جستجو
سبد خرید

کدامیک از شغل‌ها باعث ریزش موها می‌شوند؟

فهرست مطالب

پروتــــز مــــو

مناسب لایف استایل شما

فروشگــــــــــاه مــــــوبــا

روزها
ساعت‌
دقیقه
ثانیه

جشنــــواره تخفیــفـــــــ

کدامیک از شغل‌ها باعث ریزش موها می‌شوند؟

آیا فکر می کنید بین شغل و ریزش مو ارتباطی وجود دارد؟ همانطور که در مطالب پیشین توضیح داده شد ساختمان مو از دو قسمت اصلی ریشه مو و ساقه مو تشکیل شده‌اند. ریشه موها که در زیر پوست قرار می‌گیرند تنها قسمت زنده موها هستند و ساقه موها تنها یک بافت مرده هستند که توسط غلاف فلس مانندی به نام کوتیکول مو محافظت می‌شوند. کوتیلول خارجی‌ترین بخش ساقه مو است و انعطاف، حالت‌پذیری و لطافت موها تا حد زیادی به سالم بودن این لایه خارجی وابسته است. این لایه حفاظتی در برابر آسیب‌های فیزیکی و شیمیایی نسبت به سایر اجزای مو مقاوم‌تر است اما با این حال ممکن است در برابر عوامل محیطی مختلفی آسیب ببیند و باعث بروز عواملی مثل خشکی، شکنندگی، موخره، وز و کدر شدن موها شده و به مرور زمان موها حالت مطلوب خود را از دست بدهند و فرد دچار ریزش مو شوند.

یکی از مهم‌ترین عوامل طبیعی که تقریبا همه افراد با آن سروکار دارند شغل آنها و محیط کاری‌است که ساعت‌ها در ان مشغول به فعالیت هستند. به همین دلیل در این مطلب قصد داریم به بررسی شغل‌هایی بپردازیم  به دلیل محیط کاری و احتمال بروز اسیب‌های فیزیکی یا شیمیایی بیشتر به موها خطر ریزش موها را برای افراد افزایش می‌دهند.

شغل‌هایی که باعث تخریب و ریزش مو می‌شوند

♦ کشاورزان

محیط کاری کشاورزان به گونه‌ایست که کشاورز در مدت زمان طولانی در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار دارند. همانطور که اطلاع دارید نور خورشید دارای اشعه‌های UVA و UVB است که هر دو اشعه به شدت باعث آسیب به لایه حفاظتی کوتیکول مو می‌شوند و تیرگی، خشکی، شکنندگی و تغییر رنگ در موها  کمترین ضررهایی است که نور مستقیم خورشید به همراه دارد.
از طرف دیگر بسیار از بیماری‌های قارچی از طریق خاک به انسان منتقل می شود و ارتباط مستقیم کشاورز باخاک احتمال بروز این بیماری را برای افراد افزایش می‌دهد.
مورد دیگری که میتوان به آن اشاره کرد این است که بسیاری از کشاورزان برای جلوگیری از آسیب‌های نور مستقیم خورشید از کلاه استفاده می‌کنند اما اصلا گزینه مناسبی نسیت. چرا که فعالیت بدنی زیاد کشاورزان باعث تعریق پوست سر شده و در صورت استفاده از کلاه این تعریق در زیر کلاه و روی پوست سر مانده و در نتیجه زمینه بروز عفونت و بیماری‌های قارچی بیشتر از قبل می‌شود.
همه این عوامل در کنار هم خطر ریزش مو را برای کشاورزان عزیز افزایش می‌دهد.

♦ دامداران

عفونت‌های قارچی یکی از مهمترین دلایل ریزش مو در افراد است و تماس با خاک و حیوان احتمال بروز این بیماری را برای انسان ها افزایش می‌دهد. دامداران از جمله افرادی هستند که بیشترین تماس را با خاک و حیوان دارند. اگر افراد با حیوانی تماس داشته باشند که به عفونت‌های قارچی مبتلاست احتمال اینکه فرد نیز دچار آن بیمار شود بسیار زیاد است. بیماری‌های قارچی در اکثر موارد با شدت بسیار زیادی بروز می‌کنند و ممکن است باعث ریزش موها به صورت دائمی شوند.

♦ ناجیان غریق

خطر ریزش مو در میان ناجیان غریق از 3 جنبه قابل بررسی است. بیشترین آسیب وارده به موها برای افرادی  رخ می دهد که در محیط‌های سرباز غریق نجات هستند. این گروه از افراد علاوه بر آسیب‌هایی در برخورد زیاد با آب برای موها بوجود می‌آید به طور مستقیم در معرض نور خورشید نیز هستند و همانطور که در بالا برای گروه کشاورزان توضیح داده شده اشعه‌های مضر نور خورشید به شدت لایه محافطتی کوتیکول مو را تخریب می‌کند.
عامل دیگری که باعث آسیب و در نهایت ریزش موی ناجیان غریق می شود تماس مداوم آنها با آب است. گرد و خاک طبیعی موجود در هوا که به صورت معمول روی موها می نشیند تا حدی حالت حفاظتی دارند و اشعه‌های نوری خورشید را جذب یا رفلکس می‌کنند اما غریق نجات ها چون به صورت مداوم موهایشان خیس می‌شود این حفاظ طبیعی را روی موهای خود ندارند و نور خورشید اثر بیشتر بر روی موهای آنها دارد.
علاوه بر دو مورد بالا، کلر موجود در اب های استخر نیز اثرات تخریبی بسیار برای ساقه موها به همراه دارد. همچنین وجود املاح مس در آب‌ استخر و ترکیب این ماده با نور خورشید بتعث تغییر رنگ در موها می شود.
استفاده از کلاه مخصوص شنا در تمامی موارد (نور خورشید، خیس شدن مداوم موها و تماس با کلر و املاح مس) تا حد زیادی از اثرات تخریبی بر روی موها می‌کاهد.

♦ کارگران صنعتی

افراد مشغول در کارخانه‌های صنعتی، مکانیکی‌ها و تعویض روغنی‌ها  به دلیل تماس با روغن‌های صنعتی در معرض ریزش مو هستند. تماس دست‌های چرب و روغنی به موها علاوه بر آسیب به ساقه مو می‌تواند به ریشه موها نیز آسیب رساند باعث ریزش مو و طاسی گردد. استفاده از گلاه در بسیاری از موارد از این تماس‌ها جلوگیری می‌کند.

♦ معدن‌کاران

همانطور که در وبلاگ قبلی اشاره کردیم آلودگی هوا و ذرات معلق در هوا اثرات تخریبی بسیاری برای موها به همراه دارند. یکی از تحقیقات «مرکز تحقیقات علوم آینده» در کره جنوبی نشان می‌دهد ذرات آلاینده موجود در هوا سطوح پروتئینی  که موجب رشد و بقای مو هستند را کاهش می‌دهند و هرچه میزان غلظت ذرات آلاینده در هوا بیشتر باشد سطوح پروتئینی بیشتر کاهش می‌یابد و رشد و بقای مو در شرایط بدتری قرار می گیرد. به همین دلایل معدن‌کاران زحمت کش از گروه افرادی هستند که خط ریزش مو در آنها بسیار زیاد است.

◊◊ راجع به چرخه رشد مو بیشتر بدانید

کارگران ذوب اهن یا نانواها

حرارت یکی از عواملی است است که با آسیب زدن به ساقه و ریشه موها ، خشکی، شکنندگی و بدحالتی را برای موها به همراه دارد. حتما شنیده اید که از اتوی مو یا سشوار زیاد استفاده نکنید. مهمترین دلیل این توصیه حرارتی است که این وسایل به موها منتقل می‌کنند. افرادی که در محل کار خود در مجارت حرارت یا اتش هستند به طور مداوم موهایشان در معرض حرارت شدید قرار دارد و این حرارت به مروز زمان باعث ریزش موهای آنها می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولاتی سالم، بدون ایجاد حساسیت
حساسیت از شایع‌ترین موارد در استفاده از محصولات زیبایی در...
از فواید میکرودرم ابریژن برای پوست بیشتر بدانید
از فواید میکرودم چه می‌دانید؟از جمله فواید میکرودرم از بین...
ریزش مو، از علت تا راهکار- بررسی 5 علت ریزش مو و روش درمان آن
بررسی 5 علت اصلی ریزش مو و روش درمان آن...
16 عادت بد که عامل ریزش موهای شما می‌شود
16 عادت بد که عامل ریزش موهای شما می‌شود (قسمت...
از روش درمان پلاسما جت چه می‌دانید؟
روش غیر جراحی پلاسما جت که اغلب تحت عنوان لیفت...