جستجو
سبد خرید

کدام شامپو برای جنس موهای شما مناسب است؟

فهرست مطالب

پروتــــز مــــو

مناسب لایف استایل شما

فروشگــــــــــاه مــــــوبــا

روزها
ساعت‌
دقیقه
ثانیه

جشنــــواره تخفیــفـــــــ

یکی از عوامل تاثیرگذار در زیبایی، داشتن موهایی سالم و درخشان است. بدون مراقبت و حفظ سلامت مو، پس از مدتی موها زیبایی طبیعی خود را از دست داده و به بیماری‌های مو دچار خواهند شد. انتخاب شامپو مناسب و متناسب با جنس مو، در مراقبت از سلامتی مو بسیار تاثیرگذار بوده و از ریزش، شوره سر و … جلوگیری خواهد کرد. در این قسمت سعی داریم با شناخت صحیح جنس مو، شما را در انتخاب شامپوهای متناسب با موهای خود هدایت کنیم.

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

  • انواع جنس مو
  • روش‌های تشخیص جنس مو
  • 5 نکته مهم در انتخاب شامپو مناسب
  • نکات اساسی در زمان تعویض شامپو
  • نحوه شستشوی صحیح مو با شامپو
  • پایداری در سلامت مو

انواع جنس مو

جنس موی هر شخص با توجه به تغذیه مناسب، رفتار روزانه فرد با مو، استفاده از مواد شیمیایی و … تغییرپذیر خواهد بود. در حال حاضر بیش از صدها مدل شامپو برای بر طرف کردن انواع آسیب‌های مو موجود می‌باشد. اما برای انتخاب شامپو مناسب، نیاز به شناخت چندین عامل اساسی درباره مو است. مو از نظر جنس به‌طور معمول به 4 دسته تقسیم می‌شود:

  • موی چرب
  • موی خشک
  • موی مختلط
  • موی معمولی

روش‌های تشخیص جنس مو

برای تشخیص دقیق جنس مو می‌توانید دو روش زیر که در ادامه توضیح داده می‌شود را امتحان کنید.

روش اول

پس از شستشوی مو، حوله را به کف سر نکشید و اجازه دهید موهایتان با هوای آزاد خشک شود. هیچ‌گونه موادی از جمله ماسک مو، روغن و اسپری‌های نرم‌کننده به موهای خود نزنید.

48 ساعت صبر کنید و موهای خود را از فرق به دو نیمه باز کنید. انگشت خود را به کف سر بکشید.

  • اگر انگشت شما کاملا چرب شد، کف سر شما چرب است و نیاز به شستشوی روزانه دارید؛ زیرا چربی سر منافذ پوست را بسته و باعث ریزش مو خواهد شد.
  • اگر انگشت شما چرب شد ولی ساقه مو خشک باشد، شما دارای موهایی با جنس مختلط هستید و باید در هنگام شستشو سعی کنید ریشه مو را با شامپو ماساژ دهید تا تمیز بشود و به ساقه مو میزان کمی شامپو برسد. پس از حمام برای مراقبت از ساقه مو بهتر است از روغن یا ماسک مو استفاده کنید.
  • اگر نوک انگشت شما کاملا خشک و زبر باشد شما دارای موهایی خشک هستید و باید در طول هفته حداکثر دو بار با شامپو موهای خود را شستشو بدهید. برای جلوگیری از موخوره یا خشکی کف سر، از روغن تراپی و آبرسان استفاده کنید.
  • اگر نوک انگشت شما به حد نرمال و طبیعی چرب بشود و خشکی، زبری یا پوسته شدن سر را در لمس کردن ریشه موها حس نکنید، شما موهای معمولی و نرمالی دارید.

روش دوم

اگر می‌خواهید به‌طور دقیق‌تر از میزان چربی یا خشکی پوست سر خود مطلع شوید، ابتدا موهای خود را کاملا تمیز بشویید و با حوله آب آن‌ها را بگیرید. هیچ‌گونه ماده‌ای به موهای خود نزنید. 48 ساعت بعد تکه‌ای کاغذ یا دستمال کاغذی را کف سر خود بگذارید و به مدت دو دقیقه در همان نقطه نگه دارید.

  • اگر هر دو طرف کاغذ چرب شده باشد، جنس موی شما چرب است.
  • اگر یک طرف کاغذ چرب و یک طرف خشک باشد، موهای شما مختلط است.
  • اگر کاغذ کاملا خشک باشد و چربی مشاهده نشود، جنس موی شما خشک است.
  • اگر یک طرف کاغذ به میزان متعادلی و کمی چرب شود، جنس موهای شما نرمال است.

5 نکته مهم در انتخاب شامپو مناسب

گاهی ممکن است که شما هم نسبت به وجود تعداد زیاد شامپوها در بازار چه برای مصرف روزانه و چه برای درمان دچار سردرگمی شوید. اما باید بدانید در زمان انتخاب شامپو متناسب با مو شما، نکات کلیدی وجود دارد که باید بر اساس آن‌ها دست به انتخاب و خرید شامپو بزنید:

  1. جنس مو‌های خود را بشناسید و متناسب با آن شامپوی خود را انتخاب کنید.
  2. آسیب‌های مو از جمله ریزش مو، موخوره، خشکی، مضرات رنگ‌های شیمیایی و … را در نظر داشته باشید و شامپویی را انتخاب کنید که در پی برطرف کردن این آسیب‌ها باشد.
  3. در زمان خرید شامپو باید به بافت مو که شامل نازک بودن تارهای مو، معمولی یا ضخیم بودن مو می‌شود توجه ویژه‌ای داشته باشید. چرا که برخی از شامپوها با رساندن تغذیه مناسب به ساقه مو باعث ضخیم‌تر شدن موها می‌شوند و از ریزش مو جلوگیری خواهند کرد.
  4. شامپو را متناسب با آب‌و‌هوای محل زندگی خود انتخاب کنید. به‌طور مثال اگر آب‌و‌هوای شهر شما خشک است، از شامپوهای مرطوب‌کننده و آبرسان استفاده کنید.
  5. بهتر است شامپوهای غیرسولفات را انتخاب کنید. اگر چه شامپوهای دارای سولفات با تولید کف زیاد، مو را از آلودگی‌ها و چربی‌ها به‌طور کامل پاک می‌کنند، اما مو برای سالم بودن و براق ماندن به مقدار کمی چربی طبیعی خود نیاز دارد و شامپوهای دارای سولفات پس از مدتی مو را خشک و زبر خواهند کرد.

نکات اساسی در زمان تعویض شامپو

نتیجه بخش بودن یک شامپو پس از 3 تا 6 ماه مشخص می‌شود، در روزهای ابتدایی پس از تغییر شاید دچار ریزش مو شوید که طبیعی است اما نگران نباشید و استفاده از شامپو را ادامه دهید تا نتیجه مورد نظر را احساس کنید. اگر صبور نباشید و قبل از حداقل 2 ماه شامپوی خود را عوض کنید، مو‌هایتان دچار ریزش و شوک خواهد شد و همین اتفاق پس از هربار تغییر شامپو برای موها خواهد افتاد.

یک شامپوی مناسب با کیفیت که تمام فاکتورهای تغذیه مو را انتخاب کنید. استفاده از شامپو را می‌توان تا زمانی که دیگر سازگار با موهای شما نباشد و به اندازه کافی پوست سر را تمیز نکند ادامه داد.

نحوه شستشوی صحیح مو با شامپو

به همان میزان که انتخاب شامپو مهم است، نحوه شستشوی صحیح و آبکشی مو هم در برطرف کردن آسیب‌های مو بسیار تاثیرگذار خواهد بود. در این قسمت روش صحیح شستشوی مو را به شما آموزش خواهیم داد:

  1. قبل از حمام و خیس کردن مو، با شانه‌ای دندانه درشت موهای خود را کاملا شانه زده و تمامی گره‌های به‌وجود آمده را برطرف کنید.
  2. موهای خود را با آب ولرم خیس کرده و مقداری از شامپو را بر روی دست بریزید. کف حاصل از شامپو باید روی دست به‌وجود بیاید و بعدا به سر منتقل شود.
  3. با نوک انگشتان و بدون استفاده از ناخن ریشه موها را به‌صورت دورانی ماساژ دهید. در این مرحله نباید موهای خود را چنگ بزنید و به ساقه مو شکستگی وارد کنید.
  4. پس از شستشوی کامل ریشه مو، در کف دست خود شامپو بریزید و به ساقه مو بزنید. ساقه مو را بدون جمع کردن در بالای سر و به آرامی بشویید.
  5. سپس کف حاصل از شامپو را کاملا از روی سر آبکشی نمایید.
  6. موها را به دو یا چهار قسمت تقسیم‌بندی کنید و به ساقه مو مقداری نرم ‌کننده بزنید. اجازه دهید نرم‌ کننده مدتی بر روی مو بماند و پس از آن آبکشی نمایید. توجه کنید که اگر نرم‌ کننده با ریشه مو در تماس باشد، دچار ریزش مو خواهید شد.
  7. در آخر با استفاده از حوله آب مو را بگیرید، اما حوله را به کف سر و به ساقه مو با شدت نکشید چرا که مو در این حالت آسیب‌پذیر بوده و دچار شکستگی و موخوره خواهد شد. پس از خشک شدن موها با استفاده از شانه گره‌های مو را باز کنید.
پایداری در سلامت مو

باتوجه به آسیب‌های مو می‌توان از محصولاتی استفاده کرد که به زیبایی و سلامت مو کمک بسزایی خواهند کرد، اما باید به یاد داشت مراقبت از مو نیاز به توجه طولانی مدت و ماندگار دارد تا بتوان نتیجه دلخواه را مشاهده کرد. شامپو یکی از این محصولات است که می‌تواند نقش موثری در سلامت مو بازی کند. پس اگر به دنبال شامپو مناسب و صد البته موثر برای موهای خود هستید، این مقاله را با دقت بخوانید.

🌏«جهان قلمرو زیبایی توست»🌏

☎️ برای مشاوره تلفنی با کارشناسان موبا هم‌اکنون اقدام کنید:

۰۳۱-۳۳۱۲۳

ساعات کار: همه روزه حتی روزهای تعطیل

از ساعت ۹:۰۰ صبح الی ۲۴:۰۰

👇راه‌های ارتباط با موبا👇

Website: muba.ir

Telegram: muba_ir

Instagram: muba_ir

Aparat: muba_ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

موهای پرپشت و زیبا داشته باشید. (روش‌های خانگی تقویت مو)
موهای پرپشت، زیبا و براق، از مهم‌ترین عناصر زیبایی در...
تغذیه در فصل گرما، راهنمای جامع اصول تغذیه‌ای در گرم‌ترین فصل سال
در فصل تابستان به علت افزایش دما، خوردن هر نوع...
راه‌های جلوگیری از ریزش مو
راه‌های پیشگیری از ریزش مو تا به حال چه روش‌هایی...
رنگی زندگی کنید!
با صدای بلند بخندید، رنگی زندگی کنید، اجازه بدید شوق...
شما در مبارزه با ریزش مو تنها نیستید!
شما در مبارزه با ریزش مو تنها نیستید؛ تقریبا 85%...