جستجو
سبد خرید

تغییر در هورمون‌های بدن ؛ عامل ریزش مو یا افزایش رشد مو ؟؟

فهرست مطالب

پروتــــز مــــو

مناسب لایف استایل شما

فروشگــــــــــاه مــــــوبــا

روزها
ساعت‌
دقیقه
ثانیه

جشنــــواره تخفیــفـــــــ

آگاهی از عوامل و دلایلی که موجب ریزش مو می‌شود می‌تواند از کچلی و ریزش دائمی مو جلوگیری کرده و حتی باعث پیشگیری از ریزش مو در سنین جوانی شوند. از این رو شناخت و تقویت هورمون‌هایی که می‌تواند سبب افزایش رشد مو شود در امر زیبایی و تقویت مو موثر خواهد بود. اما هورمون‌های بدن تا چه میزان موجب افزایش رشد مو یا ریزش مو خواهند شد؟ این هورمون‌ها چه نام دارند؟ این سوالی است که به‌طور کامل در این مقاله بررسی و جمع‌بندی کرده‌ایم و می‌خواهیم با شما عزیزان در مورد ریزش مو هورمونی بپردازیم، با ما همراه باشید.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • هورمون چیست؟
  • اهمیت تعادل در میزان هورمون‌های جنسی در بدن
  • ناگهانی و رایج ولی قابل کنترل
  • تاثیرات ناشی از مشکلات غده تیروئید بر مو که از بهتر است بدانید!
  • 7 راهکار موثر در مقابله با تغییرات هورمونی و ریزش مو
  • اگر می‌خواهید کچل نشوید نشانه‌های تغییرات هورمونی در بدن را جدی بگیرید

هورمون چیست؟

هورمون ماده‌ای پروتئینی و استروئیدی است؛ درواقع هورومون‌ها در غدد درون‌ریز ساخته می‌شوند و این غدد ترشحات خود را به جریان خون می‌ریزند؛ از این رو ناقل پیام‌ها، توانایی‌ها یا ناتوانی‌های مختلفی در بدن خواهند شد. مقدار و میزان ترشح غدد در بدن بسیار با اهمیت بوده و با دستگاه عصبی کنترل می‌شود؛ اما تغییر در میزان ترشح غدد می‌تواند تا حد زیادی باعث ریزش مو، ریزش ابرو، پرموئی و بسیاری از بیماری‌های دیگر شود.

اهمیت تعادل در میزان هورمون‌های جنسی در بدن

هورمون‌های جنسی نقش مهمی را در رشد و یا ریزش مو ایفا می‌کنند. استروژن و پروژسترون هورمون‌های زنانه هستند و تستوسترون هورمونی است که هم در بدن مردان و هم زنان ترشح می‌شود. عدم تعادل در هورمون‌های جنسی موجب بروز مشکلات و عوارض جدی در بدن فرد خواهد شد. تغییر هورمونی بیشتر در زنان شایع است و از تاثیرات آن می‌توان به رویش موهای زائد، ریزش مو، کم‌خوابی، اختلالات عصبی و … اشاره کرد.

ناگهانی و رایج ولی قابل کنترل

دیابت یکی از بیماری‌هایی است که شایداز لحاظ ژنتیکی مطمئن باشید که روزی به آن مبتلا خواهید شد، البته این بیماری با تمام مراقبت‌های غذایی و درمان‌ها یک مشکل اساسی به شما افزوده خواهد کرد و آن هم پرمویی ناشی از مقاومت بدن در برابر انسلولین است. بدن به طور طبیعی انسولین تولید می‌کند و زمانی که فرد دچار بیماری دیابت می‌شود باید دارو یا ترزیق انسولین به بدن را آغاز کند و در مقابل با افزایش رشد مو یا همان پرمویی در نواحی صورت، پشت لب، ساق پا، شکم و… مواجه خواهد شد. اما برای هر عارضه‌ای ناشی از درمان بیماری هم یک درمان دیگری وجود خواهد داشت و جای نگرانی نیست.

تاثیرات ناشی از مشکلات غده تیروئید بر مو که از بهتر است بدانید!

 غده تیروئید یکی از مهم‌ترین غدد تولید هورمون در بدن است که کم‌کاری یا پرکاری آن می‌تواند تاثیرات بسیاری بر سلامت بدن و موها داشته باشد. اختلالات تیروئید در خانم‌ها بیشتر به صورت خشکی شدید مو و ریزش مو در هنگام شانه کردن و شستشو با شامپو نمود خواهد داشت. ریزش مو به دلیل مشکل تیروئید می‌تواند تا مدت‌ها ادامه یابد و بازگشت موها به حالت اولیه کار بسیار دشواری است؛ از این رو در صورت بروز علائم تیروئید به پزشک مراجعه کرده و از همان ابتدا به تقویت ریشه مو و درمان بیماری بپردازید. تغییرات هورمونی و ریزش مو می‌تواند اثرات شاید جبران‌ناپذیری را به دنبال داشته باشد. پس بلافاصله در صورت مشاهده به پزشک مراجعه کنید.

اگر دارای کیست تخمدان هستید و دچار ریزش مو شده ای، بهتر است برای درمان آن و درمان ریزش مو ناشی از سندروم تخمدان پلی کیستیک را اقدام کنید.

7 راهکار موثر در مقابله با تغییرات هورمونی و ریزش مو

برای تقویت و بازسازی رشد مو باید به صورت آگاهانه مواد تقویتی مورد نیاز مو را استفاده کنید و پس از قطع ریزش موها تنها از طریق مواد پروتئینی، سبزیجات و لبنیات مواد مغذی مورد نیاز برای رشد مو را تاًمین کنید. توجه داشته باشید که مصرف این 7 ویتامین تاثیرات شگفت‌انگیزی بر رشد مو خواهد داشت اما استفاده بیش از حد آن‌ها می‌تواند به خودی خود موجب ریزش موها شود.

  1. ویتامین B7 (بیوتین)
  2. ب کمپلکس
  3. قرص زینک
  4. قرص مس
  5. قرص آهن
  6. مصرف ویتامین‌های A، Eو C
  7. مصرف کوآنزیم Q10
اگر می‌خواهید کچل نشوید نشانه‌های تغییرات هورمونی در بدن را جدی بگیرید

ازجمله نشانه هایی که بیانگر تغییرات هورمونی و ریزش مو هستند عباتند از :

  • احساس افسردگی و اضطراب
  • یبوست
  • تپش قلب سریع
  • لرزش دست
  • بی‌خوابی و کم‌خوابی
  • احساس خستگی مداوم
  • خستگی
  • افزایش یا کاهش بی دلیل وزن
  • و…

در صورت بروز علائم تغییرات در میزان هورمون‌ها به پزشک مراجعه کنید و درمان بیماری را جدی بگیرید؛ شاید بهتر است بگوییم تا قبل از کچل شدن دست بجنبانید و موهایتان را تقویت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 نکته اساسی در مورد کاشت مو که قبل از عمل جراحی باید بدانید
20 نکته اساسی در مورد کاشت مو که قبل از...
مشکلات و روش‌های مراقبت از مو در فصل پاییز
اهمیت مراقبت از مو در فصل پاییز فصل پاییز جز...
از روش درمان پلاسما جت چه می‌دانید؟
روش غیر جراحی پلاسما جت که اغلب تحت عنوان لیفت...
آیا می‌توانم با پروتز مو به ورزش بپردازم؟
آیا می‌توانم با پروتزهای موی موبا به ورزش بپردازم؟ پروتزهای...
20 نکته مهم در مورد کاشت مو که قبل از عمل جراحی باید بدانید-بخش دوم
20 نکته اساسی در مورد کاشت مو که قبل از...