جستجو
سبد خرید

4 تست سلامت مو برای تشخیص اینکه آیا موهای سالمی داریم؟

فهرست مطالب

پروتــــز مــــو

مناسب لایف استایل شما

فروشگــــــــــاه مــــــوبــا

روزها
ساعت‌
دقیقه
ثانیه

جشنــــواره تخفیــفـــــــ

[vc_row][vc_column][vc_column_text]در زندگی روزمره همه افراد عواملی وجود دارد که سلامت موها را به خطر می‌اندازد. از جمله این عوامل می‌توان به استفاده از شامپو و شوینده‌های نامناسب، دوش آب داغ، آلودگی هوا، ابزارهای حرارتی حالت‌دهنده مو، استفاده زیاد از رنگ مو و … اشاره کرد. اگر شما هم به دنبال راهی برای تست تشخیص سلامت مو خود هستید می‌توانید با انجام تست‌های معرفی شده در ادامه مطلب، سلامت موهای خود را بسنجید و اقدامات لازم را در جهت افزایش سلامتی موهایتان انجام دهید.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • چگونه جنس موهایمان را تشخیص دهیم؟
  • 4 تست تشخیص سلامت موها ؛ روشی آسان و کم‌هزینه
  • نشانه‌های موهای آسیب‌دیده را جدی بگیرید
  • آیا مطمئن هستید که ریزش مو دارید؟ تست ریزش مو
  • با شانه کردن میزان ریزش موهایتان را بفهمید
  • سیستم LOIS جدیدترین ترفند شناخت جنس مو
  • بافت مو چیست و چه تاثیری در مراقبت از مو دارد؟

چگونه جنس موهایمان را تشخیص دهیم؟

تشخیص جنس مو یک از مهم‌ترین عوامل در مراقبت از مو می‌باشد. از خرید شامپو گرفته تا روش‌های درمان خانگی و… همه چیز به جنس موهای شما بستگی دارد که اگر به درستی تشخیص ندهید موهایتان پس از مدتی دچار آسیب‌دیدگی خواهد شد.

4 تست تشخیص سلامت موها ؛ روشی آسان و کم‌هزینه

روش اول؛ تست فولیکول مو

 یکی از تست‌های قابل اطمینانی که می‌تواند مشکلات مو را نشان دهد تست فولیکول مو است. برای تشخیص سلامت مو با این روش، مراحل زیر را انجام دهید:

  • یک تار مو را از میان بقیه موهای سرتان انتخاب کنید و پایین ترین نقطه مو که به پوست کف سر نزدیک‌تر است را محکم بگیرید.
  • با یک حرکت سریع موی انتخاب شده را به بالا بکشید تا مو به همراه ریشه از پوست سر جدا شود.
  • انتهای ریشه مو را بررسی کنید. چنانچه انتهای مو پیازی شکل بود، یعنی موهایتان قوی و سالم هستند ولی اگر پیازی وجود نداشت یا لاغر بود، موهایتان آسیب دیده است.

 

روش دوم؛ تست سلامت مو از طریق کشیدن موها

کشیدن مو یکی از تست‌هایی است که می‌توان سلامت موها را از لحاظ قابلیت ارتجاعی مو بررسی کرد. برای انجام این تست مراحل زیر را انجام دهید:

  • 2 الی 3 تار مو را انتخاب کرده و آن‌ها را مرطوب کنید.
  • مو را بین انگشت سبابه و شصت بگیرید و از دو طرف به آرامی بکشید.
  • اگر موهای سالمی داشته باشید موی شما تا حدود یک سوم طول خود کش می‌آید و با رها کردن موها به حالت قبلی خود بر‌می‌گردد.
  • اگر موها در زمان کشیدن پاره شود یا بعد از رها کردن حالت شکستگی داشته باشد ساختمان مو در قسمت قشر مو دچار آسیب‌دیدگی شده است.

روش سوم؛ آزمایش تخلخل مو برای تشخیص سلامت موها

تست تخلخل مو برای سنجش وضعیت کوتیکول مو (بیرونی‌ترین قسمت ساقه مو) و بررسی میزان نگهداری رطوبت در ساقه مو کاربرد دارد. اگر مو داری کوتیکول سالمی باشد با دست کشیدن به موها نرمی تارها را حس می‌کنید ولی اگر کوتیکول موها آسیب دیده باشد تارهای مو ناصاف و زبر خواهند بود.

  • قسمتی از موهای خود را بین انگشت سبابه و انگشت میانی خود نگه دارید.
  • سپس دست خود را از انتهای موها به سمت ریشه موها حرکت دهید.
  • اگر در حرکت زبری و نا‌صافي در موها احساس کردید، کوتیکول مو آسیب‌دیده است، ولی اگر حس کردید نرمی و انعطاف‌پذیری داشتید پوسته‌های کوتیکول مو سالم هستند.

روش چهارم؛ یک لیوان آب میزان آسیب مو شما را نشان خواهد داد

یکی دیگر از روش‌های تست سلامت مو استفاده از آب است. برای انجام این تست مراحل زیر را انجام دهید.

  • موهای خود را کاملا بشویید، به صورتی که تارهای مو کاملا تمیز و عاری از چربی باشد.
  • چند تار مو را انتخاب کنید و مقداری از موهایتان را در یک لیوان آب بگذارید.
  • اگر تارهای مو در آب شناور شوند، موهای شما در وضعیت خوبی قرار دارد و به میزان زیادی سالم و محکم است.
  • اگر تارهای مو به ته آب رفتند، بافت موهای شما متخلخل شده است و باید برای سلامت موهای خود اقدام کنید. بافت متخلخل به این معنی است که ساقه مو آسیب دیده است و آب می‌تواند به داخل پوشش مو وارد شود و موجب فر شدن موها و تغییر رنگ آن‌ها شود.

نشانه‌های موهای آسیب‌دیده را جدی بگیرید

موخوره

در آینه به موهایتان نگاه کنید. اگر احساس کردید لکه سفید رنگی در پایین موهایتان وجود دارد و یا موی اطراف تاج سر شکسته و کوتاه تر از سایر موها است، نشان می‌دهد وضعیت سلامت موها ضعیف است یا بیش از حد موهایتان را تحت فشار قرار ‌داده‌اید. در این صورت به احتمال زیاد موهای شما دچار موخوره شده است. مهم‌ترین نشانه موخوره گره خوردن مو در هنگام شانه زدن است که با کوتاهی چند سانت از نوک مو می‌توانید از بروز موخوره جلوگیری کنید.

حالت گیری سریع مو

موهایتان را ببندید و پس از مدتی باز کنید. موهای سالم همیشه بعد از بستن یا مدل دادن به موها، به راحتی به حالت عادی و صاف خود بازمی‌گردد و شما نشانه‌ای از بدحالتی در آن نخواهید دید. در صورتی که یکی از نشانه‌های موهای آسیب‌دیده این است که موهای شما بعد از بستن یا مدل دادن، فر یا کدر شده و به احتمال زیاد وز شدن و گره‌خوردگی را به همراه خواهد داشت.

جالب است که بدانید موهایی که آسیب‌ دیده‌اند و موخوره دارند خیلی راحت‌تر حالت می‌گیرند و فر می‌شوند.

آیا مطمئن هستید که ریزش مو دارید؟ تست ریزش مو

علاوه بر تست سلامتی موها لازم است موها از لحاظ ریزش نیز تست شوند. به طور معمول هر فرد روزانه بین 50 تا 100 تار موی خود را از دست می‌دهد اما برای اطمینان بیشتر تست ریزش مو را به روش زیر انجام دهید:

  • حدود ۶۰ تار مو را به صورت دسته‌ای در دست بگیرید و کمی آن‌ها را بکشید و سپس دستانتان را تا قسمت نوک موها به سمت پایین حرکت دهید تا موهای ریخته شده را دست بگیرید.
  • اگر موهای ریخته شده ۵ تا ۸ تار مو بود، ریزش موها طبیعی است. اما اگر تعداد آن‌ها ۱۵ تا ۲۰ تار مو بود، باید برای درمان ریزش مو نزد متخصص بروید.

با شانه کردن میزان ریزش موهایتان را بفهمید

قبل از اینکه موهایتان را بشویید، موهای خود را از عقب و قسمت بالای سر شانه کرده و موها را به سمت جلو بیاورید. این کار را برای 30 ثانیه تکرار کنید و سپس مو را به سمت عقب و پشت گردن شانه کنید. بعد از یک دقیقه موهای ریخته شده را بشمارید. در حالت عادی حدود ۱۰ تار مو باید روی زمین ریخته شده باشد و بیشتر از آن، نشانه ریزش غیرطبیعی موها به شمار می رود.

بهتر است این کار را روی یک سطح صاف و بدون طرح انجام دهید تا موهایی که ریخته شده است را به راحتی ببینید.

سیستم LOIS جدیدترین ترفند شناخت جنس مو

با شناخت جنس مو، میزان ضخامت و نیازهای مو می‌توانید در خرید شامپو، استفاده از ماسک‌های خانگی و درمان مو انتخاب درست‌تر و موثرتری داشته باشید. شناخت حالت مو یکی از موارد با اهمیت است که بر روی اکثر شامپوها ذکر می‌شود و به وسیله روش LOIS می‌توانید شناخت بهتری نسبت به آن به دست آورید. در ابتدا لازم است نکته مهمی را رعایت کنید تا نتیجه تست سلامت مو شما درست نشان داده شود. پس از استحمام به موهای خود ماسک مو یا روغن مو نزنید و به هیچ وجه سشوار و اتو مو نکشید. اجازه دهید تا موها در معرض هوای آزاد خشک شوند سپس چند تار مو از سر بردارید و آن را بر روی یک سطح صاف بگذارید و دقت کنید:

  • اگر موی شما حالت L باشد باید بدانید که جنس موهایتان حالت‌دار است. احتمالا شما به روغن‌های طبیعی و نرم‌کننده برای ساقه مو نیاز دارید.
  • اگر موی شما حالت O باشد موهایتان مجعد است و لازم است کف سر را با روغن‌تراپی و شامپو با PH پایین بشویید.
  • اگر موهایتان به شکل I باشد شما موهای لخت دارید و شامپوهای موی نرمال یا روزانه برای شما مناسب است.
  • اگر موی شما وضعیت S را نشان می‌دهد شما دارای موهای فر می‌باشید. احتمالا کف سر شما خشک باشد و نیاز به روغن‌تراپی و شامپو ضدسولفات خواهید داشت. بهتر است یکبار در هفته از شامپو و در بقیه روزا تنها از نرم‌کننده برای شستشو موها استفاده کنید.
بافت مو چیست و چه تاثیری در مراقبت از مو دارد؟

بافت مو با جنس مو تفاوت دارد زمانی‌که به شما می‌گویند بافت موهای شما در چه وضعیتی است به میزان ضخامت و خاصیت ارتجاعی تارهای مو اشاره می‌شود. به‌طور کلی بافت مو دارای سه حالت است که تاثیر بسیاری در میزان مراقبت از مو و احیا مو با مواد مغذی دارد:

  1. تار نازک و شکننده: هنگامی که مو مرطوب است آن را به آرامی از دو طرف بکشید، اگر سریعا پاره شد تار مو نازک و ضعیف است و خاصیت ارتجاعی کمی دارد.
  2. تار متوسط: هنگامی که مو مرطوب است آن را به آرامی از دو طرف بکشید، اگر مو قبل از پاره شدن کمی کش آمد و سپس پاره شد میزان ارتجاع موهایتان در حد متوسط است.
  3. تار ضخیم: هنگامی که مو مرطوب است آن را به آرامی از دو طرف بکشید، اگر تار مو به میزان زیادی کش آمد و سپس پاره شد بدانید شما موهایی ضخیم و مقاوم با قابلیت ارتجاعی بالا دارید.

 [/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشکلات و روش‌های مراقبت از مو در فصل پاییز
اهمیت مراقبت از مو در فصل پاییز فصل پاییز جز...
کیفیت اتفاقی نیست!
کیفیت یک برند در تمام زوایای آن نهفته است.  ...
ریزش مو، از علت تا راهکار- بررسی 5 علت ریزش مو و روش درمان آن
بررسی 5 علت اصلی ریزش مو و روش درمان آن...
کدامیک از شغل‌ها باعث ریزش موها می‌شوند؟
کدامیک از شغل‌ها باعث ریزش موها می‌شوند؟ آیا فکر می...
مزوتراپی مو روشی موثر در جلوگیری از ریزش مو
مزوتراپی روشی موثر در جلوگیری از ریزش مو ریزش مو...