جستجو
سبد خرید

چگونه می‌توان ریزش مو ناشی از سندروم تخمدان پلی کیستیک را درمان کرد؟

فهرست مطالب

پروتــــز مــــو

مناسب لایف استایل شما

فروشگــــــــــاه مــــــوبــا

روزها
ساعت‌
دقیقه
ثانیه

جشنــــواره تخفیــفـــــــ

ریزش مو می‌تواند یکی از مهم‌ترین نشانه‌های بیماری و تغییر در وضعیت سلامت بدن باشد. کمبود ویتامین‌ها، وجود بیماری‌های هورمونی و … از دلایل شایع ریزش مو در بانوان هستند. سندروم پلی کیستیک یکی از بیماری‌های هورمونی زنان است که موجب ریزش مو و اختلال در رشد فولیکول مو می‌شود. برای شناخت و روش‌های درمان ریزش مو ناشی از سندرم تخمدان پلی کیستیک ابتدا باید با این بیماری آشنا شوید. با ما همراه باشید تا در ادامه به طور کامل به آن بپردازیم.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • سندروم تخمدان پلی کیستیک چیست؟
  • علائمی که به شما نشان می‌دهد دچار سندروم پلی کیستیک هستید
  • آیا سندروم پلی کیستیک باعث ریزش مو می‌شود؟
  • جلوگیری از ریزش مو به دلیل سندروم پلی کیستیک
  • روش‌های خانگی درمان ریزش مو پلی کیستیک
  • تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی مناسب PCOS
  • پیگیری و درمان سندروم پلی کیستیک را جدی بگیرید

سندروم تخمدان پلی کیستیک چیست؟

سندروم تخمدان پلی کیستیک تحت عنوان (PCOS) یک اختلال هورمونی زنانه است که موجب تنبلی تخمدان می‌شود. زنان در وضعیت سلامتی بدن در هر ماه تخمک‌گذاری انجام می‌دهند و یک تخمک بالغ‌شده در فولیکول‌های تخمدان آزاد و وارد لوله‌های رحم می‌شود. در مورد زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌ کیستیک، میزان بیش از حد هورمون‌های مردانه مانع از بلوغ تخمک و آزاد شدن آن می‌شود،  تخمک در داخل فولیکول باقی می‌ماند و به شکل یک کیست می‌شود. بسیاری از زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک، تخمدان‌های بزرگ‌شده‌ای دارند که حاوی خوشه‌هایی از این کیست‌هاست. این مشکل بیشتر بر اثر ژنتیک یا در زنانی که درسن باروری هستند به وجود می‌آید. البته لازم است این مشکل کاملا شناخته شود، چرا که ممکن است بر اثر مشکلات تیروئیدی نیز بانوان دچار مشکل شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد علائم و مشکلات ناشی از تیروئید مقاله تیروئید و ریزش مو ناشی از آن را بخوانید.

علائمی که به شما نشان می‌دهد دچار سندروم پلی کیستیک هستید:

  • ریزش شدید موی سر
  • قاعدگی نامنظم
  • کاهش میل جنسی
  • بروز موهای زائد ضخیم روی لب بالا، چانه، دو طرف صورت، قفسه سینه و شکم (محل های مختص رشد مو در مردان)
  • کمتر از ۸ نوبت قاعدگی در طول سال
  • اختلال در بارداری
  • تغییر خلق و خو
  • ضعف و سستی بدن
  • قاعدگی‌های طولانی و دردناک
  • افزایش وزن و چاقی
  • چرب شدن پوست صورت و بروز آکنه و جوش چرکی
  • بالا رفتن سطح هورمون اندروژن مردانه

آیا پلی کیستیک باعث ریزش مو می‌شود؟

سندروم پلی کیستیک باعث افزایش سطح آندروژن در بدن شده و منجر به ریزش و نازک شدن موهای سر می شود. به این ترتیب قسمت جلوی سر شما به تدریج دچار ریزش کاهش مو خواهد شد. به این الگوی ریزش مو آلوپسی آندروژنتیک یا ریزش مو با الگوی زنانه نیز گفته می‌‌شود.

جلوگیری از ریزش مو به دلیل سندروم پلی کیستیک

همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد سندروم پلی کیستیک بر اثر نوسانات هورمونی به وجود می‌آید، پس تنظیم و حفظ تعادل در سطح هورمون‌ها، هدف اصلی فرایند درمان ریزش مو در نظر گرفته می‌شود. برای درمان هورمون‌ها نیاز است طبق نظر پزشک تا مدتی چندین نوع دارو مصرف کنید. در اغلب موارد ریزش مو به دلیل سندروم پلی کیستیک با رویش موی مجدد همراه نیست و برای درمان ریختگی مو می‌توان از روش‌های مختلفی بهره گرفت که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

روش‌های خانگی درمان ریزش مو پلی کیستیک

  • یک قاشق چای‌خوری ریشه شیرین بیان خشک شده را داخل یک فنجان آب جوش بریزید و اجازه دهید تا 10 دقیقه بجوشد؛ سپس این نوشیدنی را دو بار در روز استفاده کنید.
  • یک یا دو قاشق غذاخوری از تخم کتان را در یک لیوان آب بریزید و این ترکیب را روزانه به مدت چندین ماه بنوشید. همچنین می توانید از این دانه در سوپ، سالاد و اسموتی‌های خود نیز استفاده کنید.
  • مقداری عسل و سیاه دانه نیم‎کوب شده را با هم به خوبی ترکیب کنید و هر روز صبح و شب دو قاشق مرباخوری میل کنید.
  • ·         3 قاشق غذاخوری از دانه های زغال اخته را در یک فنجان آب بریزید و به مدت 6 تا 8 ساعت صبر کنید . سپس دانه ها را در بیارید و با عسل مخلوط کنید. این ترکیب را صبح ها قبل از صبحانه میل کنید. همچنین می توانید دو قاشق چای‌خوری از این دانه‌ها را 10 دقیقه قبل از هر وعده‌ی ناهار و شام میل کنید، این کار را چندین بار در طول هفته انجام دهید.
  • یک قاشق غذاخوری دانه رازیانه را در یک لیوان بریزید سپس آب جوش آمده را به آن اضافه کنید و سر لیوان را بپوشانید. اجازه دهید تا برای 5 دقیقه چای شما دم بکشد و سپس این چای را بارها در طول روز بنوشید.
تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی مناسب PCOS

مطالعات سال‌های اخیر نشان داده است که زمینه اساسی در ایجاد این بیماری مقاومت به انسولین (هورمون تنظیم کننده قند خون) است. لذا علاوه بر اختلالات هورمون‌های جنسی، دیابت، افزایش وزن و نیز چاقی شکمی در این بیماران شایع می‌باشد. اگرچه همه مبتلایان به این بیماری چاق نیستند ولی حتی در افراد لاغر مقاومت به انسولین به عنوان یک اختلال زمینه‌ای وجود دارد.

رژیم غذایی منظم و کنترل دریافت قندهای ساده و مواد نشاسته‌ای از نکات مهم برنامه رژیم غذایی برای درمان این بیماری است. به‌دلیل علاقه شدید به مواد قندی در این بیماران، هنر اولیه قطع وابستگی به مواد قندی ساده است.

 زنانی که به سندرم تخمدان پلی کیستیک مبتلا هستند تنها با کاهش ۵ الی ۱۰ درصد از وزن خود نتایج قابل توجهی را برای درمان ریزش موی سر خود مشاهده خواهند کرد. کاهش وزن موجب از دست دادن مقدار زیادی هورمون آندروژن می‌شود.

پیگیری و درمان پلی کیستیک را جدی بگیرید.

اگر علائم سندروم پلی کیستیک را داشتید با مراجعه به پزشک و اطمینان حاصل کردن از وجود بیماری درمان خود را شروع کنید. این بیماری در شرایطی که تشدید گردد می‌تواند باعث کچلی دائم و افسردگی شدید شود. لذا با به کارگیری داروهای پزشکی و درمان‌های سنتی از عواقب این بیماری جلوگیری کنید. با تغییر در سبک زندگی و رژیم غذایی به همراه ورزش کردن روزانه می‌توانید در مدت کوتاه‌تری به سلامتی کامل دست یابید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 تست سلامت مو برای تشخیص اینکه آیا موهای سالمی داریم؟
[vc_row][vc_column][vc_column_text]در زندگی روزمره همه افراد عواملی وجود دارد که سلامت...
نکاتی که قبل از انجام تزریق بوتاکس صورت باید بدانید
بوتاکس صورت از جمله مواردی است که افراد امروزه به...
بوتاکس مو؛ روشی برای درمان آسیب‌دیدگی مو
بوتاکس برای مو یک روش درمانی و آرایشی است که...
از فواید میکرودرم ابریژن برای پوست بیشتر بدانید
از فواید میکرودم چه می‌دانید؟از جمله فواید میکرودرم از بین...
تنوع محصولات، انتخاب دقیق و حرفه‌ای
تنوع محصولات، انتخاب دقیق و حرفه‌ای تنوع محصولات، انتخاب دقیق...