جستجو
سبد خرید

درمان ریزش موی بانوان

فهرست مطالب

پروتــــز مــــو

مناسب لایف استایل شما

فروشگــــــــــاه مــــــوبــا

روزها
ساعت‌
دقیقه
ثانیه

جشنــــواره تخفیــفـــــــ

ریزش موی بانوان

ریزش مو برای خانم‌ها از اهمیت به‌سزایی برخوردار است. این پدیده می‌تواند منجر به افسردگی، پرخاشگری و اختلال در روابط اجتماعی انسانها، به خصوص بانوان شود. ما در این مقاله چند نکته پزشکی برای درمان ریزش مو  و استفاده از پروتز مو در اختیار شما خواهیم گذاشت.

حدود یک سوم از خانم‌ها در برهه‌ای از زندگی خود ریزش مو را تجربه می‌کنند. از میان این تعداد بیش از دو سوم آن‌ها از نازک شدن تارهای مو و یا نقطه‌های طاسی رنج می‌برند. معمولا ریزش مو تاثیر روانی زیادی بر روی خانم‌ها دارد و از نظر اجتماعی پذیرش آن برایشان دشوارتر است.

آلوپسیا یا همان طاسی منطقه‌ای می‌تواند احساسات و کیفیت زندگی خانم‌ها را دستخوش تغییر کند.

علل اصلی ریزش مو در خانم ها

علل اصلی ریزش مو در بانوان با آقایان مشابه است. به آن آندروژنیک آلوپسی یا الگوی ریزش مو می‌گویند. الگوی ریزش مو در مردان معمولا از بالای شقیقه‌ها شروع می‌شود. سپس در خط رویش مو پیش‌روی می‌کند تا در نهایت فرم M مانند به آن ببخشد. موهای جلوی سر نیز نازک می‌شود و در نهایت به طاسی می‌انجامد. اما آندورژنیک آلوپسی در زنان با نازک شدن تدریجی تارهای مو شروع می‌شود. به دنبال آن ریزش مو در قسمت فوقانی جمجمه گسترش پیدا می‌کند. با این وجود خط رویش موی خانم‌ها به سختی محو می‌شود و به ندرت کاملا طاس می‌شوند.

دلایل احتمالی زیادی از جمله عوارض داروهای شیمیایی، وضعیت پزشکی، فیزیکی یا روحی برای ریزش موی بانوان وجود دارد. اگر هرگونه ریزش مو غیر طبیعی در موهای خود مشاهده کردید، هرچه سریعتر از داروهای پیشگیری استفاده کنید. همچنین میتوانید برای مشورت به یک دکتر پوست و مو مراجعه کنید. شاید حتی احتیاج داشته باشید برای آگاهی بیشتر و یا حمایت احساسی به گروه‌های پشتیبان چنین بیماری‌هایی بپیوندید. ریزش مو در بانوان می‌تواند موجب سرخوردگی شود، اما در سال‌های اخیر راه‌های درمانی زیادی برای مقابله این بیماری دیده شده است.

به طور کلی ریزش مو بانوان به سه دسته تقسیم می‌شود:

.در نوع اول ریزش موی اندکی به چشم می‌خورد که می‌توان به کمک تکنیک‌های آرایشگری آن را پوشاند.

.در نوع دوم از حجم مو کاسته می‌شود و فرق میانی مو به شکل قابل توجهی پهن شده و دیده می‌شود.

.در نوع سوم علاوه بر موارد بالا، تارهای مو به شدت نازک شده و بخش اعظم پوست جمجمه به چشم می‌خورد.

آندروژنیک آلوپسیا چیست؟

تقریبا تمام زنان در نهایت اندکی از الگوی ریزش مو را تجربه خواهد کرد. ممکن است این اتفاق در هر بازه زمانی رخ دهد. در اکثر مواقع، خانم‌ها پس از دوران یائسگی که ریزش مو به اوج خود می‌رسد، متوجه این موضوع می‌شوند. ریسک بروز ریزش مو با بالا رفتن سن بیشتر می‌شود.این بیماری در زنانی که سابقه آن را در خانواده خود دارند نیز بالاتر است.

همانطور که از نامش پیداست، آندروژنیک آلوپسی، کارکرد هورمون‌هایی تحت عنوان آندروژن را که برای فعالیت عادی جنسی و موارد دیگری مانند رشد موها ضروری است، مختل می‌کند. ممکن است این پدیده به صورت موروثی انتقال یابد. همچنین می‌تواند نتیجه‌ی اختلال در فعالیت غدد بدن، تولید بیش از حد آندروژن و یا وجود یک تومور آندروژن بر روی تخمدان، هیپوفیز یا غده آدرنال باشد. همانطور که گفته شد، در بیشتر موارد، آلوپسی به دلیل نحوه فعالیت آندروژن بروز پیدا می‌کند، اما معمولا در الگوی ریزش مو زنان نقش تعیین کننده‌تری دارد.

ریزش مو ناشی از آلوپسی آندروژنیک به دلیل کمینه‌سازی ژنتیکی آنژن، یک مرحله‌ی رشد مو، و افزایش زمان میان ریزش موهای قدیمی و شروع فاز جدید رویش مو اتفاق می‌افتد. به این معنی که چرخه رشد مو از حالت طبیعی خارج شده و پیش از آن که موهای جدید رشد کنند، موهای قدیمی می‌ریزند. فولیکول مو نیز دستخوش تغییر و نازک‌تر می‌شود. به این فرآیند نیز «مینیاتورسازی فولیکولی» گفته می‌شود. در نتیجه موهای ضخیم‌تر که به طبع طول عمر بیشتری داشتد، با موهای نازک‌تر جایگزین می‌شوند.

چرخه رویش و ریزش مو

هر تار مو از یک فولیکول- یک کیسه باریک در پوست- بیرون می‌آید. سپس سه مرحله رشد را پشت سر می‌گذارد. شروع فعالیت مرحله اولیه رشد، 2 تا 7 سال به طول می‌انجامد. مرحله دوم یا همان مرحله انتقال 2 هفته زمان می‌برد. در این مرحله تار مو از فولیکول بیرون آمده و به سمت سطح پوست حرکت می‌کند و به تدریج سلول‌هایی که عامل تغذیه تار مو است، از آن جدا می‌شود. مرحله سوم، زمان استراحت است و حدود 3 ماه طول می‌کشد و پس از آن زمان ریزش مو فرا می‌رسد.

شروع فرآیند درمان ریزش مو بانوان

برای درمان ریزش مو ابتدا باید علت اصلی آن را پیدا کرد. بهتر است پس از مشاهده اولین علائم الگوی ریزش مو به یک کلینیک مراجعه کرده و نشانه‌های التهاب و عفونت را بررسی کنید. آزمایش خون نیز گزینه خوبی برای پیدا کردن علت ریزش مو است و بیماری‌هایی از قبیل کم‌کاری و پرکاری تیروئید یا کمبود آهن که موجب ریزش مو می‌شود را مشخص می‌کند. در صورت عدم وجود نشانه‌های فعالیت نامتوازن آندروژن (مانند بروز آکنه، رشد موهای ضخیم و یا بی‌نظمی در قاعدگی) به ارزیابی هورمونی نیازی نخواهد بود.

استفاده از دارو رایج‌ترین شیوه برای درمان ریزش مو بانوان است. درمان‌های معمول شامل موارد زیر است:

ماینوکسیدیل: این دارو در ابتدا به عنوان درمانی برای فشار خون بالا معرفی شد، اما کمی بعد خاصیت تحریک رشد موی آن کشف شد. تحقیقات نشان داد استعمال مستقیم ماینوکسیدیل بر روی جمجمه می‌تواند رشد مو را تحریک کند. در نتیجه تحقیقات، ماینوکسیدیل 2% برای درمان ریزش مو زنان تولید شد.

با این وجود ماینوکسیدیل تنها برای تحریک رشد مو در برخی زنان- نه همه- تاثیرگذار است و تراکم مو را بازسازی نخواهد کرد. دوره درمان نیز طولانی است. اولین نشانه‌های بهبود حداقل 2 ماه پس از بهبود خود را نشان می‌دهد. معمولا نتیجه استفاده از دارو طی 4 ماه مشخص می‌شود، اما در برخی موارد ممکن است به زمان بیشتری نیاز داشته باشد، بنابراین بهتر است برای یک دوره 6 تا 12 ماهه برنامه‌ریزی کنید. اگر درمان به وسیله ماینوکسیدیل برای شما اثرگذار بود، برای نتایج بیشتر روند درمان را ادامه دهید. اگر استفاده از دارو را متوقف کنید، ریزش مو دوباره شروع خواهد شد.

روش استفاده از ماینوکسیدیل

اطمینان حاصل کنید مو و پوست سر خشک باشد. با استفاده از قطره‌چکان یا اسپری مخصوص، روزانه دوباره در محل مورد نظر- جایی که تار مو نازک شده و یا ریخته است- از محلول بریزید. با کمک انگشتان دست کمی آن را روی پوست سر ماساژ دهی تا به جذب دارو توسط فولیکول کمک شود. سپس موها را در معرض هوای آزاد قرار دهید تا خشک شود. دست‌ها و هر منطقه‌ای از پوست صورت که به محلول آغشته شده است را به آرامی بشویید. پس از استعمال دارو، حداقل برای 4 ساعت از استحمام پرهیز کنید.

پوست برخی بانوان نسبت به ماینوکسیدیل واکنش نشان داده و موجب خشکی یا جراحت بر روی پوست می‌شود. این جراحت که به آن درماتیت گفته می‌شود، نه به خاطر ترکیبات ماینوکسیدیل، بلکه به خاطر وجود الکل درون آن برای تسهیل خشک شدن محلول به وجود می‌آید.

عوارض جانبی استفاده از ماینوکسیدیل

به طور کلی ماینوکسیدیل داروی قابل اطمینانی است، اما ممکن است وجود الکل در آن عوارض جانبی ناخوشایندی برای شما به همراه داشته باشد. برخی مواقع موجب می‌شود موهای جدید، رنگ و بافت متفاوتی نسبت به موهای اطراف خود داشته باشند. خطر دیگر بروز هیپروتروکوس، یعنی رویش موهای اضافی در محل اشتباه مانند پیشانی، شقیقه و یا گونه‌ها است. (این مشکل بیشتر هنگام مصرف ماینوکسیدیل 5% رخ می‌دهد.)

برخی از ماینوکسیدیل‌ها حاوی عصاره‌های گیاهی هستند که بروز آلرژی و التهاب را کاهش می‌دهد.

آنتی آندروژن: آندروژن شامل تستسترون و نوع دیگری از هورمون مردانه است که ریزش مو در بانوان را تشدید می‌کند. استفاده از داروهای آنتی آندروژن برای بانوانی که از استعمال ماینوکسیدیل نتیجه نگرفته‌اند، می‌تواند اثربخش باشد. این امر در خصوص زنان مبتلا به سندرم پلی‌کیستیک رایج است، زیرا در اینگونه موارد بدن به آندروژن بیش از اندازه تمایل نشان می‌دهد. پزشکان معمولا قرص اسپیرونولاکتون را به همراه قرص ضدبارداری خوراکی برای زنان سنین باروری تجویز می‌کنند. (زنان در دوران بارداری مجاز به استفاده از این دارو نیستند.) از عوارض جانبی دیگر می‌توان به افزایش وزن، کاهش میل جنسی، افسردگی و خستگی اشاره کرد.

مکمل آهن: کمبود آهن در بدن می‌تواند موجب ریزش مو در بانوان شود. اگر سابقه کم‌خونی یا خون‌ریزی زیاد در دوران قاعدگی دارید و یا گیاه‌خوار هستید، بهتر است به کمک آزمایش خون، میزان آهن بدن خود را بسنجید. اگر بدن شما با کمبود آهن مواجه است، می توانید برای مقابله با ریزش مو از مکمل‌های آهن استفاده کنید. اگر میزان آهن بدن عادی باشد، استفاده از مکمل آهن عوارض جانبی از جمله ناراحتی‌های معده و یا یبوست به همراه خواهد داشت.

استفاده از پروتز مو

پروتز مو یکی از راه‌حل‌های نوین برای مقابله با ریزش مو است. پروتز که گاها با کلاه‌گیس اشتباه گرفته می‌شود نوعی پوشش مو برای سر است که به کمک چسب‌های کراتینه گیاهی و یا گیره بر روی سر نصب می‌شود و تا زمان ترمیم مجدد که دوره‌ای 2 تا 3 هفته‌ای است روی سر ثابت می‌ماند. پروتز مو به شما امکان می‌دهد تمام فعالیت‌های روزانه خود اعم از ورزش کردن، موتورسواری و یا استحمام را بدون هیچ محدودیتی انجام دهید.

کاشت مو

کاشت مو شیوه‌ای قدیمی‌تر نسبت به پروتز مو، برای مقابله با ریزش مو است. این شیوه از سال 1950 در آمریکا برای مقابله با آندروژنیک آلوپسی رواج پیدا کرد. در این درمان، از موهای پر تراکم پشت سر مو برداشته و به نواحی فاقد مو پیوند زده می‌شود.


????    «جهان قلمرو زیبایی توست»   ????

کانال تلگرام شرکت آرایشی و بهداشتی موبا

صفحه اینستاگرام شرکت آرایشی و بهداشتی موبا

???? صفحه اصلی موبا ????

پروتز مو چیست و چه کاربردی دارد؟

آلوپسی آره‌آتا چیست؟

☎️ برای مشاوره تلفنی با کارشناسان موبا هم‌اکنون اقدام کنید:

۰۳۱-۳۳۱۲۳

ساعات کار:

همه روزه حتی روزهای تعطیل

از ساعت ۹:۰۰ صبح الی ۲۴:۰۰


به این مطلب امتیاز دهید.                [kkstarratings]

شناخت ساختار مو: هر آنچه باید در مورد ساختمان مو بدانید!
[vc_row][vc_column][vc_column_text]ساختار مو یا ساختمان مو یک سیستم پیچیده اما یکپارچه است...
نصب پروتز مو | سایزگیری سر برای پروتز مو
[vc_row][vc_column width="1/6"][/vc_column][vc_column width="2/3"][movedo_title heading_tag="h2" heading="h1" increase_heading="140" custom_font_family="custom-font-1" align="right"]روش سایزگیری سر...
رنگی زندگی کنید!
با صدای بلند بخندید، رنگی زندگی کنید، اجازه بدید شوق...
اکستنشن مو چیست؟
اکستنشن موی زنانه موبا از جنس موی طبیعی دارای کوتیکول...
با اکستنشن‌های رنگی موبا جذاب‌تر شوید!
اکستنشن رنگی مو گزینه‌ای مناسب برای تغییر و تحول! اگر...