جستجو
سبد خرید

شوره سر و خشکی پوست سر چه تفاوت هایی دارند؟ (دلایل بروز شوره و خشکی پوست)

فهرست مطالب

پروتــــز مــــو

مناسب لایف استایل شما

فروشگــــــــــاه مــــــوبــا

روزها
ساعت‌
دقیقه
ثانیه

جشنــــواره تخفیــفـــــــ

[vc_row][vc_column][vc_column_text]شوره سر و خشکی پوست سر چه تفاوت هایی دارند؟ دلایل بروز شوره و خشکی پوست

اگرچه خشکی پوست سر می‌تواند موجب بروز شوره سر شود، اما این دو وضعیت کاملا با یکدیگر تفاوت دارند.

شوره باعث پوسته پوسته شدن پوست سر می‌شود. به صورتی که پوست سر به شکل دانه‌های سفید بسیار ریز روی مو و گاها لباس به چشم می‌خورد. در برخی موارد این بیماری نتیجه قارچ پوستی و یا عفونت‌های دیگر پوست سر است. اما در مقابل آن، خشکی پوست حاصل کاهش رطوبت پوست یا حفظ آن است.

درک تفاوت میان شوره و خشکی پوست سر به انتخاب درمان صحیح کمک می‌کند.

دلایل بروز شوره سر

دلایل بروز خشکی پوست سر

هنگامی که پوست سر به اندازه کافی چربی نداشته باشد، خشک می‌شود. این پدیده درست مانند خشکی در قسمت‌های دیگر پوست بدن باعث خارش، زخم و التهاب می‌شود. همچنین، از آنجا که چربی پوست سر به حفط رطوبت تارهای مو نیز کمک می‌کند، ممکن است خشکی مو به همراه داشته باشد.

افرادی که دارای پوست خشک هستند، بیشتر در معرض ابتلا بهخشکی پوست سر قرار دارند. به عبارت دیگر هرآنچه که موجب خشکی پوست بدن می‌شود، می‌تواند عاملی برای خشکی پوست سر باشد.

هوای خشک، به خصوص در فصل زمستان، شست‌وشوی بیش از اندازه و آلرژی‌های پوستی از جمله مواردی است که به خشکی پوست منجر می‌شود.

دلایل بروز شوره

پوست سر درست مانند مابقی پوست بدن سلول جدید تولید کرده و سلول‌های مرده را دفع می‌کند. هنگامی که این فرآیند سریع‌تر از بازه زمانی معمول رخ دهد، شوره نمایان می‌شود. دانه‌های شوره در حقیقت همان سلول‌های مرده پوست هستند. هرچه سرعت‌ پوست‌اندازی بیشتر شود، شوره شدیدتر خواهد شد. فاکتورهای گوناگونی بر چرخه تولید سلول جدید و پوست‌اندازی تاثیرگذار هستند.

طبق ادعای آکادمی پوست آمریکا، دانشمندان هنوز دلایل بروز شوره سر را تشخیص نداده‌اند. احتمالا دلایل بروز شوره عبارتند از:

  • عفونت‌های قارچی پوست سر
  • چربی ترشح‌ شده توسط غدد پوستی
  • حساسیت به برخی مواد مانند محصولات شوینده و مراقبتی مو

این سه عامل در ترکیب با یکدیگر می‌تواند شوره سر را تشدید کند. برای مثال، حساسیت پوستی و چربی پوست می‌تواند شوره را برای افرادی که به عفونت قارچی مبتلا شده‌اند، دو برابر کند.

اکثر انسان‌ها به طور طبیعی دارای نوعی قارچ به نام «مالاسزیا» در پوست سر خود هستند که به تنهایی هیچ‌گونه مشکلی به وجود نمی‌آورد. با این وجود، اگر دچار  شوره بشوید، این قارچ می‌تواند موجب زخم و پوسته شدن پوست سر شود. به نظر می‌رسد این زخم‌ها از برخورد قارچ با شوره به وجود می‌آیند.

چگونه از خشکی مو جلوگیری کنیم؟

علائم شوره سر و خشکی پوست سر

ریزش دانه‌های سفید رنگ رایج‌ترین نشانه خشکی پوست سر است. با این وجود این ذرات نسبت به شوره کوچک‌تر و سفیدتر هستند.

دانه‌های شوره بزرگ‌تر است و در اکثر مواقع زرد یا چرب به نظر می‌رسد. اگرچه ابتلا به هر دو بیماری موقتی است، معمولا شوره به دلیل عفونت ایجاد می‌شود و بهبود آن بدون درمان ممکن نخواهد بود. خشکی پوست به سادگی با کاهش دفعات شست‌وشو بهبود پیدا خواهد کرد.

هر دو وضعیت می‌تواند با زخم و خارش همراه باشد. تشدید این علائم و خارش بیش از اندازه می‌تواند منافذ قرمز کوچکی بر روی پوست ایجاد کند.

تفاوت میان شوره و خشکی پوست

اکثر افراد در تشخیص شوره و خشکی پوست سر دچار اشتباه می‌شوند. البته امکان ابتلا به هر دو گزینه به طور همزمان نیز وجود دارد. اما به طور کلی شوره سر از خشکی پوست رایج‌تر است و در اکثر مواقع دانه‌های سفید، شوره هستند.

خارش و مشاهده دانه‌های ریز و سفید یا زرد هنگامی که پوست سر و موهای فرد چرب است، نشانه‌های اصلی تشخیص شوره به حساب می‌آید.

برای درمان شوره یا خشکی پوست چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

معمولا خشکی پوست سر و شوره، هر دو در خانه قابل درمان هستند. با این وجود ممکن است برخی بیماری‌های پوستی دیگر شبیه به شوره به نظر برسند. برای مثال، التهاب، دانه‌های روشن و خارش از نشانه‌های بیماری پسوریازیس است که به دلیل اختلال در سیستم ایمنی بدن به وجود می‌آید. «درماتیت سبورئیک» نیز نوعی پیشرفته از شوره است که می‌تواند موجب التهاب‌های شدید و دردناک شود.

اگر با علائمی از قبیل سرخی و التهاب روبه‌رو شدید، درمان‌های خانگی جوابگوی رفع شوره یا خشکی پوست نبود و یا زخم‌های باز بر روی پوست سر و صورت خود مشاهده کردید، حتما برای درمان به دکتر مراجعه کنید.

اگر دچار بیماری خودایمنی یا بیماری‌های مزمن هستید، پیش از شروع درمان شوره، این موضوع را با پزشک خود درمیان بگذارید. علائم مشابهی میان شوره سر و عوارض بیماری‌های دیگر وجود دارد و درمان اشتباه و نامناسب می‌تواند موجب وخامت بیماری شود.

گزینه‌های درمان شوره

در اکثر موارد شوره سر به کمک درمان‌های خانگی قابل بهبود است. استفاده منظم از شامپوهای ضدشوره ساده‌ترین روش برای درمان این بیماری است. این شامپوها می‌توانند بسیاری از دلایل بروز شوره، از جمله عفونت‌های قارچی کوچک را از بین ببرد.

افرادی که به روش‌های سنتی‌تر تمایل دارند و بوی شامپوهای ضدشوره برایشان ناخوشایند است می‌توانند از شامپو روغن درخت چای استفاده کنند. روغن درخت چای حاوی خواص آنتی‌باکتریال است. مطالعات نشان می‌دهد روغن درخت چای تاثیر چشمگیری بر درمان شوره دارد و استفاده از آن عوارض جانبی به همراه نخواهد داشت. هرچند مطالعات صورت گرفته در این زمینه بسیار اندک است.

 رژیم غذایی و ریزش مو


به این مطلب امتیاز دهید.                [kkstarratings]

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 تست سلامت مو برای تشخیص اینکه آیا موهای سالمی داریم؟
[vc_row][vc_column][vc_column_text]در زندگی روزمره همه افراد عواملی وجود دارد که سلامت...
پوست چرب و 4 مرحله اصلی روتین روزانه مراقبت از پوست چرب
4 مرحله اصلی روتین روزانه مراقبت از پوست چرب داشتن...
برای کاشت مو دست نگه دارید و کربوکسی تراپی را امتحان کنید!
مو یکی از مهم‌ترین عوامل زیبایی در ظاهر هر فرد...
آیا شوره سر می‌تواند باعث ریزش مو شود؟
شوره سر یک بیماری شایع است که باعث پوسته پوسته...
5 نکته ضروری در زمان استفاده از اتو مو و بابلیس
5 نکته ضروری در زمان استفاده از اتو مو و...