جستجو
سبد خرید

ریزش مو در تابستان (ریزش موی فصلی)

فهرست مطالب

پروتــــز مــــو

مناسب لایف استایل شما

فروشگــــــــــاه مــــــوبــا

روزها
ساعت‌
دقیقه
ثانیه

جشنــــواره تخفیــفـــــــ

ریزش مو در تابستان (ریزش موی فصلی)- علت‌ها و راهکارها

چه رابطه‌ای میان فصل‌ها و افزایش یا کاهش میزان ریزش مو وجود دارد؟

تابستان شروع شده و گرمای هوا رو به افزایش است. تحقیقات نشان می‌دهد با شروع فصل تابستان و گرمای هوا ریزش مو نیز زیاد می‌شود. به این نوع از ریزش، ریزش موی فصلی گفته می‌شود. بنابراین لازم است علاوه بر مراقبت‌های پوستی و بهداشتی، برای مشکل ریزش مو در تابستان هم فکری کنیم و نکات مراقبتی را جدی بگیریم.

آیا شما هم با شروع تابستان، با هر بار نگاه کردن به برس موی خود، از میزان ریزش موی خود نگران می‌شوید؟ فکر می‌کنید چه رابطه‌ای میان فصل‌ها و افزایش یا کاهش میزان ریزش مو وجود دارد؟

با ما همراه باشید تا علاوه بر آشنایی با ریزش موی فصلی، با نکات مراقبت از مو در فصل تابستان آشنا شوید.

ریزش موی فصلی

موها نیز مانند درختان در برابر تغییرات محیطی حساس هستند. گذر از تابستان به سمت زمستان و برعکس که شرایط آب و هوا دست خوش تغییرات می‌شود تاثیر زیادی بر موها و چرخه رشد آن‌ها می‌گذارد. میزان رطوبت،‌ تابش پرتوهای خورشید، دمای محیط و … نیز در این باره نقش دارند. این تغییرات روند و سرعت سیکل رویش مجدد موها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و ممکن است به ریزش حجم بالایی از موها بیانجامد.

ریزش موی فصلی معمولا همه موها را در برمی‌گیرد اما مقدار کمی از حجم کلی موها کاسته می‌شود. این ریزش شدید حداکثر یک تا دو ماه طول می‌کشد و در اواخر فصل تابستان و پاییز بیشتر می‌شود.

در یک مطالعه، محققان مرکز مطالعاتی جان هاپکینز و دانشگاه واشنگتن با بررسی جستجوهایی که با کامات مرتبط با واژه «ریزش مو» در موتور جستجوی گوگل در هشت کشور از هر دو نیکمره زمین رخ داده بود، به این نتیجه رسیدند که ریزش مو الگویی کاملاً فصلی دارد و در تمام نقاط جهان یکسان است.
آن‌ها جستجوهایی که با این کلید واژه بین سال های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۶ انجام گرفته بود را مورد بررسی قرار داده و داده‌ها را به صورت ماهانه و همچنین فصل به فصل با هم مقایسه کردند. در تمامی این هشت کشور نتایج مشاهی به‌دست آمده بود: افراد در فصول تابستان و پاییز جستجوهای بسیار بیشتری را در مورد ریزش مو در مقایسه با فصول زمستان و بهار انجام داده بودند.

این نتایج توسط پزشکان متخصص پوست نیز تایید شد و آن ها نیز گفته‌اند در این فصول افراد بیشتری با نگرانی از افزایش ریزش مو به آن‌ها مراجعه می‌کنند.

محققان باور دارند نتایج به‌دست آمده می‌تواند به یافتن روش‌های درمانی ریزش مو فصلی کمک کند. همچنین این نتایج خیال افراد با ریزش موی شدید در این فصل‌ها را آسوده می‌کند.

موضوع جالب‌تر این است که ریزش موی فصلی بین حیوانات نیز رخ می‌دهد! در تحقیقات بر روی میمون‌های رزوس، گربه‌ها و سگ‌ها مشاهده شده است ریزش مو‌های آن‌ها به طور گسترده با تغییر فصل تغییر می‌کند.

به طور کلی می‌توان گفت در شرایط عادی ۸۵ درصد از موهای سر در فاز رشد و ۱۵ درصد در فاز ریزش و یا استراحت هستند كه در فصل تابستان ریزش مو ۵ـ۴ درصد افزایش می‌یابد.

طبق گفته محققان اصولاً در فازهای رشد مو، یك یا دو فاز ریزش طبیعی مو وجود دارد كه یكی از این فازها در مرداد و شهریور است.

طبق تحقیقات متخصصین مو ریزش موی فصلی در مردان بیشتر در تابستان و فصول گرم سال شروع می‌شود، در حالی که زنان اغلب در فصول سرد سال دچار ریزش موی فصلی خواهند شد. البته این نوع ریزش مو یکی از کم خطرترین انواع ریزش خواهد بود و باعث تخریب فولیکل مو نخواهد شد و پس از طی کردن فصل موها دوباره به رشد طبیعی خود خواهند رسید. بر اساس برآوردهای آکادمی متخصصان پوست ایالات متحده از دست دادن ۵۰ تا ۱۰۰ تار مود در روز امری کاملاً طبیعی است و در طول ماه‌های گرم سال نیز مقداری بیشتر از این تعداد نگران‌کننده نبوده و کاملا طبیعی به نظر می‌رسد.

◊ علل ریزش مو بانوان و راه‌های درمان آن

چرا در فصل تابستان ریزش مو زیاد می‌شود؟

در تابستان، آنچه بیش از پیش مورد اهمیت و مورد تاکید پزشکان قرار می گیرد، مراقبت از کم آبی بدن و به خصوص سلامتی پوست و مو است. حجم زیادی از موهای افراد در فصول گرم سال به دلایل مختلفی مانند گرما، کسری آب بدن و موارد دیگر از دست می رود. در فصول گرم سال، تنها پوست بدن نیاز به توجه، رسیدگی و استفاده از کرم ضد آفتاب و آب رسان ندارد بلکه مو‌ها نیز تحت تاثیر گرمای هوا، خشک شده امکان دارد با مشکلاتی، چون ریزش یا شکنندگی و حالت نگرفتن مواجه شوند. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد هم‌زمان با تغییر شرایط آب و هوایی و شروع گرما ریزش مو در فصل تابستان نسبت به سایر فصول افزایش بیشتری دارد. از عوامل افزایش ریزش مو در این فصل می‌توان به موارد زیر اشاره‌کرد:

  • فولیکول مو در طول سال وظیفه تولید مو را برعهده دارد. اما در فصل گرما قدرت عمل زیادی ندارد و همین موضوع منجر به افزایش ریزش مو می‌شود.
  • گرما سبب فعال شدن برخی از هورمون‌های بدن مانند تستسترون می‌شود که خود عامل اصلی ریزش ارثی موی سر است. این هورمون در ریزش موی مردان نقش مهمی ایفا می‌کند.
◊ ۵ دلیل اصلی ریزش مو در آقایان
  • قرارگرفتن بیش از اندازه در معرض اشعه UV می‌تواند به موها آسیب جدی وارد کند. بدین صورت که رطوبت مو به مرور کم شده و کوتیکول مو کم کم از بین می‌رود که این امر خود باعث خشکی، شکنندگی و آسیب‌دیدگی موها می‌گردد.
  • چرب شدن پوست سر در اثر تعرق تابستان نیز موجب بسته شدن منافذ آب‌رسان به ریشه مو می‌شود و موجب ریزش مو را زیاد می‌کند.
  • استحمام دیرهنگام یکی از دلایل چرب شدن پوست کف سر و ریزش موهاست که در تابستان علت مراجعه بسیاری از افراد به مطب پزشکان محسوب می شود.
  • با شروع فصل گرما تعرق پوست و مو زیاد می‌شود. عرق حاوی نمك، اوره، مواد آنتی باكتریال و ترشحات غدد چربی پوست است كه محیط مناسبی را برای افزایش رشد فلور (میكروارگانیسم‌های) طبیعی پوست سر اعم از قارچ‌های سطحی و عوامل باكتریال ایجاد می‌كند.
  • در تابستان استفاده از استخر افزایش می‌یابد و موها بیشتر در معرض مواد شیمیایی قرار می‌گیر. کلر موجود در آب استخرها که موجب خشکی مو شده و و در نهایت مو خشن و شکننده می‌شود.
  • گرمای هوا شوره سر را تشدید می‌کند. اگر شوره سر درمان نشود، پوست سر دچار خارش و التهاب می‌شود که در نهایت به ریزش مو می‌انجامد.
  • موها در فصل تابستان بیش از هر زمان دیگری خیس و مرطوب می‌شود، چرا که اغلب اوقات دریا و استخر هستیم یا دوش می‌گیریم. شانه زدن موها در مواقعی که خیس هستند موجب شکنندگی و ریزش مو می‌شود.
◊ تغذیه مناسب برای مو وز وزی‌ها

راه‌کارهایی برای کاهش ریزش مو در تابستان

در ایام گرما سر به حجم بیشتری از مو برای مراقبت از جمجمه برابر نور خورشید نیاز است. بنابراین بهتر از نکات مراقبت از مو را با دقت بیشتری رعایت کنیم. در ادامه به بعضی از راهکارهای جلوگیری از ریزش مو در تابستان اشاره می‌کنیم:

  • برای جلوگیری از تجمع نمک و چربی در پوست کف سر و ریزش مو به صورت روزانه یا حداکثر دو روز یک بار استحمام کرده و از شامپوهای مناسب برای شست‌وشوی موها استفاده کنید
  • به علت این که شامپو، چربی مو را از بین می برد بهتر است پیش از شامپو زدن، موی خود را با نرم کننده شست‌و‌شو دهید.
  • بعد از شامپو و آبکشی از نرم‌کننده‌هایی که دارای عناصر هیدراته مانند ویتامینE هستند، استفاده کنید تا رطوبت موها حفظ شود.
  • از ماسک های ترمیمی بهره بگیرید. مدت زمان قرارگیری این ماسک‌ها بر روی سر بیست دقیقه است.
  • استفاده از ‌های ضد آفتاب برای حفاظت از مو: کرم‌های ضد آفتاب مو بدون رنگ و حاوی فیلتر یو وی است. استفاده از این ضد آفتاب‌ها برای کسانی که در معرض نور مستقیم خورشید هستند یا حمام آفتاب می گیرند، امری ضروری است. این کار باعث خواهد شد که موی شما دچار شکستن و تخریب رنگدانه در مواجهه با آفتاب مستقیم تابستان نشود.
  • زمانی که موی سر فرد بر اثر تعریق یا استحمام خیس می‌شود، بلافاصله درسطح آن دگرگونی‌های مولکولی رخ می‌دهد؛ بنابراین بهتر است اگر بر اثر تعریق دچار رطوبت درناحیه کف سر شدید برای جلوگیری از ریزش موی سر، در اولین زمان مو‌های خود را خشک کنید.
  • برای خودداری از تماس مستقیم مو‌ها با اشعه خورشید و جلوگیری از دگرگون شدن رنگ ساقه مو‌ها و ریزش آن‌ها، از کلاه استفاده کنید.
  • از شامپوها و محلول‌هایی که تأثیرات گرما و اشعه خورشید را کم می‌کنند، استفاده کنید.
  • شامپوهای دارای کمپلکس کافئین می‌تواند راه حل مناسبی برای محافظت از موها در فصل تابستان باشد. زیرا، این دسته از محصولات درمانی علاوه بر رساندن کمپلکس کافئین به فولیکول‌ها و بی اثر کردن فرآیند مخرب تستسترون بر روی موها، با عصاره نعنای موجود در خود می‌توانند سبب خنک شدن پوست سر شده و با آب رسانی به لایه‌های زیرین، شادابی و طراوت را در فصل تابستان به پوست سر بازگرداند.
  • محصولات بهداشتی آرایشی مناسب مو‌های خود انتخاب کنید که آب‌رسان باشد و در آن کمتر از مواد شیمیایی به ویژه پارافین استفاده شده باشد.
  • در فکر تغییر دادن حالت مو‌های خود نباشید، از داشتن مو‌های فر لذت ببرید و تنها آن‌ها را مرتب و آراسته آرایش کنید.
  • برای پیشگیری از اثرات مواد شیمیایی مثل کلر موجود در آب استخرها، به موهای خود روغن زیتون یا نارگیل بزنید تا موها را مرطوب نگه دارد.
◊ بهترین راه برای صاف کردن موهای وز
◊ اتوی مو بهتر است یا سشوار؟

تغذیه مناسب برای کاهش ریزش مو در فصل تابستان

  • خوراکی‌هایی که حاوی آب میان‌بافتی هستند، مثل خیار و هندوانه را زیاد مصرف کنید.
  • برخی افراد در فصل تابستان به دلیل گرمای هوا دچار بی‌اشتهایی می‌شوند و این موضوع سبب کاهش دریافت مواد مغذی مورد نیاز بدن و درنتیجه ریزش مو‌های سر می‌شود. بنابراین لازم است حتما به دریافت کافی مواد مغذی توجه داشته باشید.
  • غذاهای سرشار از پروتئین ها مصرف کنید. موها به مواد مغذی اساسی نیاز دارند تا سلامتی و رشد آنها تضمین شود. منابع پروتئین مانند ماهی، گوشت، زرده تخم مرغ، لبنیات و… ومنابع اسیدهای آمینه گوگرد دار را حتما در برنامه غذایی بگنجانید. این اسیدهای آمینه سنتز کراتین را تسهیل می کنند.
  • مواد غذایی سرشار از ویتامین های گروه B مانند جوانه گندم،‌ جگر، ماهی های چرب،‌ گوشت سفید،‌ زرده تخم مرغ، غلات،‌قارچ ها،‌ عدس، سویا و… برای رشد موها مفید هستند.
  • منابع سرشار از آهن از جمله زرده تخم مرغ، ‌صدف، جعفری، سویا و کاکائو و… را به هیچ وجه فراموش نکنید. آهن به سنتز هموگلوبین کمک می کند و نقش قابل توجهی در اکسیژن رسانی به پیاز موها دارد. جذب آهن در کنار ویتامین C بیشتر می شود. نوشیدن یک لیوان آب پرتقال همراه غذا جذب آهن موجود در خوراکی ها را تا 3 برابر افزایش می دهد در حالی که چای جذب آن را کم می کند.
  • حتما میوه و سبزیجات تازه را به صورت روزانه در رژیم غذایی خود مصرف کنید.
  • با مشورت یک پزشک می‌توانید از مکمل‌های ویتامینی استفاده کنید. این مکمل‌ها به زیبایی و طراوت موها کمک می‌کنند.
  • برای تنظیم آب مورد نیاز بدن و جلوگیری از تشنگی مصرف آب و چای سبز را فراموش نکنید.

ریزش مو در تابستان زیاد نگران کننده نیست

اگر شما هم احساس می‌کنید تابستان‌ها با ریزش موی بیشتری مواجهه هستید بدانید که تنها نیستید. در واقع، افزایش میزان موهای مرده در گرم‌ترین اوقات سال امری طبیعی است که از نوع فعالیت بدن ما نشأت می‌گیرد. در واقع، این موضوع یک کچلی ناگهانی یا بیماری خاصی نیست بلکه چرخه طبیعی بدن است.

هرچند برای این مسئله راه حل قطعی وجود ندارد و هر چه انجام دهیم باز هم در فصول گرم سال، ریزش مو نسبت به سایر فصول افزایش می‌یابد و با میزان بیشتری از موی از دست رفته رو به رو می‌شویم؛ اما برای کاهش این روند باید تا حد ممکن با استفاده از محصولات مناسب، از مو محافظت کنیم.

◊ اثر روغن‌های معجزه‌گر برای داشتن موهای پرپشت و زیبا

پروتز مو، مناسب با هر نوع ریزش مو

اهمیت مو برای حفاظت از پوست سر در برابر آسیب‌های محیطی و شرایط آب و هوایی مثل حفاظت از پوست سر در برابر نور خورشید یا سرمای زیاد بر هیچ کسی پوشیده نیست. علاوه بر این نقش مو در زیبایی چهره به حدی است که می‌تواند فرد را چندین سال پیرتر و یا جوان‌تر نشان داده و اعتماد به نفس افراد را تحت تاثیر قرار دهد.

پروتز مو به دلیل تنوع بالا در رنگ، مدل و اندازه می‌تواند برای انواع ریزش مو: مقطعی، دائمی، تکه‌ای یا سراسری استفاده شود. پروتزهای مو زمان نصب کوتاهی دارند و نیاز به هیچ‌گونه عمل جراحی و دوره نقاهت نیست. همچنین به دلیل جنس طبیعی پروتز‌های مو استفاده از آن  محدودیتی برای مصرف کننده ایجاد نمی‌کند و فرد به‌راحتی می‌تواند به فعالیت‌های روازنه خود بپردازد. شما می‌توانید با مراجعه به سایت موبا از تخفیف‌های ویژه خرید عمده یا تکی پروتز مو موبا استفاده کنید.

◊ چگونه پروتز مو را بشوییم؟

◊ سایزگیری سر برای نصب پروتز مو

????«جهان قلمرو زیبایی توست»????

کانال تلگرام شرکت آرایشی و بهداشتی موبا ????????

https://t.me/muba_ir

????وب‌سایت موبا????????

www.muba.ir

☎️ برای مشاوره تلفنی با کارشناسان موبا هم‌اکنون اقدام کنید:

۰۳۱-۳۳۱۲۳

ساعات کار:

همه روزه حتی روزهای تعطیل

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا می‌دانید مدل بستن مو می‌تواند باعث ریزش موهایتان شود؟
[vc_row][vc_column width="1/2"][vc_single_image image="28166" img_size="full" alignment="center"][/vc_column][vc_column width="1/4"][vc_single_image image="28238" img_size="full" alignment="center" onclick="custom_link"...
چند نکته طلایی برای مراقبت از پوست در فصل پاییز
اگر دوست ندارید در پاییز دچار خشکی، التهابات پوستی و...
از فواید میکرودرم ابریژن برای پوست بیشتر بدانید
از فواید میکرودم چه می‌دانید؟از جمله فواید میکرودرم از بین...
چگونه از خشکی مو جلوگیری کنیم؟
چگونه از خشکی مو جلوگیری کنیم؟ خشکی مو معمولا به...
ریزش مو، از علت تا راهکار- بررسی 5 علت ریزش مو و روش درمان آن
بررسی 5 علت اصلی ریزش مو و روش درمان آن...