــــاه مــــــوبــا

روزها
ساعت‌
دقیقه
ثانیه

جشنــــواره تخفیــفـــــــ

موهای سفید و خاکستری ممکن است از هر سنی شروع به رشد کنند. اما سفید شدن زود هنگام مو ممکن است در اثر عوامل مختلفی ایجاد باشد. هرگونه کمبود ویتامین B-6 ، B-12، بیوتین، ویتامین D یا ویتامین E می‌تواند باعث سفید شدن زودرس مو شوند.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • عوامل موثر بر سفید شدن موها در جوانی
  • جلوگیری و معکوس کردن جریان سفید شدن زود هنگام موها
  • درمان‌های طبیعی برای رفع سفیدی مو

عوامل موثر بر سفید شدن موها در جوانی:

بر اساس آخرین مطالعات انجام شده، کمبود ویتامین D-3 ، ویتامین B-12 و مس و ارتباط مستقیمی با سفید شدن موها دارد. از این رو رنگ مو می‌توان با تکمیل کردن ویتامین و مواد مورد نیاز برگرداند. در ادامه موارد موثر بر سفید شدن زود هنگام مو را بررسی می‌کنیم.

ژنتیک

بر اساس گزارشی در سال 2013، نشان داده شده است که سفید شدن زودرس موهای فرد تا حد زیادی به ژنتیک او مرتبط است. نژاد و قومیت نیز نقش بسزایی در این مورد دارد. سفید شدن زودرس مو در سفیدپوستان می‌تواند از 20 سالگی شروع شود، در حالی که سفید شدن موها در یک فرد آسیایی‌ از سن 25 و در جمعیت آفریقایی و آمریکایی‌ها از 30 سالگی  شروع می‌شود.

استرس اکسیداتیو

در حالی که سفید شدن زود هنگام مو غالباً امری ژنتیکی است، اما ممکن است استرس اکسیداتیو در بدن نقش بسزایی در این امر داشته باشد. هنگامی که آنتی‌اکسیدان‌ها برای خنثی کردن اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد کافی نباشند، استرس اکسیداتیو باعث عدم تعادل می‌شود. رادیکال‌های آزاد مولکول‌های ناپایداری هستند که به سلول‌ها آسیب می‌رسانند و به پیری و بیماری کمک می‌کنند.

استرس اکسیداتیو بیش از حد می‌تواند باعث پیشرفت بیماری‌ها، از جمله ویتیلیگو رنگدانه پوست شود. همچنین ممکن است ویتیلیگو به دلیل مرگ سلول ملانین یا از دست دادن عملکرد سلول، منجر به سفید شدن موها نیز شود.

***باورهای غلط و رایج در مورد مو***

شرایط خاص پزشکی

برخی از شرایط پزشکی، از جمله بیماری‌های خود ایمنی، ممکن است خطر ابتلا به سفید شدن زود هنگام مو را در فرد افزایش دهد. تحقیقاتی که در سال 2008 منتشر شد، ارتباطی بین ناهنجاری‌های مو و اختلال عملکرد تیروئید را نشان داده است.

موی سفید همچنین در آلوپسی آره آتا، یک بیماری پوستی خود ایمنی که باعث ریزش موی سر، صورت و سایر قسمت‌های بدن می‌شود، معمول است. وقتی موها دوباره رشد می‌کنند، به دلیل کمبود ملانین، سفید می‌شوند.

عوامل استرس‌زا در زندگی واقعی

معمولاً تصور می‌شود که استرس ممکن است منجر به سفیدی زود هنگام موها شود. با این حال، مطالعات به‌طور قطعی این موضوع را ثابت نکرده‌اند. مطالعات تحقیقاتی متناقضی در مورد اثرات استرس در زندگی وجود دارد.

بر اساس مطالعات انجام شده در دانشگاه نیویورک، وقتی بدن تحت فشار است، سلول‌های مسئول رنگ مو می‌توانند تخلیه شوند. مطالعات دیگر نشان می‌دهد که گرچه استرس ممکن است نقشی بسزایی در سفید شدن زود هنگام مو داشته باشد، اما تنها بخشی کوچکی از عواملی است که در سفید شدن زود هنگام موثر است.

سیگار کشیدن

افراد سیگاری 2/1 برابر بیشتر از افراد غیرسیگاری دچار سفید شدن زود هنگام موها قبل از 30 سالگی می‌شوند. در نتیجه سیگار کشیدن ارتباط مستقیمی با سفید شدن مو دارد.

رنگ شیمیایی و محصولات مو

رنگ‌های شیمیایی و محصولات مو، حتی شامپوها می‌توانند در سفید شدن زود هنگام موها نقش موثری دارد. بسیاری از این محصولات حاوی مواد مضر هستند که ملانین را کاهش می‌دهند.

پراکسید هیدروژن که در بسیاری از رنگ‌های مو وجود دارد، یکی از این مواد شیمیایی مضر است. استفاده بیش از حد از این محصولات نیز در نهایت باعث سفید شدن موها می‌شود.

جلوگیری و معکوس کردن جریان سفید شدن زود هنگام موها

اگر سفید شدن مو به رعلت ژنتیکی یا پیری باشد، هیچ چیز نمی‌تواند مانع این روند یا معکوس آن شود. با این حال، در صورت ریزش مو به دلیل یک بیماری، درمان سفیدی مو می‌تواند باعث بازگشت رنگدانه‌های رنگ آن شود.

وقتی رژیم غذایی و کمبود ویتامین دلیل سفید شدن زود هنگام موها باشد، رفع این مشکلات ممکن است این روند را معکوس کند یا از وخیم شدن آن جلوگیری کند.

خوردن آنتی اکسیدان های بیشتر

رژیم غذایی فرد در جلوگیری از سفید شدن مو نقش زیادی دارد. داشتن یک رژیم غذایی حاوی بسیاری از غذاهای غنی از آنتی‌اکسیدان، از جمله سبزیجات و میوه‌ها، ممکن است به جلوگیری از سفید شدن مو کمک کند. یک رژیم غذایی غنی از آنتی اکسیدان می‌تواند استرس اکسیداتیو را کاهش دهد.

غذاهای غنی از آنتی‌اکسیدان عبارتند از:

  • میوه و سبزیجات تازه
  • چای سبز
  • روغن زیتون
  • ماهی

رفع کمبودها

هر فردی که موهای سفید ناشی از کمبود ویتامین دارد، باید غذاهای بیشتری را که مملو از آن ویتامین‌ها است، مصرف کند. به‌عنوان مثال‌، غذاهای دریایی، تخم‌مرغ و گوشت‌ها منابع خوبی برای ویتامین B-12 و شیر، ماهی قزل‌آلا و پنیر منابع عالی ویتامین D هستند. مکمل‌های ویتامینی که بدون نسخه در دسترس هستند نیز می‌توانند این کمبودها را برطرف کنند.

ترک سیگار

سیگار کشیدن اثرات سوئی بر بدن دارد و در سفید شدن زود هنگام موها نقش زیادی دارد. علاوه بر این محققان ارتباطی بین این عادت و از بین رفتن رنگدانه‌های مو پیدا کرده‌اند.

درمان‌های طبیعی برای رفع سفیدی مو

  • انگور فرنگی هندی

 این میوه که آملا نیز نامیده می‌شود، یک مکمل گیاهی است که برای تغییر رنگ سفیدی مو با تقویت رنگدانه مو شناخته می‌شود. اعتقاد بر این است که اثربخشی آن به این دلیل وجود آنتی‌اکسیدان و خواص ضد‌پیری است. همچنین می‌توانید پودر این میوه را تهیه با روغن نارگیل مخلوط کرد و مستقیماً روی پوست سر قرار دهید.

  • چای سیاه

چای سیاه نیز می‌تواند مو را تیره، براق و نرم کند. می‌توان آن را با قرار دادن 3 تا 5 کیسه چای در 2 فنجان آب جوش، خنک کردن و افزودن به موهای تمیز و مرطوب استفاده کرد. چای همچنین می‌تواند با نرم‌کننده مخلوط شود و به مدت 1 ساعت بر روی مو بماند.

  • فلز مس

 بر اساس یک مطالعه در سال 2012 ، سطح پایین مس در بدن می‌تواند منجر به سفید شدن زود هنگام مو شود. منابع غذایی خوب مس عبارتند؛ از جگر گاو، عدس، بادام، شکلات تلخ و مارچوبه.

  • کدو تنبل

 کدو تنبل به دلیل بازیابی رنگدانه‌های مو و تحریک ریشه مو، بسیار معروف است. ماساژ منظم روغن کدو تنبل می‌تواند از سفید شدن مو جلوگیری کند.

سفید شدن موها در جوانی

با تشخیص و درمان‌های مناسب، پیشرفت موهای سفید می‌تواند متوقف شود و در برخی موارد معکوس شود. رژیم متعادل و مراقبت خوب از مو نیز می‌تواند به شما در این امر کمک کند. اما در برخی موارد، این روند غیرقابل برگشت است. استفاده منظم از داروهای طبیعی ممکن است روند سفید شدن موها را کند و احتمالاً معکوس کند. اما باید به یاد داشت که سرانجام موی همه افراد سفید می‌شود.

***پروتئین تراپی ؛ از ترمیم مو آسیب‌دیده تا میزان استفاده از آن***

?«جهان قلمرو زیبایی توست»?

☎️ برای مشاوره تلفنی با کارشناسان موبا هم‌اکنون اقدام کنید:

۰۳۱-۳۳۱۲۳

ساعات کار: همه روزه حتی روزهای تعطیل

از ساعت ۹:۰۰ صبح الی ۲۴:۰۰

?راه‌های ارتباط با موبا?

Website: muba.ir

Telegram: https://t.me/muba_ir

Instagram: https://www.instagram.com/muba_ir/

Aparat: https://www.aparat.com/muba_ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گیاهان دارویی راهکاری موثر در برابر ریزش مو
درمان گیاهی ریزش مو می‌تواند راهکاری موثر در روند ریزش...
چگونه رنگ مناسب برای پروتز مو را انتخاب کنیم؟
رنگ مناسب پروتز مو را چگونه انتخاب کنیم؟ پروتز مو...
شامپو مناسب موهایمان را چگونه انتخاب کنیم؟
انتخاب شامپو مناسب با توجه به جنس پوست و مو...
از روش درمان پلاسما جت چه می‌دانید؟
روش غیر جراحی پلاسما جت که اغلب تحت عنوان لیفت...
تمام آنچه در فرآیند کاشت مو پیش روی شماست!
تمام آنچه در فرآیند کاشت مو پیش روی شماست! موهای...