جستجو
سبد خرید

ریزش مو از منظر روانشناختی

فهرست مطالب

پروتــــز مــــو

مناسب لایف استایل شما

فروشگــــــــــاه مــــــوبــا

روزها
ساعت‌
دقیقه
ثانیه

جشنــــواره تخفیــفـــــــ

ریزش مو از منظر روان‌شناختی

مطالعات گویای آن است که مشکلات پوست و مو می‌تواند ارتباط تنگاتنگی با اختلالات روانشناختی داشته باشد. در حالی که بیماری‌های روحی منجر به بروز مشکلات پوستی و اختلال در چرخه رشد مو می‌شود، برعکس آن نیز صادق است و هرگونه اختلال و کمبود در پوست و مو می‌تواند عوارض روحی برای فرد به همراه داشته باشد. آمار نشان می‌دهد بیش از 60% افرادی که با مشکل پوست و مو دست به گریبان هستند تحت درمان‌های روان‌شناختی قرار می‌گیرند. آلوپسیا یکی از رایج‌ترین بیماری‌هایی است که تاثیر روانی زیادی بر روی افراد دارد. موهای سالم نقش به‌سزایی در زندگی اجتماعی انسان‌ها ایفا کرده و سلامت فیزیکی و زیبایی آن‌ها را به نمایش می‌گذارد. از این رو ریزش مو می‌تواند مشکلات روانی چشمگیری به همراه داشته باشد.

آلوپسیا می‌تواند بر زنان و مردان در هر سنی تاثیر بگذارد. اگرچه ریزش مو به تنهایی یک اختلال جدی فیزیکی به شمار نمی‌آید، به وضوح بخش مهمی از بار ظاهری انسان را بر دوش دارد. اختلالات رشد مو می‌تواند منجر به بیماری‌های روحی مانند افسردگی، خشونت، اضطراب، خستگی، کاهش اعتماد به نفس، کاهش عزت نفس، کاهش هوشیاری، اختلال در هویت و فعالیت‌های اجتماعی شود. مطالعات اخیر نشان می‌دهد میزان اضطرابی که افراد مبتلا به اختلالات مو تجربه می‌کنند مشابه با میزان اضطراب بیماری‌های مزمن و تهدید کننده زندگی است.

عوامل متعددی مانند خودایمنی و بیماری‌های التهابی، عفونت، موارد هورمونی، نئوپلاسم، بیماری‌های موروثی و …می‌تواند منجر به بروز آلوپسیا شود. آلوپسی به دو دسته دارای زخم و فاقد زخم  تقسیم می‌شود. عوامل رایج ریزش مو به صورت خلاصه عبارتند از: آندروژنیک آلوپسیا، تلوژن افلوویوم، افلوویوم آناژن، آلوپسی شیمی‌درمانی، آلوپسی آره‌آتا، تریکوتیلومانیا، افلوویوم شبه‌روان.

تاثیر روانشناختی آلوپسیا فاقد زخم

تقریبا 50% زنان و مردان در یک بازه زمانی آلوپسیا را تجربه می‌کنند. بیشتر این مشکلات از آندروژنیک آلوپسیا،  آناژنافلوویوم ،  تلوژن  افلوویوم و آلوپسی آره‌آتا ناشی می‌شود که بسته ویژگی‌های ژنتیکی افراد بسط و گسترش پیدا می‌کند.

ریزش مو آندروژنیک آلوپسیا

آندروژنیک آلوپسیا که تحت عنوان الگوی ریزش مردانه نیز شناخته می‌شود بیشتر در آقایان رایج است. عوامل ژنتیکی و هورمونی نقش مهمی در گسترش این بیماری ایفا می‌کند. آمار نشان می‌دهد حدود 30 درصد مردان سفید پوست در دهه 30، 50 درصد آن‌ها در دهه 50 و 80 درصد در دهه 70 زندگی با آندروژنیک آلوسیا مواجه می‌شوند. نتایج متفاوتی نشان می‌دهد مردان ریزش مو را به عنوان بخشی‌ طبیعی از فرآیند کهولت سن پذیرا هستند. مشکلات روحی جدی بیشتر در مواردی به چشم می‌خورد که مردان در دوران جوانی، به خصوص زمانی که دور از روابط عاطفی پایدار به سر می‌برند، بیشتر به اختلالات روانی دچار می‌شوند. بر اساس گزارش‌ها، بروز آلوپسی در سنین پایین موجب مقایسه بیش از اندازه میان فرد و اطرافیان شده و منجر به صرف زمان و هزینه‌های گزافی برای بهبود شده است.

با این وجود، آندروژنیک آلوپسیا نسبت به انواع دیگر عوامل ریزش مو، تاثیر کمتری بر روان افراد دارد.

به طور معمول اضطراب‌های روانی بیشتر در خانم‌ها مشاهده می‌شود. مو یکی از اجزاء اصلی زیبایی ظاهری در زنان است. یک مقایسه میان 96 زن و 60 مرد مبتلا به آلوپسی نشان می‌دهد زنان 52 درصد و مردان 28 درصد نسبت به ریزش مو ، شدیدا احساس نارضایتی می‌کردند. هنگامی که زنان مبتلا به آندروژنیک آلوپسی در معرض مقایسه با زنان مبتلا به دیگر بیماری‌های پوست و مو گذاشته شدند، آمار بیانگر اضطراب، رنج، کاهش اعتماد به نفس و خشونت بیشتری در میان گروه اول است. همچنین کاهش چشمگیری در کیفیت زندگی گروه اول نیز گزارش شده است. با وجود اینکه میزان تاثیر روحی ریزش مو در تمام زنان یکسان نیست، به طور کلی این گروه پس از ابتدا به آلوپسی کمتر در جامعه ظاهر می‌شوند.

ریزش مو از نوع آناژن افلوویوم یا تلوژن افلوویوم

 این نوع ریزش مو به اختلال در چرخه رویش مو باز می‌گردد. تلوژن افلوویوم به دلیل تب بالا، عوارض جراحی، تصادف، زایمان، رژیم‌های مزمن، اختلالات تیروئید، اختلال در تغذیه، کمبود ویتامین و مواد معدنی، اضطراب‌های احساسی مزمن و عوارض جانبی برخی‌ داروها به وجود می‌آید.  میزان ریزش مو در تلوژن افلوویوم معمولا کمتر از 50 درصد است. معمولا ریزش مو زمانی مشهود می‌شود که حجم ریزش آن بیش از 50 درصد باشد. بنابراین تلوژن افلوویوم به دوره اولیه ریزش مو می‌گویند که معمولا 6 ماه به طول می‌انجامد. با این وجود، مواجه با ریزش بیش از 300 فولیکول مو می‌تواند موجب افزایش اضطراب روحی بیمار شده و به طرز چشمگیری کیفیت زندگی را کاهش می‌دهد. استرس حاد یا مزمن نیز موجب تشدید تلوژن افلوویوم می‌شود. اگرچه این شرایط بسیار رایج است، تحقیقات صورت گرفته در این زمینه بسیار محدود است. استرس ناشی از تلوژن افلوویوم می‌تواند منجر به افسردگی و پرخاشگری در فرد مبتلا شود. این موارد در میان خانم‌هایی که اهمیت به‌سزایی برای ظاهر خود قائل هستند، بیشتر به چشم می‌خورد.

ریزش مو آناژن افلوویوم

این مرحله از ریزش مو با نام اختصاری  (AE) شناخته می‌شود و بر خلاف تلوژن افلوویوم ریزش مو آن به سرعت قابل مشاهده است. در این مرحله حدود 80 تا 90 درصد موهای سر ریخته و تنها 10 تا 20 درصد آن باقی می‌ماند.

آلوپسی ناشی از شیمی‌درمانی می‌تواند منجر به تلوژن افلوویوم باشد، اما در اکثر موارد آناژن افلوویوم است. علاوه بر شیمی‌درمانی، مواردی از قبیل پرتودرمانی،  سوء تغذیه، مسمومیت‌های سنگین ناشی از  مواد شیمیایی، بیماری‌های خود ایمنی و عوارض داروهای شیمیایی می‌تواند منجر به آناژن افلوویوم شود. با این وجود، آلوپسی ناشی از شیمی‌درمانی به دلیل شرایط بیمار، بیش از موارد دیگر تاثیر منفی روحی برای افراد به بار می‌آورد.

آلوپسی (ریزش مو) ناشی از شیمی‌درمانی

آلوپسی ناشی از شیمی‌درمانی بیماری‌های روحی گوناگونی مانند پرخاشگری، افسردگی، کاهش اعتماد به نفس و کاهش کیفیت زندگی به همراه دارد. اگرچه تحقیقات زیادی پیرامون کاهش عوارض جانبی شیمی‌درمانی صورت گرفته است، ریزش مو همچنان به عنوان یکی از اصلی‌ترین عوارض جانبی شیمی‌درمانی مشاهده می‌شود. در برخی موارد مشاهده شده است، بیماران برای جلوگیری از ریزش مو خود در طول درمان، گزینه‌های سبک‌تر شیمی‌درمانی که احتمال موفقیت درمان در آن‌ها کمتر است اما از احتمال ریزش مو می‌کاهد را ترجیح می‌دهند.  حتی ایده‌ی ابتلا به آلوپسی در بیماران مبتلا به سرطان  منجر به اضطراب و پرخاشگری می‌شود. در واقع، برخی مواقع تاثیر روانی ریزش مو بر بیمار مخرب‌تر از عوارض داروهای شیمیایی است.

سایکوجنیک افلوویوم

در بسیاری موارد افراد با ریشه موی سالم و بدون هیچ نشانه‌ای از وجود آلوپسی، از ریزش مو رنج می‌برند. چنین شرایطی تحت عنوان «ریزش مو خیالی» و یا سایکوجنیک افلوویوم شناخته می‌شود و می‌توان آن را شاخه‌ای از بیماری‌های روانی شناخت. اختلالاتی مانند افسردگی و پرخاشگری در این بیماران علائمی رایج است. باورها بر این است که مشکلات زناشویی و شیوع افسردگی موجب افزایش سایکوجنیک افلوویوم در میان زنان متاهل شده است. رفتارهای وسواسی مانند نگاه کردن به آینه و بررسی موها از علائم این بیماری است. اگرچه این رفتارهای وسواسی در ابتدا موجب نگرانی نمی‌شوند، در طولانی مدت عوارض بیشتری به همراه خواهند داشت.

مو یکی از اعضای اصلی قابل مشاهده بدن است که در ظاهر انسان بسیار تاثیرگذار است. علاوه بر این بر سلامت روانی افراد، از دوران کودکی تا کهنسالی، تاثیر به‌سزایی می‌گذارد. اختلالات فیزیکی که موجب ریزش مو می‌شود، می‌تواند از طرق مختلف بر روان افراد تاثیر گذاشته و این بیماری را تشدید کند. در صورت مشاهده علائم روحی و روانی ناشی از ریزش مو، بهتر است برای درمان و پیشگیری از وخامت صدمات احتمالی به روانپزشک مراجعه کرده و همزمان به درمان این بیماری بپردازید.


????    «جهان قلمرو زیبایی توست»   ????

کانال تلگرام شرکت آرایشی و بهداشتی موبا

صفحه اینستاگرام شرکت آرایشی و بهداشتی موبا

???? صفحه اصلی موبا ????

پروتز مو چیست و چه کاربردی دارد؟

آلوپسی آره‌آتا چیست؟

☎️ برای مشاوره تلفنی با کارشناسان موبا هم‌اکنون اقدام کنید:

۰۳۱-۳۳۱۲۳

ساعات کار:

همه روزه حتی روزهای تعطیل

از ساعت ۹:۰۰ صبح الی ۲۴:۰۰


به این مطلب امتیاز دهید.                [kkstarratings]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گیاهان دارویی راهکاری موثر در برابر ریزش مو
درمان گیاهی ریزش مو می‌تواند راهکاری موثر در روند ریزش...
درباره اهمیت کلاژن سازی پوست چه می‌دانید؟
اگر به دنبال روشی برای مراقبت و جوان‌ سازی پوست...
چگونه می‌توان ریزش مو ناشی از سندروم تخمدان پلی کیستیک را درمان کرد؟
از جمله عوارض سندروم تخمدان پلی کیستیک می‌‌توان به ریزش...
جدیدترین مدل کوتاهی مو و رنگ مو سال 2021
[vc_row][vc_column][vc_column_text] با تغییر فصل و نزدیک شدن به نوروز، بسیاری...
با اکستنشن مژه زیبایی چشمان خود را چند برابر کنید
اکستنشن مژه چیست؟ به نوعی استفاده از مژه مصنوعی است...