جستجو
سبد خرید

نازک شدن تارهای؛ دلایل و راه‌کارها

فهرست مطالب

پروتــــز مــــو

مناسب لایف استایل شما

فروشگــــــــــاه مــــــوبــا

روزها
ساعت‌
دقیقه
ثانیه

جشنــــواره تخفیــفـــــــ

دلایل نازک شدن تارهای مو و راه های تقویت آن‌ها

طبق آمارهای جهانی و آخرین پژوهش‌های جهانی 80 درصد موارد ریزش مو زمینه ارثی و هورمونی دارد. اگرچه کنترل و درمان قطعی این‌گونه ریزش مو سخت است اما با تغییر در سبک زندگی تا حدود زیادی می‌توان این موضوع را کنترل کرد. سبک زندگی افراد از تغذیه تا روش‌های نگهداری و آرایش موها بر استحکام تارهای موها تاثیر گذاشته و می‌تواند باعث نازک شدن تارهای مو یا ضخیم شدن آن‌ها شود. در این مطلب قصد داریم ضمن بررسی دلایلی که موجب نازک شدن تارهای مو می‌شود، راه‌کارهایی را برای افزایش استحکام و ضخیم شدن تارهای مو ارائه دهیم.

دلایل نازک شدن تارهای مو چیست؟

داشتن موهای سالم و درخشان تاثیر زیادی در زیبایی چهره افرد دارد و موجب اعتماد‌به‌نفس در زندگی اجتماعی و شخصی می‌شود. کم‌پشتی موهادر نهایت طاسی سر نتیجه‌ استحکام کم و نازک شدن تار‌های مو است. در ادامه با اصلی‌ترین دلایل نازک شدن تارهای مو آشنا شوید:

  • آب داغ: آب داغ باعث از بین رفتن رطوبت تارهای مو می‌شود و خشکی و شکنندگی آن‌ها را به دنبال خواهد داشت.
  • ابزارهای حالت‌دهنده حرارتی: درجه حرارت بالا در ابزارهای حالت‌دهنده، به پروتئین موها و کوتیکول‌های محافظ آن‌ها آسیب می‌زند. وقتی کوتیکول آسیب می‌بیند، رطوبت مو از بین‌رفته و موهای شما مستعد شکنندگی و نازک شدن می‌شوند.
  • رژیم غذایی نادرست و کمبود مواد مغذی: گرسنگی‌های طولانی مدت باعث هدایت انرژی بدن به سمت توابع ضروری مانند قلب و مغز می‌شود. در این شرایط، مواد مغذی به قسمت‌هایی چون مو و ناخن‌ها منتقل نمی‌گردد و موها روزبه‌روز ضعیف‌تر شده و استحکام آن‌ها کم می‌شود.
  • شانه زدن نادرست موها: شانه زدن موها در حالت خیس یکی از مهمترین عوامل شکنندگی مو است. برای گرفتن آب موها تنها از یکی حوله استفاده کنید.
  • مدل بستن موها: موهای خود را سفت نبندید؛ مدل‌هایی مثل دم اسبی فشار زیادی به فولیکول‌های مو وارد می‌کند. این کار به موها آسیب می‌رساند و باعث شکنندگی آن‌ها می‌شود.
  • داروها: بعضی از داروها مثل قرص‌های ضدبارداری، تیروئید، استاتین‌ها، داروهای ضد افسردگی، ضد اضطراب و ضد فشار خون به دلیل ایجاد تغییرات هورمونی در بدن برای بعضی از افراد عوارضی چون شکنندگی و نازک شدن موها را به دنبال دارد.
  • نور خورشید: قرار گرفتن در معرض نور خورشید در طولانی مدت باعث تضعیف، کاهش خاصیت ارتجاعی موها و شکستن تارهای مو می‌شود و ریزش مو را به دنبال دارد.
  • باقی مانده شامپوها در سر: انباشت باقی‌مانده محصولات شوینده یا شوره روی پوست سر باعث مسدود شدن فولیکول‌های مو می‌شود. اگر انباشت این مواد زائد بیش از اندازه باشد، رشد موها متوقف می‌شود.
  • بیماری‌های روحی مثل استرس بیش از حد: بدن ما به استرس از راه‌‌های متفاوتی واکنش نشان می‌‌دهد. ریزش مو یکی از آن‌‌هاست. استرس عاطفی می‌تواند محرکی برای کاهش چشم‌گیر یا حتی توقف چرخه‌ عادی رشد مو باشد.
  • زایمان و کاهش سطح استروژن: در دوران بارداری سطوح استروژن بالا در زنان منجر به ضخیم شدن موها می‌شود. بعد از این دوران که همراه با کاهش سطوح این هورمون است، ریزش و نازک شدن موها کاملا مشهود خواهد بود. سطوح استروژن در دوران یائسگی نیز کاشه می‌یابد و نازک شدن تارهای مو را به همراه دارد .
  • بالا بودن سطح هورمون مردانه (آندوژن): در برخی زنان، ریزش و نازک شدن مو ممکن است به دلیل افزایش هورمون‌های مردانه مانند آندروژن باشد. این عدم تعادل هورمونی جنبه ارثی دارد و یا این که ناشی از کیست تخمدان، بارداری و یا یائسگی است.

نشانه ضعیف شدن تارهای مو

مو‌های ضعیف شده با نشانه‌هایی از‌ جمله شکنندگی، پژمردگی و نازکی قابل تشخیص است. علاوه بر این خشکی‌ شدید و یا چربی بیش‌ از حد نیز می‌تواند از نشانه‌های ضعیفی مو باشد. این نشانه‌ها اغلب ژنتیکی هستند و از پدر یا مادر به فرزند منتقل می‌شوند، اما گاهی نیز ممکن است عوامل هورمونی از‌ جمله یائسگی، قرص‌های ضدبارداری، رژیم غذایی نامناسب، استرس، عفونت قارچی پوست سر و بعضی روش‌های درمانی سرطان دخالت داشته باشند. عوامل زیست محیطی مانند نور خورشید، کلر موجود در آب، آلودگی هوا، دستگاه‌های تهویه هوا و حرارتی نیز می‌توانند تأثیر‌گذار باشند.

گاهی مو بر اثر شکنندگی تار‌ها زودتر از موعد می‌ریزد و نمی‌تواند ریزش طبیعی داشته باشد. شکنندگی تارهای مو معمولا زیر پوست سر و در ریشه مو اتفاق می‌افتد. البته این نوع شکنندگی در مو‌های تقریبا ضخیم است. نوع خطرناک‌تر آن در تار‌های نازک و ضعیف مو ایجاد می‌شود و علاوه بر اینکه به ریشه مو آسیب می‌زند، در ساقه‌ی مو نیز پیش‌روی می‌کند و موجب دو نیم شدن تار مو می‌شود.

بهبود استحکام و تقویت موها

  • استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی با کیفیت: ضرورت استفاده از این محصولات برای بازگردانی مو به حالت طبیعی خود، وجود ترکیبات تقویت کننده‌ای مانند پروتئین، آمینو اسید، ویتامین‌های E (تقویت ساقه مو)، A (شفافیت و جلوگیری از ریزش مو) و C (رفع خشکی مو) است که کیفیت و فرمول ساخت آن در هر محصول متفاوت است.
  • از مواد شیمیایی کمتر استفاده کنید: آسیب‌پذیری موها با استفاده بیش از حد از مواد شیمیایی افزایش می‌یابد. مواد شیمیایی خطرناک در بیشتر مواقع از طریق رنگ‌مو وارد تار‌های مو می‌شود و با آسیب رساندن به فیبر مو باعث ضعیف و نازک شدن تارهای مو می‌شود.
  • از وسایل حرارتی حالت‌دهنده مو کمتر استفاده کنید: حرارت و دمای بالا خصوصا هنگام استفاده از سشوار، بیگودی و دیگر حالت‌دهنده‌های مو باعث آسیب دیدن بافت پوششی مو می‌شود و با ایجاد اختلال در تعادل رطوبت تارهای مو موجب شکنندگی و ضعیف شدن مو می‌شود.
  • از پوست سر خود مراقبت کنید: پوست سر با موها رابطه‌ی مستقیم دارد و کلید سلامت و رشد موست. سلامت پوست سر تضمین ‌کننده استحکام و تقویت تارهای مو است. از این رو درمان و تقویت موهای ضعیف همیشه باید از پوست سر آغاز شود.
  • در رژیم غذایی خود مواد مغذی را به اندازه کافی بگنجانید: رژیم غذایی که در آن استفاده از پروتئین به همراه مقادیر زیادی آهن رعایت شود، به ساخت کراتین مو که نوعی پروتئین است کمک می‌کند. کراتین مو باعث بهبود بافت، تحریک رشد و تقویت موها می‌شود. علاوه بر این ویتامین‌ها نقش مهمی در سلامت موها دارند. ویتامین سی، با مراقبت از فولیکول‌های مو سلامت رگ‌های خونی زیر پوست سر را تأمین و به جذب آهن از پروتئین‌های گیاهی کمک می‌کند. ویتامین B یک ویتامین مهم برای تقویت موهای ضعیف و بهبود بافت موهاست.

کم پشتی موها در اثر نازک شدن تارهای مو

آیا  متوجه نازک شدن تارهای مو و یا نقطه‌های کم‌پشت در میان موهای خود شده‌اید و از این بابت ناراحت هستید؟

با انتخاب پروتز موی مناسب دوباره احساس زیبایی را در خود زنده کنید.

????«جهان قلمرو زیبایی توست»????

کانال تلگرام شرکت آرایشی و بهداشتی موبا ????????

https://t.me/muba_ir

????وب‌سایت موبا????????

www.muba.ir

☎️ برای مشاوره تلفنی با کارشناسان موبا هم‌اکنون اقدام کنید:

۰۳۱-۳۳۱۲۳

ساعات کار:

همه روزه حتی روزهای تعطیل

از ساعت ۹:۰۰ صبح الی ۲۴:۰۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تفاوت ماسک مو و نرم ‌کننده مو چیست؟
شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در خرید...
پروتئین‌تراپی چیست؟ چه فواید و معایبی دارد؟
پروتئین‌تراپی یکی از راه‌های غیرتهاجمی و آسان برای احیا و...
درباره اهمیت کلاژن سازی پوست چه می‌دانید؟
اگر به دنبال روشی برای مراقبت و جوان‌ سازی پوست...
 به سوی زندگی و فراتر از اون فقط کافیه تصمیم بگیری
  به سوی زندگی و فراتر از اون فقط کافیه...
برای بهبود نتیجه پیوند مو به روش FUT چه راهکارهایی وجود دارد؟
برای بهبود نتیجه پیوند مو به روش FUT چه راهکارهایی...