جستجو
سبد خرید

چگونه جنس موهای خود را تشخیص دهیم؟

فهرست مطالب

پروتــــز مــــو

مناسب لایف استایل شما

فروشگــــــــــاه مــــــوبــا

روزها
ساعت‌
دقیقه
ثانیه

جشنــــواره تخفیــفـــــــ

[vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”28166″ img_size=”full” alignment=”center”][/vc_column][vc_column width=”1/4″][vc_single_image image=”28238″ img_size=”full” alignment=”center” onclick=”custom_link” link=”https://muba.ir/club/”][/vc_column][vc_column width=”1/4″][vc_single_image image=”28239″ img_size=”full” alignment=”center” onclick=”custom_link” link=”https://muba.ir/muba-festival-salling/”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

چگونه جنس موهای خود را تشخیص دهیم؟

داشتن موهایی سالم و درخشان تاثیر بسیار زیادی در زیبایی چهره افراد دارد و به همین دلیل چگونگی نگهداری صحیح از آن‌ها و جلوگیری از ریزش مو و سایر بیماری‌های مو یکی از دغدغه‌های روزمره افراد شده است. اولین گام برای برای رسیدگی و مراقبت صحیح از موها شناسایی جنس موها است.
در این مطلب قصد داریم ضمن معرفی انواع جنس مو و ویژگی‌های هر یک از آن‌ها، روش‌های تشخیص جنس مو را به شما آموزش دهیم. پس همراه ما بمانید.

 

چگونه جنس موهای خود را تشخیص دهیم

 

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

 

  • موهای چرب
  • موهای خشک
  • موهای طبیعی یا معمولی
  • موهای مختلط
  • روشهای تشخیص جنس موها
  • برای داشتن موهای سالم و طبیعی چه نکات را باید رعایت کرد؟

 

♦ موهای چرب:

چربی موها از غده‌های چربی داخل پوست که به فولیکول‌های مو متصل هستند ناشی می‌شود. چربی بیش از حد موها می‌تواند به دلیل پرکار بودن غدد چربی یا بیماری های غدد درون ریز مثل تخمدان پلی کیستیک و یا پرکاری غده فوق کلیه باشد که موجب افزایش تولید هورمون‌های مردانه می‌شود. در موهای چرب تراوش چربی به قدری زیاد است که موها قادر به جذب چربی‌ها نیستند و به علت چربی زیاد دسته دسته بهم می‌چسبند، گرد وغبار و‌ آلودگی‌های موجود در هوا را جذب می‌کنند و ظاهر مات و کدری به خود می‌گیرند.
اصولا چربی موی سر در فصول گرما و یا مناطق گرمسیر زیادتر است. با زیاد شدن چربی در ریشه مو تغذیه مو دچار مشکل شده و به مرور زمان موجب ریزش مو می‌شود. همچنین موها به دلیل چربی حالت نمی‌گیرند و حجم موها کمتر دیده می شود.
عواملی چون ژنتیک، استرس، اختلالات عصبی و فشارهای هیجانی می‌تواند موجب پرکاری غدد چربی شود.

 

♦ موهای خشک:

مصرف مواد قلیایی و یا الکل خالص از اساسی ترین دلایل خشکی موی سر است.  هر چقدر موها خشک‌تر باشند، شکننده‌تر می‌شوند و با شانه کردن معمولی و یا شستشوی ساده نیز می ریزند. احتمال بروز موخوره و شوره در سر افرادی که دارای پوست و موی خشکی هستند نیز زیاد است. موی خشک ظاهر درخشان و خوش حالتی ندارد و در اغلب موارد حالت وز دارد.
در این گروه از افراد چربی طبیعی پوست سر به موها نرسیده و موها از درخشندگی معمولی محروم شده و به دلیل خشکی بی از حد و شکنندگی بالا به راحتی خرد شده یا می‌ریزند و به مرور زمان موجب ایجاد طاسی سر می‌شود.

 

 عواملی که باعث بروز خشکی مو می شوند عبارتند از:

 

  • عدم مراقبت صحیح و کافی از موها
  • تعداد دفعات کم شانه زدن موها
  • شستشوی زیاد موها مخصوصا با اب داغ
  • آسیب های ناشی از محیط و عوامل خارجی ( نور خورشید، کلر داخل استخرهای شنا، آلودگی هوا، ذرات گردوغبار)
  • مصرف بیش از حد وغیر صحیح وسایل آرایشی که در آنها از حرارت استفاده می شود (سشوار، بابلیس و …)
  • مصرف بیش از حد و غیر صحیح محصولات بی رنگ کننده، فر کننده، صاف کننده یا رنگ موها
  • مواد تشکیل دهنده بعضی از فرآورده ها از قبیل ژل، اسپری های مو، شامپو و یا حالت دهنده های مو

 

♦ موهای طبیعی یا معمولی

در موهای سالم به علت میزان متعادل تراوش چربی، موها چربی را به خود جذب کرده و زیباتر جلوه می‌کنند. پوست سر این گروه از افراد هیچ گونه قرمزی، خارش و پوسته پوسته شدن ندارد و موها هنگام لمس نرم و انعطاف پذیرند. موهای معمولی در اغلب اوقات براق و درخشنده بوده و حالت مات و کدر ندارد.
حفظ این حالت نرمال و فعالیت موزون غدد چربی موها اصولا بستگی به رعایت بهداشت روزانه و رژیم غذایی فرد دارد.

 

♦ موی مختلط

در این گروه از افراد قسمتی از موها که در نزدیکی پوست سر قرار دارند چرب هستند اما در انتهای ساقه‌های مو خشکی و موخوره دیده می‌شود. این حالت مو بیشتر در خانم‌هایی که دارای موهای بلند هستند دیده می‌شود. نگهداری و مراقبت از این جنس  مو نسبت به گروه‌های دیگر سخت‌تر است چرا که چربی زیاد در پوست سر را باید با شست وشوی زیاد کنترل کنیم و از طرف دیگر این شست‌و‌شو ممکن است اوضاع قسمت‌های انتهایی موها را بدتر از قبل کند. برای جلوگیری از این اتفاق باید به گونه‌ای کف سر را بشوییم که قسمت‌های انتهایی مو زیاد شسته نشوند و شامپو مدت زیادی روی آن‌ها باقی نماند. هم چنین باید برای قسمت‌های خشک مو از نرم کننده های مخصوص استفاده کنیم.

 

روش‌های تشخیص جنس موها

جهت شناخت جنس موهای خود، از یکی از روش‌های زیر استفاده کنید.

روش اول:

 

  1. به حمام بروید و به خوبی موهای خود را شستشو بشویید.
  2. بعد از حمام تنها کافی است  موهای خود را در یک حوله بپیچید و با فشار آهسته موها را خشک کنید. در این مرحله از حرکت حوله روی موها یا ماساژ پوست سر اجتناب کنید.
  3. بعد از 48 ساعت قسمتی از موها را کنار زده به طوریکه فرق سر دیده شود.
  4. با نوک انگشت بر روی پوست سر بکشید.
  5. اگر نوک انگشت کاملاً چرب و براق شده باشد، در این صورت پوست سر شما چرب است و اگر هیچ اثری از چربی روی انگشت نباشد و زبری در زیر انگشت حس شود، مو و پوست سر شما خشک است. اگر موها نرمال و طبیعی باشند علاوه بر اینکه روی انگشت اثر زیادی از چربی دیده نمی شود، در هنگام ماساژ پوست سر نیز چیزی حس نمی‌کنید. در این حالت موها نرمال و طبیعی هستند.

روش دوم

 

  1. به حمام بروید و به خوبی موهای خود را شستشو بشویید.
  2. بعد از حمام تنها کافی است  موهای خود را در یک حوله بپیچید و با فشار آهسته موها را خشک کنید. در این مرحله از حرکت حوله روی موها یا ماساژ پوست سر اجتناب کنید.
  3. بعد از 48 ساعت قسمتی از موها را کنار زده به طوری‌که فرق سر دیده شود.
  4. قطعه ای کاغذ خشک کن (جوهر خشک کن) را به اندازه 2 در 2 سانتی‌متر بریده و در روی پوست سر قرار داده و با نوک انگشت به آن فشار وارد می کنیم.
  5. پس از یک دقیقه کاغذ را برداشته و آن را دقیقا بررسی می نماییم.
  6. اگر در هر دو طرف کاغذ، لکه چربی دیده شود، پوست سر چرب است. اگر هیچ گونه اثری از چربی بر روی کاغذ وجود نداشته باشد، پوست سر خشک است و اگر فقط یک طرف کاغذ چربی را نشان دهد، جنس مو نرمال و طبیعی است.

 

برای داشتن موهای سالم و طبیعی چه نکات را باید رعایت کرد؟ 

 

  • خوراکی‌های ناسالم را از سبد غذایی خود حذف کرده و از مواد غذایی استفاده کنید که بتوانند مواد مغذی بدن را فراهم کنند.
  • از مواد غذایی سالم و تازه استفاده کنید و دقت داشته باشید بدن به مقدار کافی مواد مغذی، انواع ویتامین و پروتئین، مواد معدنی و سایر ریزمغذی‌ها را دریافت کند.
  • مواد غذایی چون  سویا، هویج، برنج سبوس‌دار، شیر، اسفناج، نخودفرنگی، آب لیمو، ویتامینC، سبزی‌ها و گیاهان تازه را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
  • بعد از حمام، آب اضافی موها را به کمک حوله بگیرید و اجازه دهید موهای‌تان به طور طبیعی و بدون استفاده از ابزارهای حرارتی چون سشوارخشک شود.
  • از مواد آرایشی و بهداشتی گیاهی برای موهای خود استفاده کنید، چون مواد آرایشی و بهداشتی شیمیایی که حاوی الکل هستند به موها آسیب می‌رسانند.
    برای این‌که موهای‌تان دچار موخوره نشود هر سه ماه یک‌بار حداقل دو سانت از موهای خود را کوتاه کنید.

 

ادامه مطالب وبلاگ را بخوانید

ترمیم مو

«جهان قلمرو زیبایی توست»

☎️ برای مشاوره تلفنی با کارشناسان موبا هم‌اکنون اقدام کنید:

۰۳۱-۳۳۱۲۳

ساعات کار: همه روزه حتی روزهای تعطیل

از ساعت ۹:۰۰ صبح الی ۲۴:۰۰

 

?راه‌های ارتباط با موبا?

 

Website: muba.ir

 

Telegram: https://t.me/muba_ir

 

Instagram: https://www.instagram.com/muba_ir

 

Aparat: https://www.aparat.com/muba_ir

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

6 پاسخ

  1. ممنونم خیلی آموزنده و جامع بود.نمیدونستم جنس موهام خشک فکر میکردم چرب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 نکته مهم در خرید پروتز مو
قبل از خرید پروتز مو حتما این نکات را در...
پوستیژ مو برای چه کسانی مناسب است؟
پوستیژمو چیست ؟ پوستیژ مو دوباره به دنیای مد بازگشته‌...
چگونه ریزش ابرو را درمان کنیم؟
ریزش ابرو یکی از مهم‌ترین مسائل زیبایی به ویژه در...
فواید و نحوه استفاده از ماسک مو
فواید و نحوه استفاده از ماسک مو ماسک مو فقط...
آیا می‌دانید مدل بستن مو می‌تواند باعث ریزش موهایتان شود؟
[vc_row][vc_column width="1/2"][vc_single_image image="28166" img_size="full" alignment="center"][/vc_column][vc_column width="1/4"][vc_single_image image="28238" img_size="full" alignment="center" onclick="custom_link"...