جستجو
سبد خرید

تغذیه در فصل گرما، راهنمای جامع اصول تغذیه‌ای در گرم‌ترین فصل سال

فهرست مطالب

پروتــــز مــــو

مناسب لایف استایل شما

فروشگــــــــــاه مــــــوبــا

روزها
ساعت‌
دقیقه
ثانیه

جشنــــواره تخفیــفـــــــ

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

امروزه یکی از دلایل به وجود آمدن برخی بیماری‌ها از جمله سکته‌های ناگهانی، بیماری قلبی، زخم معده و … که درمان‌هایی طولانی مدت و هزینه‌های گزافی را می‌طلبد، داشتن نادرست تغذیه در فصل گرما است. به‌طور کلی طبع بدن انسان به 2 دسته گرم و سرد تقسیم می‌شود که خود به گروه‌های دیگری دسته‌بندی خواهند شد. مصرف خوراکی‌هایی که مناسب هر فصل است به همراه رعایت رژیم غذایی، علاوه بر حفظ سلامتی به تناسب اندام نیز کمک خواهد کرد. در این مقاله سعی داریم شما را با رژیم غذایی صحیح فصل تابستان آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

 

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

 

  • شروع یک صبح پر انرژی با رژیم غذایی تابستانی
  • هیچ نوشیدنی دیگری را جایگزین آب نکنید
  • فصل تابستان بهترین زمان برای گرفتن یک رژیم سالم
  • در تابستان چه بخوریم و چه نخوریم؟
  • چرا در تابستان نباید آب یخ بخوریم؟

 

شروع یک صبح پرانرژی با رژیم غذایی تابستانی

به‌طور طبیعی به دلیل گرمای فصل تابستان، بدن نیاز بیشتری به آب و غذاهای خنک دارد؛ به همین علت آغاز روز را بهتر است با یک صبحانه مفید و خنک‌کننده همراه کنید. نان، پنیر، خیار و گوجه یک صبحانه اصیل ایرانی است که می‌تواند عطش و نیاز شما به خنک شدن در طی روز را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. این صبحانه همراه با انواع اسموتی‌های تابستانی و آبمیوه‌های طبیعی در روزهای گرم بسیار مفید است. به‌طور کلی خوردن میوه‌های طبع سرد در ابتدای روز به کارایی دستگاه گوارش و تامین آب بدن کمک شایانی خواهد کرد.

 

هیچ نوشیدنی دیگری را جایگزین آب نکنید

خوردن نوشابه‌های گازدار، آبمیوه‌های مصنوعی یخ‌دار و قهوه در فصل تابستان بدترین جایگزین آب است. این نوشیدنی‌ها موجب بزرگ‌تر شدن غدد تعریق در بدن شده و میزان آب بدن را به واسطه تعریق کاهش می‌دهد. در طول تابستان برای انجام فعالیت‌های طبیعی سیستم‌های عصبی بدن و جلوگیری از کم‌آبی بدن باید روزی 8 لیوان آب مصرف شود. کم‌آبی بدن می‌تواند موجب بروز بیماری‌هایی از جمله سکته، سردرد، گرمازدگی، تهوع و … شود. در ادامه به نوشیدنی‌هایی که بهتر است در تابستان مصرف گردد اشاره خواهیم کرد.

 

فصل تابستان بهترین زمان برای رژیم گرفتن

به دلیل گرم شدن هوا و تعریق بدن، نیاز افراد به غذاهای سبک و خنک بیشتر خواهد شد و فرصت خوبی است که این نوع غذا خوردن را با یک رژیم تابستانه پیوند دهیم. خوردن غذای سبک ایرانی مانند آب‌ دوغ خیار یا یک ظرف سالاد از انواع سبزیجات سبز برگ، علاوه بر کم‌کالری بودن آن می‌تواند در تامین ویتامین‌ها و افزایش سوخت‌و‌ساز بدن تاثیر چشمگیری داشته باشد.

 

در تابستان چه بخوریم و چه نخوریم؟

بسیاری از افراد در تابستان به دلیل خوردن غذاهای نامناسب به تهوع، اسهال و کم‌اشتهایی دچار می‌شوند که آن را مسمومیت تابستانی می‌گوییم. مسمومیت تابستانی در اثر خوردن غذاهایی با طبع گرم تشدید خواهد شد که باید از خوردن آن‌ها در این فصل اجتناب کرد. در ادامه به تعدادی از این خوراکی‌های منع شده برای تابستان و در مقابل خوراکی‌هایی که بهتر است در تابستان مصرف گردد اشاره خواهیم کرد که میتوان با گنجاندن آن ها در تغذیه در فصل گرما میتوان به سلامتی این فصل را گذراند:

 

 چه نخوریم؟چه بخوریم؟
  سبزیجاتفلفل قرمز، ترخون، پیازچه، تره، شاهی، شوید، سیر (سبزیجات تند با طبع گرم)کلم بروکلی، کاهو، ریحان، اسفناج، کدو، خیار (سبزیجات تازه با طبع سرد)
  ادویه‌هازعفران، دارچین، زنجبیل، ادویه‌های تند، شکرنعناع، رازیانه، کرفس، بادرنجوبه، زردچوبه، بابونه، گشنیز، شمبلیله
    پروتئین‌هاپنیر پیتزا، خامه، ماست پرچرب، انواع سس تند و خردل، شیرینی، عسل، سوسیس و کالباسماست، دوغ، لبنیات کم‌چرب، روغن زیتون، روغن ذرت
    غذاهافسنجان، کنجد، گوشت شتر، گوشت پرچرب نیم‌پز، گوشت کبک و بلدرچین، کله پاچه، کنسرومرغ، ماهی، گوشت قرمز کم‌چرب، خورشت‌هایی با سبزیجات، سوپ جو، آب‌دوغ خیار، سالاد
  میوه‌هاانجیر، نارگیل، موز، مویز، گردو، خربزه، آناناسهندوانه، زردآلو، هلو، شلیل، گلابی، آلبالو، آلوچه، طالبی
  نوشیدنی‌هاقهوه، چایی سیاه، چایی ماسالا، نوشیدنی‌های گازدار، یخ در بهشت، شیر نارگیل، انرژی‌زاشربت‌های انار، زرشک، خاکشیر، تخم‌شربتی، شربت آب‌لیمو، شربت آلبالو، موهیتو

شاید توجه به یکسری نکات ریز بتواند تاثیرات زیادی در سلامت ما داشته باشد. تغذیه مناسب یکی از این نکات است که باید به آن توجه بسزایی داشت همچنین می توان با یک یه نوشیدنی خوشمزه، اسموتی، برای تقویت و ترمیم مو (جلوگیری از ریزش مو) یک قدم محکم و خوشمزه برداشت.

 

چرا در تابستان نباید آب یخ بخوریم؟

آب یخ در تابستان به شدت دمای بدن را پایین می‌آورد و بدن در مقابل سعی می‌کند با سرعت این افت دما را جبران کند، به همین علت شما پس از خوردن آب یا نوشیدنی‌های یخ دچار عطش و گرمای بیشتری خواهید شد. برای جبران این مشکل بهتر است دقایقی در محیطی خنک استراحت کنید و آب ولرم بنوشید. خوردن آب یخ می‌تواند موجب انسداد روده، تضعیف سیستم گوارش، اختلال در کبد و معده شود. این مورد نیز یکی از موارد نادرست در تغذیه در فصل گرما است که به آن توجهی نمی شود.

 

فصل شروع زندگی سالم

در تابستان کم‌اشتهایی به غذا و قدم زدن در هوای دل‌انگیز عصر، دلیل خوبی برای شروع در تغییر روند سلامتی است. شروع این تغییر در عادات غذایی اگر با 15 دقیقه پیاده‌روی، شنا، ورزش سبک و یوگا همراه باشد می‌تواند علاوه بر کاهش وزن، به تغییر روند زندگی شما و قدم گذاشتن در مسیر سلامتی موثر باشد و نتیجه این تلاش علاوه بر سلامت روحی و جسمی، به افزایش طول عمر نیز منجر خواهد شد؛ پس از همین امروز برای یک عمر سلامتی شروع کنید.

 

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 نکته اساسی در مورد کاشت مو که قبل از عمل جراحی باید بدانید
20 نکته اساسی در مورد کاشت مو که قبل از...
دکلره مو را بدون دانستن این نکات استفاده نکنید!!
اگر قصد دکلره مو هایتان را دارید بهتر از این...
مشاوره ترمیم مو
مشاوره تلفنی ترمیم مو ، خدمتی دیگر از خانواده موبا...
4 تست سلامت مو برای تشخیص اینکه آیا موهای سالمی داریم؟
[vc_row][vc_column][vc_column_text]در زندگی روزمره همه افراد عواملی وجود دارد که سلامت...
روغن تراپی؛ روشی موثر برای درمان خشکی و شکنندگی موها
[vc_row][vc_column][vc_column_text] روغن تراپی؛ روشی موثر برای درمان خشکی و شکنندگی...