جستجو
سبد خرید

آیا رژیم غذایی باعث ریزش مو خواهد شد؟

فهرست مطالب

پروتــــز مــــو

مناسب لایف استایل شما

فروشگــــــــــاه مــــــوبــا

روزها
ساعت‌
دقیقه
ثانیه

جشنــــواره تخفیــفـــــــ

مواد مغذی و ویتامین‌های موجود در مواد غذایی بخش عمده‌ای از بدن انسان را تشکیل می‌دهند. کمبود این مواد در هرنوع رژیم نامتعادلی موجب بروز اختلالات در بدن به ویژه ریزش مو خواهد شد. ریزش مو یکی از نشانه‌هایی است که به شما یادآور می‌شود مراقب کمبود‌های بدن خود باشید. ما در این مقاله سعی داریم به بررسی مواد مغذی مهم در بدن و تاثیر آن بر سلامت مو بپردازیم. با ما همراه باشید.

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

  • ریزش مو چه رابطه‌ای با رژیم غذایی دارد؟
  • از رژیم‌هایی که شما را به سرعت لاغر می‌کند پرهیز کنید
  • 6 ویتامین مهم که با حذف در رژیم لاغری موهایتان دچار ریزش خواهد شد
  •  با بروز اولین نشانه‌های ریزش مو درمان را جدی بگیریم

ریزش مو چه رابطه‌ای با رژیم غذایی دارد؟

ممکن است برای شما و بسیاری از افراد پیش آمده باشد که پس از گرفتن رژیم لاغری متوجه ریزش مو شوید. علت اصلی این مشکل که اصولا بین 2 تا 4 ماه بعد از گرفتن رژیم مشاهده می‌گردد، از دست دادن بخشی از ویتامین‌ها و مواد مورد نیاز مو است. رژیم‌های شخصی بدون اجازه پزشک تغذیه یا استفاده از رژیم‌های غذایی دیگران، باعث ریزش مو یا کاهش سرعت رشد مو می‌گردد. هنگامی که همه مواد مورد نیاز بدن به ویژه ویتامین‌ها به میزان متعادل در رژیم لاغری لحاظ گردد، ریزش مو متوقف خواهد شد و روند لاغری همراه با سلامت کامل پیش خواهد رفت.

از رژیم‌هایی که شما را به سرعت لاغر می‌کند پرهیز کنید

در برخی از رژیم‌های غذایی از جمله رژیم آب و آبمیوه، یا گیاه‌خواری، با حذف برخی از مواد غذایی سرعت لاغری شما چند برابر خواهد شد، اما توجه داشته باشید که همراه با حذف برخی مواد غذایی، ویتامین‌های طبیعی آن‌ها نیز که عامل رشد و سلامت مو هستند از بین خواهند رفت. اگر رژیم غذایی‌های غذایی تحت نظارت یک پزشک متخصص شروع شود می‌توان قبل از بروز هر عارضه‌ای متوجه کمبودهای احتمالی بدن شد و با استفاده از دارو، مکمل‌های غذایی و مواد تقویت کننده مو احتمال آسیب به موها را کمتر کرد. همچنین با توقف هرنوع رژیم غذایی نادرست و اصلاح روند تغذیه، موها به طور طبیعی به رشد اولیه خود بازمی‌گردد. البته به دلیل چرخه طبیعی رشد مو، ممکن است پس از یک‌ سال موها به حالت اولیه خود بازگردند. 

با حذف این 6 ویتامین از رژیم غذایی، موهایتان دچار ریزش خواهد شد.

به طور طبیعی یکی از موثرترین عوامل سلامت مو، وجود ویتامین‌های طبیعی A, B, C, D, E, K در بدن افراد است. به گفته محققان 13 ویتامین در بدن موجب رشد و سلامت مو هستند، اما هیچ ویتامینی تا کنون به طور قطعی برای جلوگیری از قطع ریزش مو کشف نشده است.

این ویتامین‌های مهم با مصرف خوراکی‌های طبیعی و بدون نیاز به مصرف دارو قابل تامین است. در ادامه لیست کامل ویتامین‌های مهم بدن، به همراه مواد غذایی که به تامین قابل قبول آنها در بدن کمک می‌کند معرفی شده است:

1.ویتامین A

بستنی، جگر گاو، سیب زمینی شیرین، کدو تنبل، هویج، فلفل دلمه‌ای قرمز، برگه زردآلو، طالبی و … حاوی مقادیر زیادی ویتامین A هستند. به همان میزان که وجود این ویتامین در رشد و سلامت مو موثر است، وجود بیش از اندازه از ویتامین A در بدن موجب بروز ریزش مو خواهد شد.

2.ویتامین B

گوشت، غلات، چغندر، مرکبات، ماهی، حبوبات، سبزیجات برگ‌سبز، جگر، مرغ، ماهی، شیر و … منبع سرشار ویتامین B هستند. این ویتامین خود به چندین دسته دیگر تقسیم‌بندی می‌شود که بسته به کمبود هر دسته از ویتامین B، نوع مواد غذایی مورد نیاز بدن متغییر خواهد بود. با انجام آزمایش طبق نظر پزشک متوجه کمبود این ویتامین در بدن و جلوگیری از ریزش مو خواهید شد.

3.ویتامین C

کلم بروکلی، جعفری، شلغم، پرتغال، گوجه، فلفل دلمه‌ای زرد، فلفل قرمز و سبز، گرمک، ریحان، انبه، زعفران، کیوی، نخودفرنگی، توت فرنگی و … همه این خوراکی‌ها تا حد زیادی دارای ویتامین ‌C می‌باشند. کمبود این ویتامین در بدن موجب خشکی و شکنندگی مو در نتیجه ریزش مو خواهد شد.

4.ویتامین D

ویتامین دی در اکثر خوراکی‌ها به مقدار کمی موجود است. بهترین منبع این ماده در نور خورشید یافت می‌شود.

این ویتامین در مواد غذایی از جلمه شاه ماهی، ماهی سالمون، ماهی قزل آلا، تن ماهی، روغن جگر ماهی، میگو، جگر، شیر، تخم‌مرغ، قارچ، پنیر و … وجود دارد. توجه داشته باشید که میزان ویتامین D در هر ماده غذایی کمتر از نیاز بدن است، به همین علت بهتر است که هرکدام از این خوراکی‌ها در ماه چندین بار مصرف شود. کمبود این ماده در بدن باعث کدرشدن، نازک شدن و در نهایت ریزش مو خواهد شد.

5.ویتامین E

این ماده غذایی در خوراکی‌هایی نظیر گوشت غاز، ماهی سالمون، ماهی قزل آلای رنگین کمان، شاه میگو، روغن، تخمه آفتاب‌گردان، بادام، پسته، زردآلو، تمشک، زیتون، کلم بروکلی، اسفناج، برگ چغندر، برگ شلغم و …. وجود دارد. ویتامین E  در اکثر مواد غذایی یافت می‌شود به همین دلیل کمبود این ماده در بدن کمتر مشاهده می‌شود. ویتامین E به کنترل چربی مو، درخشانی و از بین بردن خشکی مو کمک می‌کند.

6.ویتامین K

این ویتامین در کلم بروکلی، کاهو، کلم بروکسل، برگ ریحان، آلو بخارا، برنج، خیار، پازچه، لبنیات، کیوی، آووکادو، چغندر، انار و …. موجود است. به طور کلی این ماده غذایی در اکثر سبزیجات برگ سبز یافت می‌شود. یک ظرف سالاد در روز می‌تواند به تامین بخش مهمی از ویتامین‌های بدن کمک کند. این ویتامین با بهبود گردش خون در سر موجب رشد و درمان ریزش مو خواهد شد.

با بروز اولین نشانه‌های ریزش مو درمان را جدی بگیریم

در اکثر رژیم‌های لاغری، حذف برخی از مواد مورد نیاز بدن مانند روغن، برنج و یا قند طبیعی مورد نیاز برای بدن، موجب ضعیف شدن بدن و بروز نشانه‌هایی از جمله ریزش مو خواهد شد. از آنجایی که میزان سرعت رشد پیاز مو با سرعت رشد قدی مو متفاوت و تاحدی کمتر است، بهتر است با بروز اولین نشانه‌های ضعیف شدن موها یا کاهش رشد موها در رژیم غذایی خود بازنگری کنید. توجه داشته باشید که زمانی موها دچار ریزش می‌شوند که پیاز مو دچار تحلیل شده است و تا تشکیل مجدد پیاز مو ممکن است حجم بیشتری از موها از دست برود. پس همواره به سلامت موهای خود اهمیت دهید و در صورت بروز هرگونه ریزش، خشکی یا چرب شدن بیش از اندازه موها با روش‌های درمان طبیعی یا مراجعه به پزشک پس از بررسی سلامت بدن، برای درمان موها اقدام کنید.

🌏«جهان قلمرو زیبایی توست»🌏

👇راه‌های ارتباط با موبا👇

Website: muba.ir

Telegram: muba_ir

Instagram: muba_ir

Aparat: muba_ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پروتز مو چیست و چه کاربردی دارد؟
پروتز مو چیست و چه کاربردی دارد؟ پروتز مو آسان‌ترین...
چگونه از خشکی مو جلوگیری کنیم؟
چگونه از خشکی مو جلوگیری کنیم؟ خشکی مو معمولا به...
پروتز مو چگونه ساخته می‌شود؟
پروتز مو چگونه ساخته می‌شوند؟ پروتز مو یکی از جدیدترین...
آیا می‌توانم با پروتز مو به ورزش بپردازم؟
آیا می‌توانم با پروتزهای موی موبا به ورزش بپردازم؟ پروتزهای...
پروتئین‌تراپی چیست؟ چه فواید و معایبی دارد؟
پروتئین‌تراپی یکی از راه‌های غیرتهاجمی و آسان برای احیا و...