جستجو
سبد خرید

نقش پروتز مو در بیماری آلوپسیا آره‌آتا

فهرست مطالب

پروتــــز مــــو

مناسب لایف استایل شما

فروشگــــــــــاه مــــــوبــا

روزها
ساعت‌
دقیقه
ثانیه

جشنــــواره تخفیــفـــــــ

نقش پروتز مو در بیماری آلوپسیا آره‌آتا

پروتز مو یکی از راه‌حل‌هایی است که بیماری آلوپسی آره‌آتا (یا همان طاسی منطقه‌ای یا سکه‌ای) را برای بیماران مبتلا، ملایم‌تر کرده و کیفیت زندگی آن‌ها را از طریق افزایش اعتماد به نفس و تقویت روابط اجتماعی، بهبود می‌بخشد. با این وجود افراد بسیار اندکی از مزایای پروتز مو در بهبود درمان آلوپسی آره‌آتا مطلع هستند. ما در این مقاله نقش روانی روش های ترمیم مو در بیماران مبتلا به این بیماری را بررسی خواهیم کرد.

آلوپسی آره‌آتا چیست؟

آلوپسی آره‌آتا با آغاز سریع ریزش مو در یک منطقه مشخص و معمولا مدور تشخیص داده می‌شود. علت این بیماری می‌تواند اختلالات خود ایمنی مانند کم‌خونی ایمنی، التهاب تیروئید، دیابت و… باشد. اغلب در این بیماری، فولیکول‌های مو در نتیجه حمله اشتباه توسط سیستم دفاعی بدن شخص آسیب می‌بینند و مانع از رشد مو می‌شود. تخمین زده می‌شود که در هر 100 انسان 2 نفر در برهه‌ای از زندگی خود به این بیماری مبتلا می‌شوند.

پروتز مو و آلوپسی آره‌آتا

این مقاله توسط موسسه تحقیقاتی چونبوک نوشته و منتشر شده است. جامعه آماری مورد مطالعه این مقاله بیماران مبتلا به آلوپسی‌ آره‌آتا حاد با تجربه استفاده از پروتز مو برای مدت زمانی حداقل 4 ماه هستند. در بررسی اولیه، خسارات اقتصادی، تاثیر روانی و اجتماعی از طریق پرسشنامه تهیه شده است. اطلاعات جمع‌آوری شده نیز توسط آزمون ویلکاکسون و تی، هرگونه تغییر قبل و بعد از استفاده از پروتز مو را مورد بررسی قرار داده است. در این بررسی‌ها نوع، هزینه و مدت زمان استفاده از ترمیم مو نیز مدنظر قرار گرفته است.

این تحقیق بر روی 40 بیمار، شامل 11 مرد و 29 زن انجام شده است. نتایج گویای افزایش چشمگیر امتیازات نهایی آزمایش پس از استفاده از پروتز مو است. همچنین سه عنصر اصلی، یعنی اعتماد به نفس، تطبیق‌پذیری و شایستگی به طرز  قابل توجهی افزایش یافته است.  با کمال احترام نسبت به بیماران مورد مطالعه، افزایش احساس «شایستگی» در خانم‌ها پس از استفاده از این روش ترمیم مو، بسیار بیشتر از آقایان بوده است. اما در موارد دیگر، نتایج مشابهی میان دو جنس وجود دارد.

با این وجود بیشترین تاثیر منفی که در استفاده از روش‌های ترمیم مو به چشم می‌خورد، قیمت بالای آن نسبت به کلاه‌گیس و چرخه ترمیم آن است.

استفاده از پروتز مو یک راه‌حل رایج برای بیماران تحت شیمی‌درمانی، مبتلا به آندروژنیک آلوپسیا و آلوپسی‌ آره‌آتا حاد است. استفاده از روش‌های ترمیم مو برای این دسته از بیماران جنبه تزئینی و زیبایی ندارد، بلکه برای ادامه زندگی روزمره ضروری است. درست مانند بیمارانی که یک دست یا چشم خود را از دست داده‌اند و از پروتز مصنوعی آن استفاده می‌کنند. از این رو به این نوع از کلاه‌گیس، پروتز مو گفته می‌شود.

مطالعاتی که از طریق پرسشنامه توسط «جانگ و بی» انجام شده است، نشان می‌دهد استفاده از پروتز مو نه‌تنها به درمان کمک می‌کند، بلکه روحیه بیمار را بهبود بخشیده و برای او ثبات روحی به ارمغان می‌آورد. همچنین او را به سمت یک زندگی اجتماعی عادی سوق می‌دهد. البته تاثیر روانی استفاده از ترمیم مو در بیماران به این‌جا ختم نمی‌شود. بررسی امتیازات نشان می‌دهد، اگرچه پروتز مو بر فرآیند درمان بیماری تاثیر مستقیمی نمی‌گذارد، اما از عوارض جانبی آن مانند افسردگی، سرخوردگی، پرخاشگری و موارد مشابه می‌کاهد. علاوه بر این ممکن است محدودیت‌هایی که در زندگی اجتماعی و روابط میان افراد به‌وجود می‌آید را کم‌رنگ‌تر کند.

نتایج نمودارها در این تحقیق نشان می‌دهد استفاده از ترمیم مو در گروه‌های آسیب‌پذیر که بیشتر تحت تاثیر عوارض فیزیکی و تغییر ظاهر ناشی از ریزش مو قرار می‌گیرند، نتایج مثبت چشمگیری به همراه دارد.

در انتها باید گفت تمام این تحقیقات گویای جنبه‌های مثبت تاثیر روانی استفاده از پروتز مو در بیماران مبتلا به آلوپسی‌ آره‌آتا است. در میان تمام محدودیت‌هایی که برای استفاده ازروش های ترمیم مو وجود دارد، هزینه و قیمت آن یکی از علل اصلی عدم دسترسی بیماران به پروتز مو است. اگرچه در کشورهایی مانند آمریکا، استرالیا و انگلیس دولت از خرید پروتز مو برای بیماران تحت درمان حمایت کرده و بیمه هزینه آن را تقبل می‌کند، اما کشورهای دیگری نیز مانند کره جنوبی آن را از جنبه تزئینی و زیبایی نگریسته و بهای چندانی برای آن قائل نیستند. آگاهی رسانی در خصوص استفاده پزشکی از روش های ترمیم مو و تلاش برای به دست آوردن توجه دولت و کمپین‌های حامی بیماران مبتلا به آلوپسی آره‌آتا می‌تواند راه موثری برای کمک به این بیماران باشد.


????    «جهان قلمرو زیبایی توست»   ????

کانال تلگرام شرکت آرایشی و بهداشتی موبا

???? صفحه اصلی موبا ????

تمام آنچه که باید در مورد پروتز مو بدانید

 پروتز مو با کلاه‌گیس چه تفاوتی دارد؟

☎️ برای مشاوره تلفنی با کارشناسان موبا هم‌اکنون اقدام کنید:

۰۳۱-۳۳۱۲۳

ساعات کار:

همه روزه حتی روزهای تعطیل

از ساعت ۹:۰۰ صبح الی ۲۴:۰۰


یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گستره وسیع انتخاب‌ها، هدیه موبا به شما
گستره وسیع انتخاب‌ها، هدیه موبا به شما خدمات ما در...
تغییر مدل مو با پروتزهای مو طبیعی
مدل مو دلخواهت رو فقط با یک تماس انتخاب کن!...
16 عادت بد که عامل ریزش موهای شما می‌شود
16 عادت بد که عامل ریزش موهای شما می‌شود (قسمت...
محصولات کاملا طبیعی و ضد آلرژی
محصولات کاملا طبیعی و ضد آلرژی  ما در موبا محصولات...
آیا می‌دانید مدل بستن مو می‌تواند باعث ریزش موهایتان شود؟
[vc_row][vc_column width="1/2"][vc_single_image image="28166" img_size="full" alignment="center"][/vc_column][vc_column width="1/4"][vc_single_image image="28238" img_size="full" alignment="center" onclick="custom_link"...