جستجو
سبد خرید

آیا بیوتین برای پیشگیری از ریزش و تقویت مو مفید است؟

فهرست مطالب

پروتــــز مــــو

مناسب لایف استایل شما

فروشگــــــــــاه مــــــوبــا

روزها
ساعت‌
دقیقه
ثانیه

جشنــــواره تخفیــفـــــــ

بیوتین یک مکمل رایج بدون نسخه است که برای تقویت رشد موها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما در مورد اینکه آیا از ریزش مو جلوگیری می‌کند یا حتی مزایای واقعی را ارائه می‌دهد یا خیر، مطالعات و نظرات متخصصان را در این زمینه نیازمند است. اما ما در این مقاله تلاش کردیم نحوه افزایش رشد مو با بیوتین و جلوگیری از ریزش مو با استفاده از آن را بررسی کنیم.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • بیوتین چیست و چه نقشی در سلامت بدن دارد؟
  • تحقیقات اخیر در مورد افزایش رشد مو با بیوتین چه می‌گویند؟
  • میزان مصرف روزانه توصیه شده بیوتین چقدر است؟
  • مواد غذایی غنی از بیوتین
  • انواع مکمل‌ های بیوتین
  • عوارض جانبی ناشی از مصرف خودسرانه بیوتین
  • سایر مزایای بیوتین برای سلامتی بدن
  • مدت زمان مورد نیاز برای مشاهده اثرات بیوتین در بدن

بیوتین چیست و چه نقشی در سلامت بدن دارد؟

بیوتین یک ویتامین محلول در آب است که بخشی از خانواده ویتامین B می‌باشد. همچنین به ویتامین H نیز معروف است. بدن شما برای تبدیل مواد مغذی به انرژی به بیوتین نیاز دارد. همچنین بیوتین نقش مهمی در سلامت مو، پوست و ناخن شما دارد. اگر به اندازه کافی بیوتین دریافت نکنید، ممکن است دچار ریزش مو یا بثورات قرمز پوسته پوسته شوید. با این حال، کم پیش می‌آید فردی به کمبود این ویتامین دچار شود، چرا که در بیشتر موارد بیوتین لازم از طریق رژیم غذایی دریافت می‌شود.

تحقیقات اخیر در مورد افزایش رشد مو با بیوتین چه می‌گویند؟

کراتین یک پروتئین اساسی است که مو، پوست و ناخن شما را تشکیل می‌دهد. واضح است که بیوتین زیرساخت کراتین بدن شما را بهبود می‌بخشد. تحقیقات موجود در مورد اثرات بیوتین بر روی رشد مو بسیار پراکنده است. تا به امروز، تنها شواهد محدودی وجود دارد که نشان می‌دهد افزایش مصرف بیوتین ممکن است به رشد مو کمک کند.

در مرور مطالعات – مانند دو مورد ارائه شده در زیر – شواهد قطعی نیست که افزایش رشد مو با بیوتین حتمی است زیرا مکمل های مصرف شده نه تنها حاوی بیوتین بلکه سایر مواد نیز هستند. بهبود رشد مو را نمی توان تنها به بیوتین نسبت داد. اگر به دنبال روش های دیگری برای رشد سرع کوهای خود هستید حتما مقاله 12 راه سریع برای رشد موها را بخوانید.

میزان مصرف روزانه توصیه شده بیوتین چقدر است؟

احتمال وقوع کمبود بیوتین در بدن نادر است، بنابراین سازمان غذا و دارو رژیم غذایی توصیه شده خاصی را ارائه نمی‌دهد و همچنین میزان نیاز به بیوتین بسته به سن ، جنس و سلامت کلی افراد متفاوت است. اما با این حال متخصصان دستورالعمل‌های دوز زیر را برای مصرف بیوتین توصیه می‌کنند:

تولد تا 3 سالگی: 10 تا 20 میکروگرم

سنین 4 تا 6 سال: 25 میکروگرم

سنین 7 تا 10 سال: 30 میکروگرم

افراد 10 ساله یا بیشتر :میزانی بین 30 تا 100 میکروگرم در روز

همچنینی زنان باردار یا شیرده ممکن است به سطوح بالاتری از بیوتین نیاز داشته باشند. بنابراین بهتر است در این باره حتمابا پزشک خود مشورت کنید. همچنین شما می‌توانید مقدار بیوتین توصیه شده خود را از طریق رژیم غذایی یا با مصرف مکمل بیوتین برآورده کنید.

مواد غذایی غنی از بیوتین

احتمالاً شما در حال حاضر مقدار توصیه شده روزانه بیوتین را از غذایی که می‌خورید دریافت می‌کنید اما اگر می‌خواهید میزان مصرف بیوتین را افزایش دهید، می‌توانید غذاهای غنی از بیوتین را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. این مواد غذایی عبارتند از:

  • گوشت کبد یا کلیه
  • زرده تخم مرغ
  • آجیل  مانند بادام ، بادام زمینی و گردو
  • سویا و سایر حبوبات
  • غلات کامل
  • موز
  • گل کلم
  • قارچ

به یاد داشته باشید گرما و حرارت می‌تواند اثر بیوتین را کاهش دهد، بنابراین غذاها را به صورت خام یا با حداقل میزان فرآوری مصرف نمایید.

انواع مکمل‌ های بیوتین

اگر از رژیم غذایی خود میزان بیوتین کافی دریافت نمی‌کنید یا فقط به دنبال افزایش دوز بیوتین در بدن خود هستید، مکمل‌ها می‌توانند یک گزینه مناسب باشند. مکمل های بیوتین به‌صورت کپسول یا قرص بدون نیاز  به نسخه در دسترس هستند. شما می‌توانید مجموعه‌ای عالی از مکمل های بیوتین را تهیه کنید.

عوارض جانبی ناشی از مصرف خودسرانه بیوتین

اکثر مردم می‌توانند مکمل های بیوتین را بدون هیچ گونه اثر منفی مصرف کنند اما ممکن است عوارض جانبی جزئی زیر را نیز به همراه داشته باشد:

  • حالت تهوع
  • گرفتگی
  • اسهال

ممکن است بتوانید با مصرف مکمل خود همراه غذا خطر عوارض جانبی  آن را کاهش دهید اما باید بدانید مکمل‌ها برای همه افراد مناسب نیستند، بنابراین قبل از استفاده با پزشک خود مشورت کنید.

سایر مزایای بیوتین برای سلامتی بدن

اگرچه تحقیقات بیشتری برای ارزیابی افزایش رشد مو با بیوتین لازم است اما بیوتین چندین مزیت اثبات شده دارد. به‌عنوان مثال، بیوتین یکی از چندین ویتامین B است که از متابولیسم سالم پشتیبانی می‌کند. بیوتین گلوکز را از کربوهیدرات‌ها به انرژی در بدن تبدیل می‌کند و به اسیدهای آمینه در انجام عملکردهای طبیعی بدن کمک می‌کند. همچنین بیوتین باعث عوامل زیر نیز می‌شود:

  • کاهش التهاب
  • بهبود عملکرد شناختی
  • کمک به کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت
  • افزایش کلسترول HDL “خوب” و کاهش LDL کلسترول “بد”
مدت زمان مورد نیاز برای مشاهده اثرات بیوتین در بدن

اکثر مردم تا زمانی که مصرف خود را برای چندین ماه افزایش ندهند هیچ مزیت قابل توجهی نخواهند دید. برای دیدن بهترین نتایج باید در مصرف خود ثابت قدم باشید. اگر مصرف بیوتین را از طریق غذا افزایش می‌دهید، باید روزانه چندین غذای غنی از بیوتین بخورید تا در واقع مقدار کافی بیوتین را برای تغییر در بدن ذخیره کنید و اگر مکمل مصرف می‌کنید، مهم است که آن را روزانه یا طبق دستور پزشک خود مصرف کنید.

مطالعات انجام شده در سالیان  2012 و 2015 نشان می‌دهد که نتایج ممکن است در کمتر از 90 روز دیده شود.ازجمله این نتایج می‌توان به  افزایش رشد و درخشندگی مو اشاره نمود که تصور می‌شود هرچه دوز بیشتری مصرف کنید، نتایج بهتری خواهید داشت.

افزایش رشد موها با بیوتین

اگر دچار نازک شدن مو یا ریزش مو هستید، بیوتین ممکن است به رشد مجدد کمک کند. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که افزایش مصرف بیوتین می‌تواند کیفیت کلی موها، از جمله ضخامت و درخشندگی را بهبود بخشد. ممکن است شما قبلاً بیوتین مورد نیاز خود را از طریق رژیم غذایی خود دریافت کرده باشید، بنابراین با پزشک خود در این باره مشورت کنید. اگر هنگام مصرف مکمل بیوتین با علائم غیر معمول مواجه شدید، مصرف را متوقف کرده و فوراً به پزشک خود مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چگونه پروتز طبیعی مو را بشویم؟!
شست و شوی پروتز مو کار چندان سختی نیست. موهای...
مدل مو کوتاه یا بلند؟ کدام مدل مو برای فرم صورت شما مناسب است؟
مدل موی کوتاه یا بلند؟ کدام مدل مو برای فرم...
پروتز مو بهتر است یا کلاه گیس (پوستیژ مو)؟
پروتز مو بهتر است یا کلاه گیس (پوستیژ مو)؟ آیا...
انواع پوست: راهنمای جامع تشخیص نوع پوست و عوامل موثر بر نوع پوست
انواع پوست: راهنمای جامع تشخیص نوع پوست و عوامل موثر...
کدامیک از شغل‌ها باعث ریزش موها می‌شوند؟
کدامیک از شغل‌ها باعث ریزش موها می‌شوند؟ آیا فکر می...