جستجو
سبد خرید

 رژیم و ریزش مو : تاثیر کمبود مواد مغذی و استفاده از مکمل‌های دارویی

فهرست مطالب

پروتــــز مــــو

مناسب لایف استایل شما

فروشگــــــــــاه مــــــوبــا

روزها
ساعت‌
دقیقه
ثانیه

جشنــــواره تخفیــفـــــــ

رژیم غذایی و ریزش مو : تاثیر کمبود مواد مغذی و استفاده از مکمل‌های دارویی

رژیم غذایی نامناسب و کمبود مواد مغذی همچون آهن، زینک، اسیدهای چرب مفید می‌تواند تاثیر به‌سزایی در ریزش مو افراد داشته باشد. از طرف دیگر بیماران مبتلا به ریزش مو بر این باورند که استفاده از مکمل‌های دارویی می‌تواند رویش موهای از دست رفته را جبران کرده و از ریزش مو در آینده جلوگیری کند. در حقیقت بسیاری از افراد بدون مشورت با پزشک یا یک متخصص در این زمینه، به امید بهبود ریزش مو، به استفاده از داروهای مکمل غذایی و دارویی روی می‌آورند.

فولیکول‌های مو از نظر متابولیکی فعالیت قابل توجهی در بدن دارند و مقدار کالری و پروتئین دریافتی بدن بر رشد آن‌ها تاثیر می‌گذارد. بنابراین کمبود این مواد در بدن می‌تواند تاثیر به‌سزایی در ریزش مو افراد داشته باشد.

تاثیر رژیم غذایی در ریزش موکمبود مواد مغذی می‌تواند همزمان بر بافت و رشد مو اثرگذار باشد. تلوژن افلوویوم از جمله الگوهای رایج ریزش مو در به خاطر کمبود مواد مغذی است. کاهش وزن ناگهانی یا کاهش میزان پروتئین دریافتی بدن منجر به آلوپسی خواهد شد. مطالعات متعددی ارتباط مستقیم میان کمبود مواد مغذی بدن و تلوژن افلوویوم مزمن، آندروژنیک آلوپسیا، الگوی ریزش مو زنانه و آلوپسی آره‌آتا را نشان می‌دهد.

از آن جا که این مطالعات بسیار شناخته شده هستند، بسیاری از بیماران مبتلا به ریزش مو برای درمان سوالات رایجی در خصوص رژیم غذایی خود دارند. آیا هنگام مشاهده ریزش مو نیازی به آزمایش برای بررسی میزان ویتامین‌ها و مواد معدنی بدن وجود دارد؟ آیا کمبود مواد مغذی در بدن عوامل خطرناکی به همراه دارد؟ اگر چنین عواملی وجود نداشته باشد، شواهدی وجود دارد که بیانگر نیاز بدن به مواد معدنی باشد؟

پزشکان و کارشناسان پوست و مو باید برای پاسخگویی به چنین پرسش‌هایی آمادگی داشته باشند. ریزش مو پدیده‌ای رایح است و تقریبا 50 درصد زنان و مردان تا 50 سالگی به آن مبتلا خواهند شد. بسیاری از مکمل‌های دارویی تحت عنوان درمان ریزش مو وارد بازار می‌شوند. تنها یک سرچ کوچک با کلید واژه ریزش مو و ویتامین یا کمکل غذایی شما را با هزاران نتیجه مواجه خواهد کرد. بسیاری از آن‌ها فرمول‌های متفاوتی دارند. در بسیاری از کشورها، سازمان دارویی قدرت بررسی تاثیر و امنیت داروهای مکمل غذایی را پیش از ورود به بازار هدف ندارد و مسئولیت آن بر دوش کارخانه تولیدکننده است.

با توجه به این امر، متخصصان باید بیمار را آگاه کرده و در مورد عوارض احتمالی که مکمل‌های دارویی می‌تواند به همراه داشته باشد، آگاه سازند. در صورت سلامت بدن و عدم نیاز به مکمل‌های دارویی، استفاده از آن می‌تواند به موهای شما آسیب برساند. زیاده‌روی در مصرف مکمل‌های مشخصی مانند سلنیوم، ویتامین A و ویتامین E واقعا می‌تواند منجر به ریزش مو شود. نکته قابل تامل در این است که بهترین مکمل‌های موجود در بازار شامل ویتامین‌های ذکر شده هستند. ما در این مقاله به تاثیرات مثبت و منفی استفاده از مکمل‌های دارویی برای بهبود ریزش مو می‌پردازیم.

کمبود آهن

کمبود آهن یکی از رایج‌ترین کمبودهای مواد مغذی بدن در سراسر دنیا است و به خوبی می‌دانیم که موجب ریزش مو می‌شود. اما سوال اینجاست که چه مقدار کمبود آهن موجب ریزش مو می‌شود.

فولیکول‌های مو از جمله سریع‌ترین سلول‌های تکثیر شونده بدن هستند و آهن می‌تواند به عنوان عاملی برای کاهش ریبونوکلئوتید و محدود کردن میزان آنزیم‌ها برای سنتز DNA عمل کند. علاوه بر این، ژن‌های متعددی در فولیکول موی سر انسان شناسایی شده است و  این امکان وجود دارد که آهن تنظیم کننده برخی از آن‌ها باشد.

برخی افراد جامعه بیشتر از دیگران در خطر کمبود آهن قرار دارند. زنان در دوران پیشایائسگی از این دست افراد هستند. برخی بیماری‌های غربالگری مانند آهکلریدریا نیز جذب آهن را کاهش می‌دهد.

گیاهخواران و خام‌ گیاهخواران نیز در خطر ابتلا به کمبود آهن قرار دارند، زیرا میزان آهن دریافتی این افراد باید 1.8 برابر بیش از گوشت‌خواران باشد. آهن موجود در گیاهان از نظر زیستی توانایی کمتری نسبت به آهن موجود در گوشت و ماهی دارد.

با این وجود افراد باید تحت نظر متخصص از مکمل آهن استفاده کنند، زیرا استفاده بیش از اندازه از آهن و اشباع آن در بدن می‌تواند سمی باشد.

زینک

مواد مغذی در رژیم غدایی

زینک یکی از مواد معدنی مورد نیاز بدن است که آنزیم‌های زیادی را نتظیم می‌کند. کمبود زینک در بدن می‌تواند ارثی باشد و یا به مرور زمان حادث شود و بر اعضای بدن تاثیر بگذارد. اسهال، خودایمنی و تاخیر در بهبود زخم‌های بدن می‌تواند از نشانه‌های رایج کمبود زینک در بدن باشد. علاوه بر اینکه ذائقه و بویایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، موجب ریزش مو نیز می‌شود.

مطالعاتی بر روی 312 بیماری مبتلا به آلوپسی آره‌آتا، تلوژن افلوویوم و آندروژنیک آلوپسی نشان می‌دهد تمام گروه‌ها از کمبود زینک در رژیم غذایی خود رنج می‌بردند.

اما باید در نظر داشت استفاده از زینک در صورت عدم نیاز به آن می‌تواند همانند آهن برای بدن سمی باشد و منجر به درد، اسهال و استفراغ شود.

اسیدهای چربی

کمبود اسیدهای چربی در رژیم غذایی می‌تواند موجب ریزش مو سر و ابرو شده و از ضخامت تارهای مو بکاهد. اسیدهای چربی اشباع نشده می‌توانند فعالیت آندروژ« بدن را مختل کنند. علاوه بر این اسید آراکیدونیک که نوعی اسید امگا 6 است رشد مو را بهبود می‌بخشد و فولیکول مو را تقویت می‌کند.

با این وجود باز هم محدودیت اطلاعات در استفاده از مکمل‌های چربی می‌تواند برای بدن شما مضر باشد.

سلنیوم

سلنیم نیز یکی دیگر موارد ضروری برای بدن است که از آسیب‌های اکسیداتیو در بدن مانند مورفونژ فولیکول مو جلوگیری می‌کند. نکته مورد توجه در این است که بسیاری از مکمل‌های دارویی مو در ترکیبات خود از سلنیوم استفاده می‌کنند. این امر بسیار نگران کننده است، زیرا سلنیم نیز می‌تواند بسیار سمی باشد و موجب استفاده نابه‌جا از آن موجب ریزش مو، بروز ضایعات پوستی ضخیم، عوارض گوارشی و اختلال در حافظه شود.

ویتامین A

اگرچه ویتامین A ترکیبی از ریتینول، رتینال و کارتونوئید است که همگی برای بدن مفید هستند و سلول‌های بنیادی فولیکول مو را فعال می‌کنند، کمبود آن هیچ ارتباطی با ریزش مو ندارد.

استفاده بیش از اندازه از ویتامین A موجب ریزش مو، اختلال در بینایی و تغییرات استخوانی می‌شود.

ویتامین E

اگرچه کمبود ویتامین E به ندرت مشاهده می‌شود، اما بیماری‌هایی مانند غلظت چربی می‌تواند کمبود آن را تشدید کند.

با این وجود در نظر داشته باشید اشباع ویتامین E در بدن خطر خونریزی و تولید غدد تیروئید را افزایش می‌دهد.

در حالی که ویتامین‌ها و موا د معدنی برای سلامت بدن بسیار حیاتی هستند، تشخیص لزوم استفاده از مکمل‌های دارویی بر عهده پزشک و متخصصان این زمینه است. استفاده بیش از اندازه از مکمل‌های دارویی نه تنها ریزش مو را بهبود نمی‌بخشد، بلکه عوارض جانبی گاها جبران ناپذیری به همراه دارد.


????    «جهان قلمرو زیبایی توست»   ????

کانال تلگرام شرکت آرایشی و بهداشتی موبا

صفحه اینستاگرام شرکت آرایشی و بهداشتی موبا

???? صفحه اصلی موبا ????

مواد غذایی مفید و مضر برای سلامت مو

☎️ برای مشاوره تلفنی با کارشناسان موبا هم‌اکنون اقدام کنید:

۰۳۱-۳۳۱۲۳

ساعات کار:

همه روزه حتی روزهای تعطیل

از ساعت ۹:۰۰ صبح الی ۲۴:۰۰


به این مطلب امتیاز دهید.                [kkstarratings]

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چگونه جنس موهای خود را تشخیص دهیم؟
[vc_row][vc_column width="1/2"][vc_single_image image="28166" img_size="full" alignment="center"][/vc_column][vc_column width="1/4"][vc_single_image image="28238" img_size="full" alignment="center" onclick="custom_link"...
رشد مو سر خود را با این 9 ماده شگفت‌انگیز تقویت کنید!
رشد موهای خود را با این 8 ماده شگفت‌انگیز تقویت...
نازک شدن تارهای؛ دلایل و راه‌کارها
دلایل نازک شدن تارهای مو و راه های تقویت آن‌ها...
گستره وسیع انتخاب‌ها، هدیه موبا به شما
گستره وسیع انتخاب‌ها، هدیه موبا به شما خدمات ما در...
پوستیژ مو برای چه کسانی مناسب است؟
پوستیژمو چیست ؟ پوستیژ مو دوباره به دنیای مد بازگشته‌...