جستجو
سبد خرید

آیا می‌دانید مدل بستن مو می‌تواند باعث ریزش موهایتان شود؟

فهرست مطالب

پروتــــز مــــو

مناسب لایف استایل شما

فروشگــــــــــاه مــــــوبــا

روزها
ساعت‌
دقیقه
ثانیه

جشنــــواره تخفیــفـــــــ

[vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”28166″ img_size=”full” alignment=”center”][/vc_column][vc_column width=”1/4″][vc_single_image image=”28238″ img_size=”full” alignment=”center” onclick=”custom_link” link=”https://muba.ir/club/”][/vc_column][vc_column width=”1/4″][vc_single_image image=”28239″ img_size=”full” onclick=”custom_link” link=”https://muba.ir/muba-festival-salling/”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]آیا تا به حال به این نکته توجه کرده‌اید که مدل بستن موها ممکن است باعث ریزش مو شود؟

ضخامت مو و میزان ریزش آن تا حد زیادی به ژنتیک بستگی دارد اما بعضی از عادت‌های غلط در زندگی می‌تواند موجب آسیب رساندن به مو و ریزش آن‌ها شود. یکی از این عادت‌ها بستن مو، بافت محکم مو  و کشیدن زیاد موها است. در این مطلب سعی کرده‌ایم به طور مفصل این موضوع را بررسی کنیم:

میان مدل بستن مو و ریزش مو چه رابطه‌ای وجود دارد؟

موها دائما در حال رشد هستند. محکم بستن موها و کشیدن زیاد آن‌ها به مرور باعث از بین رفتن فولیکول‌های مو و آسیب‌های غیرقابل بازگشت به مو می‌شود. وقتی مو تحت فشار قرار گیرد ریشه مو واکنش نشان داده و دچار فیبروز یا بافت جوشگاهی می‌شود و بعد از مدتی فولیکول مو از بین می‌رود و ممکن است هیچ‌گاه موهای آن ناحیه مجددا رشد نکنند. این مسئله بیشتر در خانم‌ها و کسانی که دارای موهای پرپشت، ضخیم و بلند هستند دیده می‌شود.

حتما برایتان پیش‌ آمده است که بعد از مدت طولانی که موهایتان بسته بودند، کش مو را باز و موهایتان را رها کنید اما با باز شدن موها شدیدا احساس درد داشته باشید. این درد ناشی از مشکلاتی است که در زیر ساختار پوست و مو رخ داده است.

درمان ریزش‌ مو در بانوان

نظر دکتر میرمیرانی (Paradi Mirmirani)، مدیر اختلالات مو در مرکز Kaiser Permanente  کالیفرنیا شمالی در مورد مسائل و مشکلات مو به این صورت است:

«چیزی که شما در مورد موهای خود می بینید تنها نوک کوه یخی می‌باشد که از آب بیرون آمده است.»

با بستن مو و کشیدن آنها اتفاقات زیادی در زیر پوست و ساختار مو رخ می‌دهد. با کشیده شدن موها، رگ‌های خونی، غده‌های چربی و پایانه های عصبی در در ساختمان مو درگیر می‌شوند و دردی را به وجود می‌آورند که شما بعد از باز کردن موهایتان احساس می‌کنید.

همچنین دکتر دوریس دی (Doris Day)، فوق تخصص پوست و مو از نیویورک معتقد است که: بستن موها، فشار زیادی به ریشه موها وارد می‌کند، به آنها آسیب می‌زند و اثرات مخربی بر روی آنها دارد و حتی می‌تواند باعث نابودی دائم ریشه شود. همچنین می‌تواند منجر به ریزش موی غیرقابل درمان شود، شرایطی که در آن ریشه موها کاملا و به طور دائم ضعیف شده و امکان رشد مجدد موها وجود نخواهدداشت!

همه چیز راجع به ساختمان مو

بستن موها موجب چه نوع ریزشی می‌شود؟

محکم بستن مو و کشیدن آنها به مدت طولانی می‌تواند باعث یک نوع ریزش به نام آلوپسیا کششی (traction alopecia) ‌یا ریزش مو منطقه‌ای شود. این نوع ریزش ناشی از کشش مداوم و طولانی مدت بر روی یک ناحیه از موهاست. این نوع ریزش باعث از بین رفتن دائمی پیاز مو می‌شود و عوارض آن 6 ماه تا  1سال طول می‌کشد تا محسوس و قابل مشاهده باشد.

ریزش موی کششی بسته به مدل موی افراد و ناحیه‌ای از سر که تحت فشار و کشش قرار گرفته است ممکن از در نواحی مختلف سر بوجود آید. افرادی موهای خود را از جلو می‌کشند و در ناحیه پشت سر محکم می‌بندند، خط رویش موها روی پیشانی بیشترین کشش را تحمل می‌کند. در این افراد به مرور زمان موهای ناحیه پیشانی کم‌پشت شده و خط رویش موها عقب‌تر می‌رود.

افرادی که موهای اطراف و بالای گوش خود را با فشار زیاد می‌کشند به صورتی که چشم‌هایشان تغییر حالت بدهد، به مرور دچار ریزش مو در ناحیه شقیقه می‌شوند.

افرادی که موهای خود را از پشت سر میکشند و بالا‌ می آورند و زیر موها را می‌بندند از ناحیه پشت سر دچار ریزش و کم پشتی می‌شوند.

بیماری آلوپسیا آره تا یا ریزش موی سکه‌ای چیست؟

مدل بستن موها برای کودکان

بستن موی کودکان یا بافت مو برای آن‌ها اگرچه ممکن است موجب زیباتر شدن ظاهر کودکان شود اما به دلیل کشیدن شدن زیاد مو یا باز نکردن بافت به مدت طولانی (مثلا یک هفته) می‌تواند باعث شکنندگی، ایجاد درد و ریزش موی کودک شود. سلامت مو در دوران کودکی اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل بهتر است برای زیباتر شدن موی کودکان از مدل‌های باز مو یا بافت‌های شل استفاده شود به‌صورتی‌که قسمت انتهایی مو در کف سر آزاد باشد.

علاوه بر این لازم است بافت مو حداکثر بعد از چند ساعت باز شود. از نگه‌ داشتن بافت مو به مدت طولانی بر روی سر کودکان و حمام بردن کودک با این بافت‌ها جدا خودداری کنید. چرا که ممکن است مواد شوینده به برخی از جاهای مو نرسد و یا در هنگام آبکشی مواد به طور کامل از بین موها پاک نشده و موها بعد از حمام دیرتر خشک شوند. این موضوع مشکلاتی چون موخوره را به دنبال دارد. از طرف دیگر در صورت استفاده از وسایل حرارتی برای خشک کردن مو، موها دچار سوختگی و خشکی بیش از می‌شوند.

چگونه از خشکی مو و ایجاد موخوره جلوگیری کنیم؟

مواد غذایی مفید و مضر برای سلامت مو

 

سایر رفتارهایی که موجب آسیب رساندن به مو می‌شود

بازی کردن با موها:

آیا شما هم جز افرادی هستید که درهنگام فکر کردن با موهایتان بازی می‌کنید و آن‌ها را دور انگشتتان می‌پیچید؟ این کار باعث نازک‌شدن و آسیب رسیدن به مو و درنتیجه ریزش موها می‌شود.

خشک کردن موها:

محکم کشیدن حوله بر روی موهای خیس باعث شکسته شدن ساقه‌های مو و صدمه به فولیکول مو می‌شود. در موهای خیس کوتیکول‌های محافظ کمی باز هستند و به همین دلیل نسبت به موهای خشک حساس‌تر و شکننده‌تر هستند. پس در هنگام خشک کردن موهایتان نهایت دقت و ملایمت را داشته باشید و با ملایمت آب موهایتان را بگیرید. همچنین تا جایی که ممکن است از وسایل حرارتی مثل سشوار دوری کنید.

شانه کردن مو:

برای شانه زدم موها از برس و شانه‌های نرم استفاده کنید. از آنجایی که برس و شانه‌های فلزی باعث صدمه دیدن موها می‌شوند برس‌هایی که از جنس طبیعی چوب ساخته شده‌اند بهترین گزینه برای شانه زدن موها هستند. همچنین از شانه زدن موها در زمانی‌که هنوز خیس هستند اجتناب کنید چون موجب کشیده شدن مو می‌شود.

دلیل ریزش موی خود را بیابید

نکاتی که بهتر است هنگام بستن مو رعایت کنیم

  • موها را در حالتی که هنوز خیس هستند نبندید. موهای خیس در شکننده‌ترین حالت خود هستند و در هنگام بستن بیش از حد معمول خود کشیده می‌شود و بعد از خشک شدن تحت فشار و کشیدگی بیشتر قرار می‌گیرند. بنابرین همیشه قبل از بستن موها، آن ها را خشک کنید.
  • در هنگام باز کردن موها خیلی با دقت این کار را انجام دهید تا از کنده شدن موها جلوگیری کنید.

به طور کلی متخصصان پوست و مو با کشیدن و محکم بستن مو موافق نیستند و معتقدند بهترین روش مدل‌های موی باز یا بستن به صورت شل است تا پوست سر و اجزای ساختمان مو در زیر پوست تحت فشار و کشش قرار نگیرند.

چه تعداد ریزش مو در روز طبیعی است؟

چه نوع کش و کلیپس برای بستن موها مناسب است

وسایلی که برای بستن موها استفاده می‌شود بهتر است از جنس الیاف طبیعی و با کمترین حالت کشسانی باشد. هر چه کش خاصیت کشسانی بیشتری داشته باشد مضرات بیشتری برای مو دارند. همچنین بهتر است از گیره‌ها و کلیپس‌هایی استفاده شود که وزن زیادی ندارند. گیره‌های سبک مو را تحت کشش و فشار قرار نمی‌دهند و فقط مو را نگه می‌دارند و بهترین گزینه برای بستن مو در ساعات طولاتی است.

علاوه بر این، سنجاق‌های سر باید صاف، نرم و دارای نوک گرد باشند. تل سر تا حد امکان حالت پلاستیکی و کشی نداشته باشد و قسمتی از تل که با تماس مستقیم با سر قرار می‌گیرد حالت نرم  اسفنجی داشته باشد تا کششی برای موها ایجاد نکند.

جنس شانه مو نیز بهتر است چوبی باشد، بعد از جنس چوبی، شانه های فلزی و سپس پلاستیکی بهتر است.

نکات نگهداری از موهای بلند

  • اگر مدل موهایتان، مدل فرق است، هر از چند گاهی جای فرق سرتان را عوض کنید.
  • اگر عادت به بستن موهایتان دارید، حتما از مدل‌های مختلف بستن استفاده کنید و تا فشار بر روی یک ناحیه از موها نباشد.
  • از برس‌های موی متناسب با حجم موی خود استفاده کنید و در هنگام شانه زدن مراقب کشیده شدن موها باشید.
  • بعد از حمام، به موها زمان بدهید تا به صورت طبیعی آب خود را از دست بدهند و از خشک کردن موها با حوله و وسایل حرارتی اجتناب کنید.
  • هنگام خواب حتما موهایتان را باز کنید.
  • محل تل یا گیره‌های سر را بین موها به طور مرتب تغییر دهید تا همیشه به یک نقطه آسیب نرسانند.
  • قبل از حمام رفتن موهای خود را شانه بزنید تا مجبور نباشید بعد از حمام بلافاصله این کار را انجام دهید.
  • در هنگام شانه زدن ابتدا ساقه و نوک موها و بعد از آن قسمت‌های نزدیک به ریشه مو را شانه بزنید. شانه زدن از بالا موجب آسیب رساندن و کنده شدن مو می‌شود.

این نکات مانع ریزش مو نمی‌شوند اما می‌توانند از آسیب های شدید و دائمی به پیاز مو جلوگیری کنند.

پروتز مو برای خانم‌ها


[kkstarratings]

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نکات قابل توجه در استفاده از پروتز مو
مراقبت از پروتز مو و افزایش طول عمر آن پروتز...
کدام شامپو برای جنس موهای شما مناسب است؟
یکی از عوامل تاثیرگذار در زیبایی، داشتن موهایی سالم و...
چگونه جنس موهای خود را تشخیص دهیم؟
[vc_row][vc_column width="1/2"][vc_single_image image="28166" img_size="full" alignment="center"][/vc_column][vc_column width="1/4"][vc_single_image image="28238" img_size="full" alignment="center" onclick="custom_link"...
جدیدترین مدل کوتاهی مو و رنگ مو سال 2021
[vc_row][vc_column][vc_column_text] با تغییر فصل و نزدیک شدن به نوروز، بسیاری...
نقش پروتز مو در بیماری آلوپسیا آره‌آتا
نقش پروتز مو در بیماری آلوپسیا آره‌آتا پروتز مو یکی...