جستجو
سبد خرید

آیا شوره سر می‌تواند باعث ریزش مو شود؟

فهرست مطالب

پروتــــز مــــو

مناسب لایف استایل شما

فروشگــــــــــاه مــــــوبــا

روزها
ساعت‌
دقیقه
ثانیه

جشنــــواره تخفیــفـــــــ

شوره سر یک بیماری شایع است که باعث پوسته پوسته شدن پوست سر شما می‌شود. این پوسته پوسته‌ها اغلب از بین می‌روند و اثر آن‌ها به‌صورت دانه‌های سفید رنگی روی موها و شانه‌های شما باقی می‌ماند.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • آیا افراد مبتلا به شوره دچار ریزش مو می‌شوند؟
  • چگونه می‌توان از ریزش مو ناشی از شوره جلوگیری کرد؟
  • شوره سر، بیماری قابل درمان

آیا افراد مبتلا به شوره دچار ریزش مو می‌شوند؟

در بیشتر موارد، شوره سر مستقیماً باعث ریزش مو نمی‌شود. با این حال، خارش ناشی از آن می‌تواند منجر به خراشیدن پوست سر شود. این کار می‌تواند به فولیکول‌های مو آسیب برساند و منجر به ریزش مو شود، البته منظور ما طاسی کامل نیست. علاوه بر این، شوره سر می‌تواند ریزش مو را در افراد مبتلا به آلوپسی آندروژنیک افزایش دهد، بیماری که باعث طاسی در مدل‌های مردانه و زنانه می‌شود.

چگونه می‌توان از ریزش مو ناشی از شوره جلوگیری کرد؟

جلوگیری از ریزش مو ناشی از شوره سر، بر روی رفع خارش هرچه بیشتر تمرکز دارد. این کار اشتیاق شما به خراشیدن را کاهش می‌دهد و از فولیکول‌های مو در برابر آسیب بیشتر محافظت می‌کند.

1.دلیل ایجاد شوره سر را تشخیص دهید

موارد مختلفی می‌توانند باعث ایجاد شوره سر شوند، از عادات شستشوی مو گرفته تا بیماری‌های زیر پوستی. اگر مطمئن نیستید که چه عواملی باعث ایجاد شوره سر شما شده‌اند، از یک دکتر یا متخصص پوست راهنمایی بگیرید.

متخصصان با نگاهی به پوست سر شما، می‌توانند به شما کمک کنند تا تشخیص دهید که شوره سر شما فقط به دلیل شستشوی مداوم موهایتان است یا علت دیگری دارد. از جمله عواملی که باعث ایجاد شوره سر می‌شوند می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • خشکی پوست

 خشکی پوست منجر به پوسته ریزی می‌شود که معمولاً با قرمزی یا التهاب همراه نیست.

  • درماتیت سبورئیک

 این وضعیت باعث ایجاد بثوراتی می‌شود که اغلب قرمز ، پوسته پوسته و چرب به نظر می‌رسد. پوسته پوسته حاصل می‌تواند سفید یا زرد رنگ باشد.

  • مالاسزیا

مالاسزیا قارچی است که در ناحیه پوست سر اکثر افراد دیده می‌شود. با این حال، گاهی اوقات می‌تواند پوست سر شما را تحریک کرده و باعث رشد سلول‌های اضافی پوست شود. وقتی این سلول‌های پوستی از بین می‌روند، می‌توانند باعث ایجاد شوره سر شوند.

  • درماتیت تماسی

 حساسیت به برخی از مواد موجود در محصولات مانند شامپو یا رنگ مو که روی موها یا پوست سر خود استفاده می‌کنید، می‌تواند باعث ایجاد پوستی قرمز رنگ و ایجاد پوسته پوسته  در سر شود.

وقتی علت اصلی ایجاد شوره سر را فهمیدید، می‌توانید به طور موثرتری برای درمان آن اقدام  کنید.

2.از شامپوی دارویی استفاده کنید

اگر قبلاً این کار را نکرده‌اید، سعی کنید از یک شامپوی دارویی استفاده کنید که برای کمک به شوره سر تهیه شده است. برای موارد خفیف شوره سر، ممکن است فقط لازم باشد چند هفته از شامپوی دارویی استفاده کنید.

اگر موهایی به رنگ روشن دارید، ممکن است بهتر است شامپوهای دارای سلنیوم سولفید دور کنید زیرا که این ماده می‌تواند باعث تغییر رنگ مو شود.

3.میزان رطوبت را افزایش دهید

صرف نظر از علت اصلی ایجاد شوره سر، مهم است که پوست سر خود را با نرم‌کننده، هیدراته کنید. این امر به ویژه هنگام استفاده از شامپوهای دارویی، به ویژه آن شامپوهایی که حاوی اسید سالیسیلیک هستند، بسیار مهم است. این نوع شامپوها می‌توانند در صورت استفاده مداوم، پوست سر را خشک کنند.

سعی کنید پوست سر خود را با روغن نارگیل ماساژ دهید، سپس آن را بشویید. روغن نارگیل علاوه بر مرطوب‌کنندگی، خاصیت ضدقارچی نیز دارد. در حقیقت، یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که فعالیت ضدقارچی آن مشابه کتوکونازول، ماده رایج در شامپوهای ضدشوره است.

لازم به ذکر است اگر فکر می‌کنید ممکن است دچار درماتیت سبورئیک باشید، از استفاده از روغن بر روی پوست سر خودداری کنید. روغن اضافی می‌تواند گاهی این وضعیت را بدتر کند.

4.از مصرف محصولات تحریک‌کننده مو خودداری کنید

رنگ مو و سایر محصولات مو اغلب حاوی موادی هستند که می‌توانند پوست حساس را تحریک کنند. این محصولات می‌توانند منجر به درماتیت تماسی شوند. مواد نگهدارنده و خوشبوکننده موجود در اینت محصولات از دلایل عمده ایجاد درماتیت تماسی در پوست سر شما هستند.

نمونه‌هایی از ترکیبات بالقوه تحریک‌کننده در محصولات مو عبارتند از:

  • عطر طبیعی یا مصنوعی
  • سفید کننده
  • مواد شوینده
  • فرمالدئید

5.استرس را مدیریت کنید

گرچه استرس مستقیماً باعث ایجاد شوره نمی‌شود، اما با گذشت زمان می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف کند. این عامل می‌تواند حساسیت پوست سر شما را نسبت به قارچ Malassezia افزایش دهد.

سعی کنید با تمرین تکنیک‌های آرام سازی، مانند یوگا یا مدیتیشن، استرس خود را کنترل کنید. حتی قدم زدن در محیط اطراف یا انجام تنفس کنترل شده به مدت یک یا دو دقیقه می‌تواند در کنترل استرس بسیار موثر باشد.

6.کمی آفتاب بگیرید

اگرچه اشعه ماورا بنفش خورشید باعث پیری زودرس می‌شود و خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد، اما استفاده از نور خورشید به صورت کم ممکن است برای شوره سر مفید باشد.

شوره سر، بیماری قابل درمان

داشتن شوره سر بلافاصله منجر به ریزش مو نمی‌شود. با این حال، خاراندن مداوم پوست سر می‌تواند به فولیکول‌های مو آسیب برساند و منجر به ریزش مو شود. این دائمی نیست و باید آن را حل کرد و آن هم هنگامی میسر می‌شود که شما بفهمید چه چیزی باعث ایجاد شوره سر در شما شده است.

?«جهان قلمرو زیبایی توست»?

☎️ برای مشاوره تلفنی با کارشناسان موبا هم‌اکنون اقدام کنید:

۰۳۱-۳۳۱۲۳

ساعات کار: همه روزه حتی روزهای تعطیل

از ساعت ۹:۰۰ صبح الی ۲۴:۰۰

?راه‌های ارتباط با موبا?

Website: muba.ir

Telegram: https://t.me/muba_ir

Instagram: https://www.instagram.com/muba_ir/

Aparat: https://www.aparat.com/muba_ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درگیری با ریزش مو سر یا جراحت پوست جمجمه
ریزش مو سر یا جراحت پوست جمجمه اتفاق دردناکی است...
ورکشاپ نصب حرفه ای پروتز مو
شرکت موبا برگزار می کند: اولین کارگاه آموزشی نصب حرفه...
بررسی علت سفید شدن مو در جوانی
موهای سفید و خاکستری ممکن است از هر سنی شروع...
با این 8 ماسک مو خانگی موهایتان را از موخوره نجات دهید
با این 8 ماسک مو به صورت کاملا طبیعی موخوره...
مزوتراپی مو روشی موثر در جلوگیری از ریزش مو
مزوتراپی روشی موثر در جلوگیری از ریزش مو ریزش مو...